Japanska alperna - tälta?

Hej
Jag tänkte vandra några dagar i japanska alperna. Har ingen exakt rutt planerad än då jag bara är i början av planeringen. Men det jag inte lyckas lista ut är huruvida det är möjligt att tälta ute i naturen såsom i sverige. All information jag hittar verkar handla om dagsturer med övernattning i diverse stugor. Någon som varit ute på strapats några dagar i japanska alperna och vet om det är möjligt/lämpligt/lagligt?
 
Jag har tältat vid stugor i japanska alperna. Jag gick längs leder/stugor, men tog med tält eftersom det var högsäsong och jag inte ville trängas allt för mkt. Efter ett tag tog jag dock in på enklare logi i stugor, pga kraftigt eftermiddagsregn varje eftermiddag som snabbt förvandlade tältmarken till lervälling. Det var då jag upptäckte att det fanns ett slags mellanting i logiväg - i stort sett ett stort plåtskjul med jordgolv och träbritsar, där egen sovsäck och kök krävdes, och som var i stort sett folktomt trots högsäsong (och mkt billigare än "riktig" logi).
Jag minns inte om man fick tälta fritt. Flerdagarsturer finns det många! Har du koll på lonely planets "Hiking in Japan"? Där finns bra beskrivningar, kan vara bra att kolla aktuellt läge med turistbyrå eller dylikt när du väl är på plats dock. Samt kul att veta att det finns många fler möjligheter än de som är beskrivna i boken. Jag hade lagt upp min tur annorlunda om jag haft bättre koll på läget!
Helt klart fint område att vandra i, jag hade gärna återvänt!
Min tur: http://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=206
 
Nagon allemansratt finns inte i Japan, sa dessvarre far man inte talta fritt. Vad som sedan gar och inte gar ar val en annan fraga. Det vanligaste ar taltplatser i narheten av stugor. Dessa betalar man for och da kan det ingå att man far utnyttja stugan for att rasta och/eller ata i. Det finns inga kokmojligheter i japanska stugor, mer an att du kanske kan sla upp ett stormkok sjalv. Daremot ar det inte ovanligt att det ingar man om man overnattar (mot betalning givetvis). Stugorna brukar erbjuda alla kombinationer. Mat och overnattning, mat och taltning, och overnattning men inte mat.

De enklare stugorna som Emmma namner ar nodstugor/emergency huts eller hinangoya 避難小屋. Dessa gar att anvanda fritt och inte bara nar det ar nod. De kan vara allt fran bara ett platskjul med jordgolv, till stora vackra timmrade tvavaningsstugor. De brukar inte kosta nagot aven om jag en gang har varit med om att de var bemannade och att det kostade en slant. Det ar forst till kvarn (finns fa undantag) som galler sa om du gar en popular led sa kan det bli fullt.

Om vi atergar till taltningen. Jag har taltat utanfor ordinarie taltplatser och gor man det diskret sa brukar det inte vara nagra problem. Ha dock i atanke att japaner stiger garna upp tidigt, och att det kan vara svart att hitta en tillrackligt plan yta att ens fa upp sitt talt.

Hiking in Japan har Emmma redan namnt sa det enda jag kan lagga till ar val kartor. Den absolut vanligaste kartan (kartserien) ar Yama to kougen chizu. Det ar en 1:50,000 karta som finns for ett 50-tal olika regioner/berg. Jag har for mig att samma serie ocksa skall ha kartor pa engelska for de mest populara omradena, men nu kan jag inte hitta dem. Jag har sjalv inte anvant dem sa jag vet inte hur mycket som ar pa engelska.

Spana garna i Wes' hemsida nar det galler vandring eller Tonys sida nar det galler klattring.
https://japanhike.wordpress.com/
http://climbjapan.blogspot.jp/

Har du fler fragor sa fraga pa!
 
De enklare stugorna som Emmma namner ar nodstugor/emergency huts eller hinangoya 避難小屋. Dessa gar att anvanda fritt och inte bara nar det ar nod. De kan vara allt fran bara ett platskjul med jordgolv, till stora vackra timmrade tvavaningsstugor. De brukar inte kosta nagot aven om jag en gang har varit med om att de var bemannade och att det kostade en slant. Det ar forst till kvarn (finns fa undantag) som galler sa om du gar en popular led sa kan det bli fullt.

Nja, jag menar alltså vid stugplatserna vid större leder i minami alps. Jag betalade för att tälta vid stugan, men när jag sedan ville flytta in pga vädret fick jag plats i en enklare stuga bakom huvudstugan. Denna enklare logi fick man också betala för, men mycket mindre än "riktiga login". Nu har jag ju inte varit vid så många stugor, så jag vet inte om detta var undantag! Jag kunde heller inte fråga, för min japanska är otillräcklig ;-)
Det var en hel del som tältade kring stugorna ändå, så visst kan du ge dig ut på längre tälttur, iaf om du tycker det känns ok att tälta vid stugplatserna.
 
Hmm, jag forstar. Nej, det ar nog inte sa vanligt att "riktiga" stugor" har ett platskjul precis intill for en billigare peng.
 
Har du fler fragor sa fraga pa!


OK, tack för bra svar.

1. Var skaffar man dessa kartor? Kan man räkna med att närmaste turistinformation har? Kan man skaffa dem i förväg om man befinner sig i Japan? t.ex. hos sin lokala turistinformation (som ligger långt borta från där man ska vandra)?

2. Hur är vädret på sommaren i juli augusti? Hur jämför det med svenska fjällen, abisko t.ex.? Finns det forsar och grejer man måste vada över likt sarek? Mygg?

3. Är det något särskilt att tänka på i de japanska alperna som man i regel inte behöver tänka på i de svenska? - Hur är tillgången på drickbart vatten t.ex.?


Jag tänkte mig en strapats på några dagar runt Kamikochi, som en del av en veckas rundresa från kobe där jag utgår ifrån, till takayama - kamikochi - matsumoto och tillbaks.


4. Synpunkter på kamikochi som val av utgångspunkt?
några detaljer därikring som bör vara med på mer detaljerad planering? Är ingen erfaren bergsklättrare direkt så mest naturskön vandring som står på agendan.
 
Senast ändrad:
Jag hade lagt upp min tur annorlunda om jag haft bättre koll på läget!

tack för svar.
-hur då annorlunda, några särskilda tips och råd?

Har du några synpunkter på kamikochi som utgångspunkt och mina frågor ovan får du gärna delge mig även dessa. Detta ligger väl mer i centrala eller rentav norra alperna till skillnad från minami=södra?
 
OK, tack för bra svar.

1. Var skaffar man dessa kartor? Kan man räkna med att närmaste turistinformation har? Kan man skaffa dem i förväg om man befinner sig i Japan? t.ex. hos sin lokala turistinformation (som ligger långt borta från där man ska vandra)?
De kartor jag anvander mig av kopes antingen genom Amazon, eller sa gar du till en friluftsbutik. I Kobe bor de storre kedjorna finnas; ICI Sport, Kojitsusanso och Montbell. Storre bokaffarer har ocksa. De mest anvanda kartorna ar nog denna
https://www.amazon.co.jp/s/ref=nb_sb_noss_2?__mk_ja_JP=カタカナ&url=search-alias=aps&field-keywords=山と高原
eller vanliga topografiska kartor. De ovre kartorna har fordelen att de ar gjorda for ledvandring, medan de rena topografiska kartorna ar storre skala resp mer tekniska, fast de saknar utmarkning av vatten, svara passager och likanande, resp att de ar inte indelade efter vandringsmojligheter. (Lite svart att forklara.) Dessa brukar ocksa finnas i friluftsaffarer, och saljs i ark. Ganska billiga. Jag har sett kartor pa engelska for populara omraden, men jag kan inte nu hitta dem pa natet. Kartorna i turistinformationen ar inte speciellt bra, aven om de gar att anvanda. Vandring i Japan skiljer sig fran Sverige att du har inte samma mojlighet att ga utanfor leden, sa en samre karta kan fungera.

2. Hur är vädret på sommaren i juli augusti? Hur jämför det med svenska fjällen, abisko t.ex.? Finns det forsar och grejer man måste vada över likt sarek? Mygg?
Varmt, varmt och varmt. Som du sakerligen vet sa sager man att for varje 1000 meter sa skjunker temperaturen med 6 grader. Det vette fasen om det stammer for Japan. Da du mer eller mindre alltid gar pa en led sa brukar det finnas broar om man nu skall ta sig over ett vattendrag. Mygg ar forvisso inviduellt, men jag tycker inte det ar nagot problem. Japanska berg ar lite torrare.

3. Är det något särskilt att tänka på i de japanska alperna som man i regel inte behöver tänka på i de svenska? - Hur är tillgången på drickbart vatten t.ex.?
Tillgangen pa vatten ar inte lika bra som i svenska fjall. Finns det vatten sa gar det dock oftast att dricka. I alla fall gor jag det (peppar peppar)

Jag tänkte mig en strapats på några dagar runt Kamikochi, som en del av en veckas rundresa från kobe där jag utgår ifrån, till takayama - kamikochi - matsumoto och tillbaks.


4. Synpunkter på kamikochi som val av utgångspunkt?
några detaljer därikring som bör vara med på mer detaljerad planering? Är ingen erfaren bergsklättrare direkt så mest naturskön vandring som står på agendan.
Kamikochi ar mycket trevligt och darifran finns det gott om leder.
Just Kobe ar val inget paradis for vandring, men visst finns det. Kolla pa Wes' hemsida som jag gav dig tidigare. Han bor i det omradet.
 
-hur då annorlunda, några särskilda tips och råd?

I boken var bara vissa leder beskrivna, väl på plats fanns det mycket mer att välja på, hade jag vetat det hade jag tex valt att avsluta turen på en plats med onsen - och pusta ut i varma källor :)
Den rutt jag hade tänkt kunde jag inte ta, pga något ras som gjorde att vägen var avstängd. Dvs, hade jag gått dit hade jag inte kommit därifrån eftersom inga bussar gick. Sånt är ju svårt att ha koll på när man inte kan japanska... Jag hade tur med duktig personal på turistbyrån i Kyoto, som kunde förklara detta för mig. Efter det kollade jag av dagsetapper på turistinfo/stugor - när vi inte kunde språken kunde jag ändå visa på kartan och de kunde nicka ja eller säga nej och visa alternativ väg. Så ett tips är att kolla av med turistinfo/lokalbefolkning! Alla jag mötte var väldigt hjälpsamma.
Jag gick i månadsskiftet juli/augusti, vilket är högsäsong så det var mkt folk på lederna.,trafikstockning ibland, men trevligt ändå. Varmt och fuktigt var det. Inte en mygga, inte heller på lägre höjd. Jag tog vatten på anvisade platser i stugors närhet. Hade klortabletter i. Det var inga vad som jag minns.

Kamikochi har jag ingen koll på tyvärr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rogera1 Enklare vandring i alperna Fjällvandring 9
sabinak Vandring och boende över 2000m i Alperna Augusti? Fjällvandring 4
Pjonta Vandring i Alperna till sommaren Fjällvandring 6
JohanLund Vandring i Alperna? Fjällvandring 2
Almgren 5-6 dagars vandring i franska/italienska alperna Fjällvandring 5
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Fjällvandring 4
Polarmannen Vandring i Alperna Fjällvandring 9
avslut1008 Vandra i alperna Fjällvandring 2
Silverfox Alperna Fjällvandring 1
Tipp alperna med hund Fjällvandring 3
Hiawata Länkar till vandring i alperna? Fjällvandring 2
Lorangafilm Tält i Italienska Alperna? Fjällvandring 2
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
Jonas.O Vandring i Alperna/Pyreneern? Fjällvandring 2
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
kendo Toppkors i alperna Fjällvandring 3
Vandringsförslag i Alperna Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
Mullvad Tälta på kebnetoppen? Fjällvandring 23
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
tomhylsan Tälta när det blåser Fjällvandring 12
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Wolf25 Tälta i Måndalen Fjällvandring 2
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Pwe Tälta i Tronndalen? Fjällvandring 5
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
Akaren Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise Fjällvandring 11
afuecker Tälta på is Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.