Tälta/bo på Öland (främst norra)

Vi och jycken har som plan att vandra från ölands norra udde till den södra under juli månad. Vi har gjort en ruttplanering och ser att det verkar evinnerligt svårt att hitta vandrarhem på den norra sidan, annat än i de turistiga samhällena. Vår plan är ju att tälta så mycket vi orkar enligt allemansrätten, men just den norra sidan är vi så ovana i.

Finns det tips?

Så snart vi kommer nedanför Färjestaden tycker jag det är lugnt, där känner jag mej mer hemma och kommer antagligen inte ha svårt att komma på vandrarhem om så behövs.
 
Vilken rutt hade ni tänkt er? Många naturreservat har tältförbud, men ett strålande undantag är Byryms sandfält på västra sidan. Rekommenderas starkt! Speciellt om man sett till att kånka med sig lite vin så man kan sitta på stranden och se solen gå ned i Kalmarsund.

På östra sidan är det värre med tältmöjligheterna, det är reservat på reservat med tältförbud och, kanske mer utslagsgivande, betande kor i mängd. När man kommer ner till alvaret är det enklare att finna tältplatser (men svårare att hitta vatten). Där finns det dock nästan alltid kritter så om jag skulle gå där med hund skulle jag hålla mig intill Mittmuren så att jag lätt kunde retirera.
 
Vilken rutt hade ni tänkt er? Många naturreservat har tältförbud, men ett strålande undantag är Byryms sandfält på västra sidan. Rekommenderas starkt!

Vår rutt är än så länge väldigt preliminär. När vi simpelt tittade på kartan satte vi ut våra märken som såhär:

Norra udden-Byrym
Byrym-Sandvik
Sandvik-Löt
Löt-Störlinge (där en av våra vänner har sommarställe)
Störlinge-Dyestad
Dyestad-Arontorp (även där väns boende)
Arontorp-Frösslunda
Frösslunda-Mörbylånga (släktings boende)
Mörbylånga-Kastlösa eller hela vägen ner till Gräsgård där egen sommarstuga finnes.
Gräsgård-Ottenby

Vad tror du om'ett? :)
Byrums sandfält lät ju perfekt för oss! Tack snälla för det.
Just tältförbuden är det jag skräms för mest.
 
Låter som en fin tur! Kanske lite långa dagsetapper ibland om det skulle vara varma dagar... Men å andra sidan är det lättgånget. Ni känner säkert er egen kapacitet bäst. En sak att tänka på är att ta med nog med vatten om ni är på väg in på en sträcka där det kan vara svårt att få tag på den varan exvis Byrums sandfält och kustvägen mellan Byrums Sandvik och Äleklinta. Passa på att fylla på när ni passerar bebyggelse. Jag vandrade några dagar på Alvaret från norr till söder för ett par år sedan och därute var det torrt, riktigt torrt.
 
Fästingar och ont om vatten

Har inte gått så mycket på Öland, men lite på södra delen av ön. Det jag tänker mest på är den nästan totala frånvaron av vatten...nästa problem är fästingarna...

Annars är det en nväldigt fin plats...

// Pzon ..
 
Tack för svar!

Fråga: vad är "kritter"? 😃
Fråga igen: hur mycket vatten och på vilket sätt transporteras det bäst enligt er mening (vi är ju sådana newbies)?
Fästningar är en god poängtering! Jycken har skydd och vi är rätt vana vid att hantera dem 😃 Finns det andra djur att se upp med? Orm? Vllt?
 
Kritter är nog dialektal kortform av kreatur, dvs på Öland företrädelsevis får eller nötdjur.

Ang boende så har vi "bott på lantgård" på mellangården I Äpplerum (ja, den heter så) och den ligger väl kanske mer på mellersta än norra öland men det är norr om bron i alla fall.
http://www.mellangarden.nu/
Väldigt trevlig "hemma hos"-känsla och perfekt om man vill visa barnen hur det går till på lantgård men då vi bott där så har även en icke-barnfamiljer bott där med behållning. Frukost ingår. De som inte trivs är nog pälsalgergiker för de har gott om djur: Katter, hund, kaniner som alla är väldigt barnvänliga utöver får och mjölkkor.

Söker ni på webben så sök inte bara på vandrarhem utan kolla B&B och bo på lantgård också.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tofo Tälta på Öland, Mörbylångaleden Vandringsleder 4
Mr. Red Tälta på Öland Vandringsleder 4
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
fekki Tälta på John bauerleden (i närheten av Jönköping/Gränna) en natt Vandringsleder 3
FiaStina Tälta i Florarna? Vandringsleder 4
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
roblyn Tälta i naturen (Varberg - Uddevalla) Vandringsleder 3
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Esko747 Tälta någonstans vid Upplandskusten? Vandringsleder 3
Dalu0700 Tälta med barn Vandringsleder 3
thansson35 Tälta i Malmötrakten Vandringsleder 3
zsuxcia Tälta i stockholm Vandringsleder 4
JAD Vandra och tälta i blekinge skärgård Vandringsleder 3
b_luthman tälta runt uppsala Vandringsleder 2
PaulPersson Kostar det att tälta i Stockholms skärgård?? Vandringsleder 19
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.