Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tälta i åskväder?
- Trådstartare CrossM
- Start datum
Ja du Dunder Klumpen vad tror du om det här??CrossM; sa:Innebär ett uppsatt tält någon ökad risk för nedslag? Eller spelar det ingen roll?
Uppe på kala kullen (utan träd)...tja finns nog risk för en tok urladdning rakt ner i tältet!
Inne i djupa skogen Allan (med massor av träd)....kanske lite mindre risk för att han där uppe ska pricka rätt!
Mvh
mattias
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
norpan_; sa:Ja du Dunder Klumpen vad tror du om det här??CrossM; sa:Innebär ett uppsatt tält någon ökad risk för nedslag? Eller spelar det ingen roll?
Uppe på kala kullen (utan träd)...tja finns nog risk för en tok urladdning rakt ner i tältet!
Inne i djupa skogen Allan (med massor av träd)....kanske lite mindre risk för att han där uppe ska pricka rätt!
Mvh
mattias![]()
Jo, naturligtvis...
Det behöver vara ganska feta metalltrådar för att de inte ska brännas rakt av. Strömstyrkan hos en blixt är stor alltså bli effekten (P = U*I) stor och för att kunna leda bort det utan att man smälter sönder ledaren krävs en icke försumbar diameter på tråden (tänk cm) i tältduken...
Det verkar som sagt ganska tungt.
Det verkar som sagt ganska tungt.
Där sitter man med sitt tält...
med fina koppartrådar i väven och BAM! hela tältet löses upp i tomma intet eftersom trådarna brinner av.
Att sova i tält under åska torde i alla fall vara säkrare än att stå upp på samma plats.
Nu är inte jag åskforskare, men jag misstänker att strömmen hellre går genom aluminiumbågarna ner i marken än genom en människa som ligger på cellplast.
Men man riskerar förmodligen skador av lufttryck och ljud ändå.
Trådtjocklek:
om du skall ha samma ledande tvärsnitt i tältduken som på en bil så tvingas du ju göra tältduken tjock som bilplåt. Enkel matte.
[Ändrat av Nordesjo 2002-07-16 kl 16:37]
med fina koppartrådar i väven och BAM! hela tältet löses upp i tomma intet eftersom trådarna brinner av.
Att sova i tält under åska torde i alla fall vara säkrare än att stå upp på samma plats.
Nu är inte jag åskforskare, men jag misstänker att strömmen hellre går genom aluminiumbågarna ner i marken än genom en människa som ligger på cellplast.
Trådtjocklek:
om du skall ha samma ledande tvärsnitt i tältduken som på en bil så tvingas du ju göra tältduken tjock som bilplåt. Enkel matte.
[Ändrat av Nordesjo 2002-07-16 kl 16:37]
Re: Där sitter man med sitt tält...
Pax att inte vara förste försöksperson till ett dylikt experiment. Jag misstänker att endast avsaknad av ett äpple i munnen skulle skilja en från en nygrillad julgris.
[Ändrat av dave1 2002-07-16 kl 17:40]
Nordesjo; sa:med fina koppartrådar i väven och BAM! hela tältet löses upp i tomma intet eftersom trådarna brinner av.
Pax att inte vara förste försöksperson till ett dylikt experiment. Jag misstänker att endast avsaknad av ett äpple i munnen skulle skilja en från en nygrillad julgris.
[Ändrat av dave1 2002-07-16 kl 17:40]
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg