Vandring i Nya Zeeland

Jag åker tillsammans med en kompis till Nya Zeeland i november/december och önskar tips på vandringar. Har hört att det är Milford Track som gäller i första hand. Är det ett bra förslag eller har ni några andra tips. Gärna tips även på annat som bör upplevas i NZ.
 
Avalanche Peak!

Jag var uppe på Avalanche Peak dec 2001. En fin topptur som rekommenderas! Brant vandring, men inte klättring. Efter turen kan man strunta i duschen och bada i Avalanche Creek längst ner. Berget ligger vid Arthurs Pass (sydön längre norrut än Milford Track). Där finns massor av alternativ för några dagars vandring i bergen. Boendet på Mountain Lodge var bra i fina stugor. Prata med Bob som har hand om stället.

God tur!

/Lasse
 
The Tongariro Crossing

Jag var även på Nordön och vandrade och gick världens (jo, faktiskt) vackraste och mest spektakulära dagsvandring; the Tongariro crossing. Du vandrar i ett månlandskap i aktiv vulkanterräng. Pysande hål i marken och giftgröna sjöar. Tar ca 6-12 timmar beroende på väder och fotointresse.
 
Titta på DOC:s hemsida

Hej,

Jag rekommenderar också Tongariro (ligger på nordön). Otroligt vacker och annorlunda. Det finns dels den ovannämnda endagarsvandringen, Tongario Crossing, samt en längre vandringsled som tar 3-4 dagar.

Men det finns massor av fina vandringsleder i Nya Zealand. Ett tips är att titta in på DOC:s hemsida http://www.doc.govt.nz. Där finns beskrivningar över de stora vandringslederna samt även viss information eventuella specialregler. Tex så försöker de hålla nere antalet vandrare på vissa leder och därför måste man i vissa fall boka plats för att få vandra.
 
Great Walks i NZ

Tjena,

Jag var i NZ i feb-mar 2002. Jag gick The Tongariro Northen Curciut (4 dgr), Milford Track (3 dgr), Routeburn Track (3 dgr) och Kepler Track (4 dgr), alltså fyra av NZ nio Great Walks. Lederna är lätta och välunderhållna, ingen utmaning men om Du lägger fokus på naturen är det Bang on target, helt otroligt.

Köp gärna Lonely Planets NZ-guide, mycket bra info om vandring. Om jag inte minns helt fel så släpper de bara ut 90 vandrare per dag på Milford Track. Av dessa är det 40 individuella och 50 som går i grupp med guide (behövs ej och dyrt). Under högsäsong måste man boka plats ca 6 månader i förväg. Under lågsäsong är det lättare. Jag gick ner till DOC (vandringskontoret) i Te Anau och kom över en återbudsplats till Milford och fick därför "gå ifatt" tidsschemat. Milford Track görs normalt på 4 dgr, Du får inte gå fortare eller långsammare. Har Ni några dagar som Ni kan offra på att komma över en återbudsplats bör det fungera. Men eftersom Ni är två behövs antagligen obehagligt mycket tur för att komma iväg samma datum, boka nu alltså.

Routeburn är lika fin men mindre populär, behövdes bokas 2-4 veckor i förväg när jag var där om man vill bo i de bästa stugorna. Kepler var kanske den roligaste vandringen då det i princip bara var rutinerade vandrare på den leden vilket inte var fallet med Milford och Routeburn. På Milford hade Japanerna bytt ut regnstället mot paraply...

Alla Great Walks är lätta och kan om man vill klaras av betydligt fortare än jag gjorde. Naturen både i Fiordland och Tongariro är superb, Ni kommer inte att bli missnöjda. Tongariro Crossing är ett alternativ till Northen Curciut. NC innehåller nästan hela TC vilket är den bästa biten av cirkeln.

/Magnus
 
Vandring NZ

Milford Track är säkert väldigt fint (har inte gått leden själv) men mycket turistanpassad. En massa tjafs med bokning, transport till och från leden och regler om hur man ska gå. Jag håller med andra postare om att Kepler är en höjdarvandring om du vill ha en någotsånär tillrättalagd led. Den har även fördelen att man kan gå hela vägen från Te Anau, gå leden på 3-4 dagar och sedan gå tillbaka till Te Anau igen. Inget strul med transport till och från leden. Nästan alla andra leder är A - B.

Det finns även ett stort antal leder som inte är Great Walks och de är i allmänhet minst lika bra, har mindre trängsel och är billigare. Exempel på sådana är Rees-Dart och Copeland på Sydön och Rakiora och North-West Circuit på Stewart Island. På Nordön finns Mt Egmont (Great Walk), the Tararuas, the Kawekas, the Ruahines och massor av andra. Om du föredrar skog framför berg så är Waikaremoana i Te Urewera rätt bra.

Från en svensk som bor i Wellington.
 
massa vandring

Hej! Nya Zealand helt underbart land.. Milford är ju en klassiker men kostar skjortan och är oftast uppbokad ett halvår i förväg. mest rika japaner som går guidad tur där. Andra alternativ är kepler track vid Queestown, Abeltasman national Park uppe på norra delen av sydön, vandrar vid vackra stränder och spännande skog, på nordön finns det även en massa vandringspärlor runt de olika vulkanerna. jag vandrade tre dagar i området runt Mt Egmont (Mt Taranaki., andra namn som jag minns är Tongarrio crossing och en okänd underbar pärla är att vandra in till mangatipopo Hotpools, en kanske fyra timmar lång ganska enkel vandring längs en turkosbå flod, genom gammal urskog för att sedan slå lager vid varma källor där du kan sitta hela natten och titta upp mot sthärnorna. Ett allmänt gott råd är att inte planera för mycket här hemma utan hör med DOC, deras natrvårdsverk som har bra informationscentra och det finns även en jättebra bok som heter "tramping "eller liknande "in Nya Zealand". Heapy track som går från albel tasman National park ner till västkusten av sydön är en tre-fem dagars lång tur på behagliga leder, nelson lakes runt samma område osv, dina vandringsmöjligheter på nya Zealand äro oändliga. >Du kommer inte hinna med alla så försök inte stressa ihjäl er med att försöka hinna med så många som möjligt. Vill du ha mer info kan du maila mig eller ringa på 0155-97881 så kan jag berätta mer. MVH Emma ekdahl
 
Hej!

Många bra tips har skrivits men här kommer i alla fall ett par förslag från mig. Jag var på Nya Zealand -99 och vandrade en del. Alla Great Walks som jag gicck var oerhört fina men det var också ganska mycket folk. tyvärr missade jag Milford eftersom väntetid och budget inte riktigt gick att få ihop. Min favorit bland de här lederna var Heaphy Track, den innehåller allt från palmer och sandstrand till högfjällsmiljö. Om du går den så börja från norr och gå mot söder.

Vill du inte ha så mycket folk omkring när du vandrar så titta på några av de leder som tipsas om i andra inlägg och som inte är Great Walks. Mina favoriter var Rees-Dart track som du kan nå från Queenstown samt North West Circuit nere på Stewart Island. Har du gott om tid så kan jag rekommendera Stewart Island överhuvudtaget, inte särskilt mycket folk men oerhört vackert.

Ett annat område som ska vara jättefint men som jag missade är området kring Nelson Lakes. Nelson Lakes national park ska ha fantastisk vandring.

Det finns mängder med leder att gå utöver The Great Walks både på nordön och sydön. Bästa vandrarguiden är Trampin in New Zealand från Lonely Planet, den innehåller det mesta du behöver veta. Ett sista tips är att besöka det lokala DOC-kontoret före varje vandring du gör för att kolla hur vattenkvaliteten är på leden. På vissa platser finns Giardia (i alla fall för ett par år sedan) och där behöver du antingen koka eller filtrera vattnet. På många platser är dock vattnet helt ok.

Oavsett vart du vandrar och åker så kommer du att ha en fantastisk tid där nere.

Hälsningar
Håkan
 
budget

ja beror ju på... inklusive flygbiljett men på 40 papp skulle jag klara mig fyra månader.. ett gott tips för att spara boende och resekostnader är att köpa sig en bil i auckland ,Christchurch när du anländer... bilen säljer du sedan när då åker hem så där gär man egentligen inte med förlust, på detta sätt kan du ta dig vart du vill, transportsystemet i Nya zealand är inte precis känt för att vara bra... flygbiljett liggre mellan 8000-13000.. före december lägre sedan läger de på några tusenlappar... bra flygbolag är thai airways där du kan få en tre stopsbiljett, Thailand Australien och Nyaxzeland för oivan nämnda pris. bo på backpackers kostar runt 100 kronor per natt och mat för en vecka runt 40-100 NZ dollar. Sydön är ett säkert ställe att lifta på medan på nordön skall man kanske ta det lite lugnare med. Om du skall göra alla turistsakerna som forsränning bungyjump mm så rinner notan iväg men en budget på 300 kronor per dag borde räcka men som sagt allt beror ju på hur bekväm man är av sig och vad man vill göra för slags saker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
lillskinn Träningstips inför vandring i Nya Zeeland! Trekking 2
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.