Bussa och tälta i Nya zeeland

Jag ska vandra 2 veckor i NZ med början från 21 januari: planen är ca 5 dagar Nordön, 8 dagar Sydön. För att spara pengar har jag köpt Flexipass som gäller på alla bussar i landet och sover i tält. Problemet är att de flesta inlägg jag hittar baseras på hyrbil och inte buss. Dessutom kräver många tältplatser (exempelvis DOC) att man reserverar i förväg, vilket kräver detaljplanering.

Så, har någon tips på ställen dit man tar sig med buss, och med möjlighet att tälta? Det ideala vore att hitta några platser på Nord- och Sydön där jag kan slå upp tältet och ha som utgångspunkt för kortare dagsturer. Alla råd och tips tas tacksamt emot! Känner mig smått överväldigad av planeringsarbetet.
 
Det låter som ganska för kort tid. Man kan ju behöva någon extra dag här och där om inte bussar osv passar. Jag har vandrat tex Tongariro på Nordön, och Abel Tasman & Heaphy på Sydön. Samt flera runt Queenstown. Det är superfint, skaffa busstidtabeller och kör på vartefter, planera inte för mkt, och skippa tramps där man måste boka allt långt i förväg !!
 
Senast ändrad:
Det låter som ganska för kort tid. Man kan ju behöva någon extra dag här och där om inte bussar osv passar. Jag har vandrat tex Tongariro på Nordön, och Abel Tasman & Heaphy på Sydön. Samt flera runt Queenstown. Det är superfint, skaffa busstidtabeller och kör på vartefter, planera inte för mkt, och skippa tramps där man måste boka allt långt i förväg !!
Bra att du skrev, missade att skriva in att jag kommer att bo i Nelson (Sydön) 3 månader, så kommer kunna göra helgvandringar efteråt. Förväntar mig inte att hinna se hela NZ på 2 veckor.

Hur gjorde du med övernattning? Sov du i tält när du vandrade i områdena?
 
Jag hade med ett tält, Hilleberg Akto. Ibland blev det tält, ibland i någon stuga. Åkte runt där i 6v med buss osv.... Man ska inte planera för mkt, det blir bara jobbigt.
 
Hej. Jag reste och vandrade på NZ (både Nord - och Sydön) för ca 1 år sedan, och planerar att resa tillbaka för ytterligare vandringar 2025 (Nordön) och 2026 (Sydön).

Och ja, jag håller med om att det där med att behöva förboka campsites och inte få tälta där man känner för det är litet småjobbigt för den som är bortskämd med nordisk allemansrätt... Men det är som det är, jag upplevde vissa campsites som jättetrevliga med mycket plats och privacy, medan andra var fullproppade med folk och inte alls någon vidare upplevelse... Dock krävs ju inte förbokning överallt, och många ställen går enligt min erfarenhet att boka i sista sekunden så man behöver inte spika alla planer flera månader i förväg...


Till skillnad från Hasses inställning är dock att detaljplanera och kolla upp smådetaljer typ det bästa jag vet, så här kommer en lista på vandringar jag genomfört eller planerar. Vet inte vad som kan vara av intresse men något att utgå från iaf? (Jag reser också enbart kollektivt - erfarenheten säger att det oftast går bra att ta sig till närmaste småstad med Intercity buss, men sista biten till vandringsområdet kräver oftast transfer med privata företag.)


+Te Puki Coastal Track. Norra spetsen av Nordön. 4 campsites , 2 med bokning (kostar $10) samt 2 utan bokning (gratis, först till kvarn). Real Far North Tours gör transfer på beställning från/till närmaste småstaden Kaiteia (eventuellt kan även vanlig taxi vara aktuellt), till Kaiteia går buss från till Auckland. (Jag planerar att vandra denna 2025).

+ Tongariro national park. Vulkanlandskap I mitten av Nordön. Jag besökte området 2023 och vandrade då Tongariro Northern Circuit (denna var min absoluta favorit av alla vandringar jag gjorde på NZ). Detta är en Great Walk och kräver bokningar. Det är dock tillåtet att fritälta i Tongariro National Park, 500 meter från leden Northern Circuit eller 200 meter från leden Round the Mountain Track. Mitt intryck av landskapet är att detta mestadels även borde vara praktiskt möjligt. Jag planerar att vandra Round the Mountain Track 2025. Längst denna finns även huts med intilliggande campsites, dessa kostar $10 per natt och behöver inte förbokas. Buss och tåg mellan Auckland och Wellington stannar på stationen National Park, därifrån tar man lämpligen transfer (minibuss) de 15 km till Whakapapa village där vandringslederna utgår.


+ Queen Charlotte Track i Marlborough Sound, båt (Cougar Lines verkar vara bästa alternativet) från Picton trafikerar många punkter längst leden. Det finns flertalet campsites, kostar $10/natt men verkar inte kräva bokning. Många gör day trips och/eller bor på hotell längst vägen så antagligen mycket folk. De jag pratade med som gjort denna vandring var inte så imponerade av den även om den ser kul ut på kartan. (Icke desto mindre planerar jag att vandra åtminstone en bit av den 2026).


+ Abel Tasman Coastal Track. Har enormt många campsites (kräver förbokning) och båtar trafikerar många punkter så finns utrymme för egen planering. Jag vandrade denna 2023 - många tycker uppenbarligen att det är den finaste vandringen på hela NZ men jag tyckte det var alldeles för mycket folk och nästan ingen vildmarkskänsla alls. Om du ska bo i Nelson så har du ju nära till den så självklart ska du utforska den - jag rekommenderar verkligen att satsa på att tälta på de mindre tältplatserna dock och inte som jag utgå från "rekommendationen" i broschyren. Transfers från Nelson med Heaphy Bus och Golden Bay Air (ett flygbolag primärt men kör även bussar/minibussar). Även andra vandringsleder finns i nationalparken (exv Inland Track som ska vara lugnare men där måste man bo i stuga så den går bort för mig.)


+ Heaphy Track. Great Walk, så kräver förbokning. Transfers från Nelson till Brown Hut och tillbaka från andra änden av leden med Heaphy Bus och Golden Bay Air. Även andra företag trafikerar den andra änden av leden och anknyter till västkusten, dessa alternativ har jag dock inte kollat upp så noggrant. Jag planerar att gå denna 2026.


+ Inland Pack track, Paparoa national park, tältning tillåten med vissa undantag (nära vissa korsande leder etc). Ballroom overhang är rekommenderad tältplats (leden är typ 25 km så en natt räcker). Kräver vad/bitvis vandring i strömmande vatten. Nära Punakaiki utanför Greymouth. Avslutas i Fox River norr om Punakaiki. Intercity buss trafikerar båda punkterna, dock inte dagligen. Finns även andra företag som gör transfers mellan Greymouth och Punakaiki. Jag planerar att gå denna 2026.


+ Greenstone/Caples track, två tekniskt sett separata leder som kan kombineras till rundtur med t/r utgångspunkt utanför Glenorchy (transfer från Queenstown m Info&Track). Tältning tillåten 10 m från leden, dock ej på "valley floor" i Greenstone/Caples Valley resp. Här finns dock stugor att tälta i anslutning till. Anses vara en snäll och enkel tur. Jag planerar att gå rundturen 2026.


+ Motatapu track, från Wanaka (Intercity buss+ taxi sista biten till start) till Arrowtown (lokalbuss till Queenstown). Tältning tillåten endast vid stugorna och i Macetown, gratis och kräver ej bokning. Uppenbarligen hård med många höjdmeter men jag pratade med folk som rekommenderade den starkt. Jag planerar att gå denna 2026.


+ Routeburn Track. Great Walk, så campsites kräver förbokning. Transfers till och från Queenstown (många aktörer) med möjlighet att stanna i Te Anau på vägen. Jag gick denna 2023. Fin tur men campsiten vid Lake Mackenzie var ett stort minus.


+ Kepler Track. Rundtur i bergen utanför den lilla stan Te Anau. Finns transfers till ett par av punkterna men du kan även vandra via en anslutningsled hela vägen från/till Te Anau. Great Walk så campsites kräver förbokning. Det är tillåtet att tälta 500 meter från leden, jag bedömer detta som antagligen möjligt ovanför trädgrän
sen. Jag gick denna (delvis) 2023.
 
Ja det var ett bra tag sen jag var där. Då behövde man inte förboka alls, förutom Milford track. Håller med om att det låter jobbigt om varje stuga / camp måste bokas i förväg.

Finns en Lonely Planet guidebook, Tramping in New Zealand, som är väl värd att skaffa.
 
Är det vissa tider på året det är mera turister? Finns väderanledningar att välja vissa perioder på Nya Zeeland?

Thure
 
Mitten på deras sommarsesong är mer poppis såklart, och även helger, skollov odyl. Bäst om man kan välja andra tider.
 
Och när det gäller väder så beror det ju litet på var på NZ man hade tänkt sig - på högre höjder är det ju snö etc när det är vinter, då anses det vara off season och man rekommenderas inte röra sig i dessa områden om man inte är van vid friluftsliv på vintern....Så om man gillar/är van vid skandinaviska vinterfjäll kanske det kan vara aktuellt ändå men man ska ju vara medveten om vad som väntar. :)

Vid kusterna (möjligen undantaget södra Sydön, de trakterna är jag inte insatt i) är det generellt mildare/varmare och vandringssäsongen pågår året runt på ett annat sätt.

Jag blev rekommenderad att vandra i typ maj för den bästa upplevelsen med mindre folk etc - torde motsvara typ att vandra i september (alltså i slutet av säsongen).i skandinaviska fjällen och det är vi ju många här som tycker är bästa tiden...
 
Vädret kan oxå vara väldigt föränderligt, då det är en liten ö ute i havet. Det kan växla snabbt så man måste vara förbered. Det har hänt olyckor där folk på hög höjd råkat ut för snabba väderomslag. Plötsligt är det inte fint sommarväder längre, utan svinkallt och blåser som fan. Och i Wellington kan man ibland se gamla tanter som blåser förbi ----
 
När det gäller väder reser jag i januari som sagt, så jag är där under sommaren och deras högsäsong. Har ni fler tips på ställen som är tillgängliga med buss och passar att ha som utgångspunkt för tält och dagsturer så tas det tacksamt emot! Ju mer detaljerat desto bättre :) Det jag efterlyser är konkreta platser eller områden för tältning och dagsturer som nås med buss/lokaltrafik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
perhaka Tälta vid Knivskjelodden? Trekking 0
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Laura_r Camping/tälta Pyrenéerna Trekking 1
Linneagk Tälta i europa? Trekking 2
traser Campa/tälta Chamonix Argentiere? Trekking 2
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
summit.sdi tälta i schweiz? Trekking 1
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
bikenut USA - liten guide om att vandra och vara i naturen Trekking 1
Gohan Tälta i Pyreneerna Trekking 16
wintermania Tälta på Madeira? Trekking 3
motumba Tälta på Mt Blanc?? Trekking 3
plingis30000 Tillåtet att tälta i Frankrike, Mt Blanc...?? Trekking 3
Robox Mastercard Nya Zeeland? Trekking 3
Simme3000 Nya Zeeland, väldigt kommersiellt? Trekking 4
Robox Te Araroa - Nya Zeeland Trekking 3
Magnus H Nya Zeeland Great Walks, Bilder, Film, Info Trekking 2
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
MonicaKa Milford Track, Nya Zeeland Trekking 4
victorborgvall Vattenrening Nya Zeeland, Australien Trekking 0
Everlasting Nya Zeeland för de något erfarna Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
Helena B STA TRAVEL - Nya Zeeland Trekking 0
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
acrobat Nya Zeeland tips? Trekking 15
speedbird Nya Zeeland 25/2 Trekking 9
fredric_verklig.se Nya Zeeland i December-Januari Trekking 6
capman ormfritt på Nya Zeeland? Trekking 2
lillskinn Träningstips inför vandring i Nya Zeeland! Trekking 2
sofiam Nya Zeeland i April? Trekking 0
MattiasEriksson Kartor över Nya Zeeland Trekking 2
dangermouse Nya Zeeland under "fel" säsong Trekking 1
Anders.Appelqvist Köpa bil i Nya Zeeland Trekking 1
reflex Vandring i Nya Zeeland Trekking 9
pjurka Nya Zeeland? Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.