Tillåtet att tälta i Frankrike, Mt Blanc...??

Hej,
är det någon som vet om det är tillåtet att tälta i Frankrike? En polare och jag tänkte bo i tält på vår vandring uppför Mt Blanc i sommar. Läste dock någonstans att bergspoliser åker runt i helikoptrar och "tar" tälten som står uppriggade på berget... Någon som vet något, hört liknande?

/Magnus
 
Tältning

Vi har tältat fem somrar på raken uppe vid Col du Midi. Vissa tider har det stått mycket tält där. Vi hade hört att de åkte runt med helikopter och blåste sönder tält, men det har vi aldrig sett något av. Det är inte tillåtet att tälta dock. Det som är tillåtet är att bivackera från solnedgång till soluppgång. Det är säkert inte populärt för de som har hyttorna att folk väljer tält, men ibland vid högsäsong är det ju dessutom fullt i hyttorna. Jag har sett att vissa har rivit sina tält under dagen och lagt över snö etc för att inte riskera något, men som sagt vi har aldrig råkat ut för något sådant, men vem vet...? Svaret på frågan blir alltså enkelt att det är FÖRBJUDET att tälta.

Laila.
[Ändrat av Laila 2001-03-23 kl 11:55]
 
Vi tältade vi Aiguille d´Midi, inga problem för alpinister. Det finns en sanitär aspekt på saken. Hundra tält och inga toaletter skulle göra att hela stället stank som sjutton när det var varmt.
Per
 
tältning "tolereras"

Helt allmänt gäller att tältning "tolereras". Speciellt i Pyreneerna, men även i trakterna
kring Mont Blanc, hör det till stilen och verkar av fransmännen betraktas som
en grundläggande rättighet.

I skyddade områden, nationalparker etc. gäller diverse regler.
I t ex Vanoises nationalpark en bit längre söderut är det endast tillåtet att
att tälta på speciella tältplatser invid några av stugorna. I PNP gäller
de här vanliga reglerna om att resa tältet efter 19 och bryta det före
9 (tror jag tiderna är; morgontiden är generös), men det är bara i närheten av
stugorna man bryr sig om detta. Jag har aldrig i Frankrike stött på
motsvarigheten till de vigilantes som patrullerar i vissa områden
i Spanien. I Pyreneerna är det rentav omöjligt att genomföra
längre turer utan tält.

Sen gäller väl som vanligt att låta förnuftet råda. Tält är för mig en fråga
om frihet, en försäkring mot fulla stugor men också ett sätt att skaffa lite ensamhet.
När tälten står i klungor har alla utom (minst) en grupp valt fel plats.

il C
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.