Tälta på Lofoten?

Vi tänkte åka till Lofoten till sommaren för lite vandring, paddling och klättring. Hur är det med tältning på Lofoten? Är det bara tillåtet på de campingar som finns eller finns det andra bra ställen?
Har ni andra bra tips om Lofoten? Ännu en fråga: Är det någon som vet vad som gäller vid införsel av hund till Norge efter 3/7 för då är det väl någon förändring på G?
/Malin
 
Underbara Lofoten!

Det funkar alldeles utmärkt att tälta på Lofoten. Särskilt om man är ute och paddlar så kan man hitta rena, fina sandstränder á la medelhavet med smaragdgrönt vatten. Dock gäller det, likväl som i Sverige, att vara lite finkänslig och inte stampa in på någons bakgård. Frågar man brukar det dock inte vara några större problem.

Något jag dock vill höja ett litet varningstecken för är det faktum att på vissa ställen kan det vara ganska starka strömmar i Lofoten, med tanke på att ni tänkte paddla. Tidvattnet skapar stundtals lite bekymmer, så det gäller att gärna ha med en tidvattentabell och veta hur man ska läsa den. Fråga gärna lokalbefolkningen om särskilt knicksiga ställen, men tänk på att dom flesta åker omkring där uppe med någon typ av motorförsedd båt och inte nödvändigtvis vet hur det är att vara ute i kajak. Vattnet är kallt och dåligt väder kan sommartid innebära 5 grader, ihållande regn och 15-20 sekundmeter. Jag vill inte på något sätt avråda, det är enligt min mening paradiset på jorden, men Lofoten KAN kräva bra utrustning och ett ännu bättre omdöme.

Ett annat område, som jag med viss tvekan vill rekommendera (om alltför många åker dit blir det ju inte lika ensamt/storslaget) är Vesterålen. Många tror att det är en del av Lofoten, men det ligger norr om Lotofen-öarna och åker man bil ut till Lofoten så åker man igenom Vesterålen. När ni kommer till Sortland, sväng inte ner mot Stokmarknes och Lofoten, utan ta norrut mot Öksnes och Bö. Om man har god paddlingsvana och lite tur med vädret så är utsidan av Vesterålen helt fantastiskt underbar med stora, långa sandstränder, otroligt fågelrika öar och sagolik utsikt. Några favoriter är Gaukvaeröya, Skogsöya och Tindsöya. Bö är en bra iläggningsplats om det är hyffsat väder och Kråkberget är bättre om det blåser. Allmänt är Vesterålen mer storslaget än Lofoten (enligt mig i alla fall), men det är inte lika branta och dramatiska fjordar.

Om ni vill se härliga paddlingsbilder från Lofoten och Vesterålen, kolla gärna på http://www.crossinglatitudes.com

God tur!

.patrik.
 
Ont om tältning nära vägar

Om man paddlar så kan man hitta bra lägerplatser men det är svårare i anslutning till bilvägar då i stort sett alla horisontella markplättar utmed vägarna på Lofoten är bebygda. Detta gäller speciellt på Moskenesöya som ligger ytterst i Lofoten och är ännu mer kuperad än de andra öarna. Jag har paddlat i tre områden på Lofoten. Röst. Kirkefjord på Moskenesöya och i Trollfjorden en bit norr om Svolvaer. Det finns förstås massor av andra fina områden utmed Norges kust än Lofoten.

Thure
 
Tack för era svar. Eftersom vi har hund med oss (som inte gillar att sitta i kajak) kommer paddelturerna att röra sig om några timmars paddelturer då hunden får vänta i land. Vi kommer att ta oss fram med bil så vi får väl variera boendet i tält med att bo i "rorbuer" antar jag.

Angående införsel av hund hittade jag detta på http://www.sjv.se
"Norge har klassificerats som lågrisktredjeland. I EG-förordning 998/2003 anges dock att införsel av hund och katt får ske fritt mellan Sverige och Norge också fr.o.m. den 3 juli 2004, dvs. inga specifika krav kommer att ställas för direkt införsel till Sverige från Norge. Ska djuret resa från Norge via annat EU-land till Sverige, så är inte införseln fri."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Mullvad Tälta på kebnetoppen? Fjällvandring 23
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
afuecker Tälta på is Fjällvandring 12
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
labbman Japanska alperna - tälta? Fjällvandring 8
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
tomhylsan Tälta när det blåser Fjällvandring 12
Wolf25 Tälta i Måndalen Fjällvandring 2
Pwe Tälta i Tronndalen? Fjällvandring 5
Akaren Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise Fjällvandring 11
alpros vandra/tälta i stockholms område Fjällvandring 17
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
pergit Tälta i Kaffedalen? Fjällvandring 5
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
davnie Vandring i Norge, tälta Fjällvandring 3
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
donpedro tälta i snön Fjällvandring 1
pal2 Tälta i Koupervagge? Fjällvandring 12
vuogga Inte tälta i Abisko?! Fjällvandring 23
Vålnaden Tälta & vandra i jotunheim? Fjällvandring 4
b1ff tälta nära storsvuku? Fjällvandring 2
walkerboh Tälta i Norge Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.