Tälta i åskväder?

Re: Re: Läs

Kabonk; sa:
bowall; sa:

"Varje år träffas ungefär 100000 människor av blixten i USA. Ungefär 450 av dessa dör, vilket ger en mortalitet på ungefär 25%." (Citatet hämtat från artikeln i fråga.)

Förvisso är jag bara ingenjör, och inte läkare, men ovanstående följer inte helt de räkneregler jag lärt mig.

Tar upp tråden på nytt då det utbrutit lite åskdiskussioner i andra trådar. Numera inleds dokumentet ovan med följande passus:

" USA avlider ungefär 120 personer årligen efter att ha träffats av blixten. Hur många som träffas totalt sett är ej känt, men då man bedömer att dödligheten är ungefär 10-25 %, bör denna siffra vara ungefär 1000 personer."

Thure

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
Jag har läst denna tråd, och vill nämna att en vandrare som jag pratat med, han har varit med om att blixten slog ner i hans (kupol) tält.

Blixten följde bågarna ner i marken, och han klarade sig oskadd.

Så vi kanske alla kan klara oss, bara vi är i tältet när det åskar? (eller så kan man stå på huk i gummistövlar utanför, och hoppas blixten väljer nån fjällbjörk istället... :)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.