Tälta med barn i Stockholmsstrakten

Jag tänkte introducera vandring och tältning för mina 3- och 5-åriga barn. Vill därför börja med att hitta några fina ställen i Stockholmstrakten där man kan tälta. Då vi bara ska vara ute ett dygn i taget finns inget behov av speciella facilititer (alltså ej campingplatser). Förslag på vacka platser/områden, gärna med en sjö inpå hörnet tas tacksamt emot.
 
jonasvlachos; sa:
Jag tänkte introducera vandring och tältning för mina 3- och 5-åriga barn. Vill därför börja med att hitta några fina ställen i Stockholmstrakten där man kan tälta. Då vi bara ska vara ute ett dygn i taget finns inget behov av speciella facilititer (alltså ej campingplatser). Förslag på vacka platser/områden, gärna med en sjö inpå hörnet tas tacksamt emot.


Bogesund är en riktigt fin plats och ligger inte så långt från vaxholm så att barnen får en liten vandring först, skulle de inte vilja vandra kan man alltid ta sig upp till vägen och ta bussen därifrån.

där finns en stor sandstrand och en fin tältplats vid klippor om man vill ha det..

det kan vara ganska blåsigt när nattbrisen kommer på om det är en blåsig dag från början, men så är det ju alltid vid havet.
vill du ha GPS coordinaterna till det så går det att ordna ;-)


annars så har du ju över hela södra och östra stockholm gott om områden som är fina vandringsleder.
men just bogösund sticker ut lite för mig.

lycka till
 
Roslagsleden

Vi har gått roslagsleden i "vildmarken" mellan täby och sollentuna med 3 småbarn. I närheten av sjön fjäturen finns en fin tältplats med rinnande bäck. Kanske inte så exotiskt för oss stora, men stenhoppning i bäcken är kul för de små.

(Ta med plastpåsar att ha i de dyngsura kängorna!)

Något som dock begränsar vandringarna med barn är vikten. Dricksvatten måste ju bäras. Vill ni vara ute länge se till att det går att fylla vatten!
 
Jag föreslår att ni koncentrerar er på själva tältandet, matlagning och lek. Dvs inte vandring och vackra platser, det uppskattade i alla fall inte mina barn. Däremot var det spännande att sitta ute och äta, att diska i sjön och att ligga i tältet och läsa. Vandra bara en symbolisk sträcka från bilen/hållplatsen (du kommer att få bära allt själv!). Vi började faktiskt på mindre tältplatser, där finns attraktioner som sandlådor, lekkamrater, badplats och glass för dom små och rinnande vatten och viss infrastruktur för dig.

Du verkar bo söder om stan - väster om Lida Friluftsgård finns det bra tältställen. Likaså om man går från Flottsbro (slalombacken) bort längs kanalen och över bron. Vid Häggsta kan man tälta och titta på klättrarna. Mellan de små sjöarna vid Rikstens Gård (längs vägen mellan Tullinge och Lida) finns ett par fina platser. Osv.

Vaxholmsbåt till Grinda är också fint, det är visserligen en tältplats men man bor väldigt glest.
 
Kungsängen

Jag är kanske väldigt sent ute, men området kring Lillsjön i Kungsängen är väldigt vackert. Man kan också ta bilen ganska långt fram så att det inte behöver bli så mycket vandring för barnen.
 
Re: Regler?

esoxlucius74; sa:
Hur är det med regler för tältning i nationalparken?? fritt fram, avgift eller??

Störde mig att inte någon svarat på frågan när nu tråden vaknat till liv igen.

Man får tälta se http://www.tyresta.se/?page_id=27

"inte tillåtet att tälta på annan plats i nationalparken än i anslutning till iordningställda eldplatser (tältning för grupper är tillåten endast vid Stensjödal efter tillstånd från Stiftelsen Tyrestaskogen);"

Årsjön och rastplatsen i sydväst är mycket fin. Det är några kilometers promenad från Tyresta och dit. Alla rastplatser i Tyresta har vedlårar intill eldningsplatsen och det är gratis!

Paddling och tältning fungerar bra med mindre barn. Ofta finns fina tältplatser nära stranden på öar i skärgården och i Mälaren.

Thure
 
Skärgården då?

Jag är lite ute efter samma sak, fast med mina vänner.

Vi skulle vilja tälta i skärgården under sommaren. Jag kan tänka mig att det är fullpackat på varenda tältplats (som jag har förståt det så finns det sådana i typ nationalparker eller naturreservat) vid den tidpunkten på året. Så därför har jag lite funderingar om var man egentligen får slå upp sitt tält. Vi siktar på att leva mer vildmarks liv, så avskilt från andra som det bara går.

Jag vill inte kalla det campa, det gör man med husvagn, utan vi är mer ute efter att inte ha några faciliteter omkring oss, utan leva på det vi tar med oss eller ev. om man får upp en eller två fiskar.

Om jag hittar en tom ö, kan jag och mina vänner stanna där i några dagar då? Vi har väl allemansrätten på vår sida?

Att man inte förstör och lämnar platsen som den var när man kom förstår jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
Görel tälta med små barn Barn och friluftsliv 9
Gnoxy84 Tälta för första gången i bergslagen/närke Barn och friluftsliv 6
Pixpax Tälta i Göteborgs skärgård Barn och friluftsliv 4
Johan_I Tälta i Tresticklans nationalpark Barn och friluftsliv 3
dalia Tälta säkert med en bebis i kylan Barn och friluftsliv 36
Katjakajak Friluftsliv och tälta Barn och friluftsliv 0
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
jamen Ensamförälder vill tälta! Barn och friluftsliv 11
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...