Tält under 2 kg

Låter som en riktigt härlig sommar/höst ni kommer ha. Man blir ju lite avis här som bara kommer komma upp på en veckas vandring i sommar.

Jag skulle nog välja ett tält med lite större absid. HB Nallo 2 GT är ett bra tält. Men om ni vill ha ett litet nätt tält så finns ju Helsport Ringstind Light 2. Men 90 dagar i det tältet... jag vet inte... Säljs iaf hos addnature: http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=HELSPORTRINGSTIL2_S09

Lycka till med tältvalet o den övriga planeringen o ha en riktigt god tur!
 
Martin Fjäderlätt: Hur tycker du Lunar Duo klarar starka vindar? För jag har läst och hört att Lunar Duo är lite svagt när det blåser på ordentligt och att Double Rainbow ska vara bättre på det området. Är det nånting du vet nått om?

Nix, jag vet faktiskt inget om hur något tält klarar starka vindar, eftersom jag aldrig har råkat ut för såna när jag har fjällvandrat. :)

Men jag har också läst att tex Backpacking Light bedömeratt Lunar Duo klarar vindar sämre än tex Double Rainbow på grund av sina relativt stora tygytor.
Jag antar att de båda tälten beter sig ganska olika i stark vind. LD har stela tältstänger (åtminstone om man använder stavar) så att väv och linfästen får ta upp krafterna, medan DR har en lång vek båge som istället viker sig (se foto).

1160173487_00445.jpg

"Vindbyar på över 80 km/h". Tältet är dock inte optimalt uppsatt (läs mer på BPL:s forum, där även en video kan laddas ner)

Men i det här fallet skulle jag nog anta att Lunar Duo är den mest beprövade konstruktionen eftersom det som sagt är ett vanligt ryggåstält (med reservation för att infästningarna kan vara klenare).
 
Senast ändrad:
shalin Ok det känns skönt att höra. Men tycker du att det blir dragit inne i DR, med tanke på att det bara är mesh/nät i tältet? Tror du att det finns risk att tältet blir för kallt ifall tempraturen kryper kring nollan och vinden ligger på?

Hur tycker du DR är att slå upp, i vind?

Ja i slutet av februari/början av mars så kommer en ny upplaga av DR. Det ända han nämnda var att det blir lite mindre gap mellan tältduk och mark, men också att de har höjt golvet lite mer. Så att golvet täcker lite mer på sidorna. Men det skulle tydligen innehålla fler förändringar, men han ville inte säga allt.

shalin och alven Mmm om man inte använder siffror är det alltid svårt att veta vad människor menar med starka vindar. Men jag har hört ifrån många håll nu att DR ska klara "starka" vindar, vilket känns lite tryggare.

Men det är sant att det är bättre att tältet flexar än bryts. Såg en film på ett DR som verkade göra just det, vek sig helt och hållet i väldigt stark vind, 24m/s! men som poppade tillbaka efter att vinden lugnat sig lite.

Ja, visst kan det bli dragigt inne i tältet pga all mesh. För det mesta ser jag detta som positivt, då det innebär i princip noll kondens (alltså om det blåser så att det är dragigt). Men, ibland blir det lite småkyligt, där ett dubbelvävstält hade varit betydligt varmare. Hade ett par kalla nätter på artfjället i sommar, men löste det då genom att lägga regnkläder och annat längs med mesh-öppningarna. Om det nu är så att tarptent har gjort så att tältduken går närmare marken så blir ju dragig-heten inte ett lika stort problem..
 
En liten fråga....

Ingen som testat Mountain Hardwear Sprite 1?

Anledningen till frågan är att som nybliven UL-packare har man inte hittat alla "rätta" produkter...
 
Martin Fjäderlätt: Ja det är en trevlig bild det där.=) Men som sagt så är det bättre att det där händer än att stavar eller tyg går sönder.

Men hur kallt och dragit är Lunar Duo? Tänkte om det alltid blåser mycket genom tältet eller om det till exempel finns möjlighet att kunna göra tältet mer eller mindre dragit? Skulle du ta med dig Lunar Duo upp på fjället om det var 0 gradigt och vinden låg på?

Vad skulle du säga är de största svagheterna med Lunar Duo?

Jag vill veta allt. =)
 
Vi hade 26 m/s i byarna i Sylarna i höstas och den natten var inte kul. Det brallade i som fasen hela natten med spöregn så vi var i tältet i 12 timmar med nåt avbrott då jag gick ut och säkrade stormlinorna. Jag har ett HB Nammatj 3 och det flexade så halva volymen försvann stundtals, var inte aktuellt att försöka rotera tältet i de vindarna. Har aldrig varit med om nåt liknande och nu är tålighet mot vind en viktig faktor för mig. 10-15 m/s är ingenting mot stormvindar så köp nåt som säkert klarar svenska fjällen, behöver ju inte innebära HB dock.
 
Vi hade 26 m/s i byarna i Sylarna i höstas och den natten var inte kul. Det brallade i som fasen hela natten med spöregn så vi var i tältet i 12 timmar med nåt avbrott då jag gick ut och säkrade stormlinorna. Jag har ett HB Nammatj 3 och det flexade så halva volymen försvann stundtals, var inte aktuellt att försöka rotera tältet i de vindarna. Har aldrig varit med om nåt liknande och nu är tålighet mot vind en viktig faktor för mig. 10-15 m/s är ingenting mot stormvindar så köp nåt som säkert klarar svenska fjällen, behöver ju inte innebära HB dock.
Håller med "niklaz", varför snåla in på säkerhet och komfort när ni ska vara ute så länge?
Spara in vikt på annat istället!

God tur!
 
Martin Fjäderlätt:
Skulle du ta med dig Lunar Duo upp på fjället om det var 0 gradigt och vinden låg på?

Vad skulle du säga är de största svagheterna med Lunar Duo?

Jag vill veta allt. =)

Jag har bara bott i ett lånat Lunar Duo (utlånat av "gusbo" här på forumet), under en vårnatt i skogen, så jag kan inte uttala mig så generellt. Det spöregnade i och för sig, men några andra påfrestningar var det inte tal om. En av sömmarna läckte, så man får vara noga med att täta.

Största svagheter... svårt att säga. Möjligen känns fästpunkterna mot marken lite klena.

Nollgradigt ser jag inga som helst problem med, men vinden kan ju ställa till det. Men skulle jag ta med mig ett sånt upp på fjället? Absolut. För att testa om inte annat. :)
Men jag kanske inte skulle ge mig ut i 90 dagar utan en plan B. Men ni kan ju köpa två tält och ha ett i reserv...

På det stora hela kan nog Lunar Duo vara det trevligaste tält jag har sovit i, och ganska perfekt för de användningsområden som jag har.
 
Håller med om speciellt takhöjden. Verkar inte så kul att ha huvudet i duken om man ska klä på sig. Jag är 178 cm och byggde loftsäng för många år sen. 90 cm blev precis så att man inte skulle riskera att slå huvudet i taket vid uppstigning.

Verkar trångt och olätt - 70 cm takhöjd är lägre än under matbordet och 3 kilo för två är inte direkt "ultra lightweight"... men priset var fint. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.