I slutet av Augusti ska jag och dottern på nio år vandra 4-5 dagar i Abiskotrakten och jag undersöker vilket tält som kan tänkas passa. Jag tittar på lite olika alternativ: Hilleberg Niak, Anjan 2 (även GT varianten), och Fjällräven Abisko Lite 2 ligger högst på listan nu (jag vill helst inte att det blir mycket tyngre än två kilo). När vi är ute med hela familjen har vi ett Nallo 4 GT vilket är ett mycket bra tält och kanske Nallo 2 också finns med på min lista men för att ha ett i allmänhet mer användbart tält (som också fungerar väl för en ensam vandrare vår-sommar-höst) samt spara lite vikt är jag något böjd åt lättare varianter här. Jag har läst runt lite på trådarna här och det verkar inte vara någon större fara att köra exempelvis Niak eller Anjan ovan trädgränsen någon natt om man är beredd på att det eventuellt kan bli lite dragigt om det blåser mycket. Jag tror att jag är beredd att ta den risken för att få ett tält som är mer praktiskt när man inte tältar just i fjällen (jag bor i Skåne) men jag är intresserad av era synpunkter!
 
Hej,

Slår ett slag för Helsport Fjellheimen Superlight


Har gjort vandringar med båda mina barn (ett per tillfälle) i detta tält och har aldrig haft några problem. Uppskattar särskilt den stora absiden som gör att man får plats med allt utan att det blir trångt.

Tycker duken går längre ner än på Hillebergs lättviktsvarianter samt att min uppfattning är att det är mindre mesh i innertältet vilket gör det varmare.

På hösterna i september/oktober använder jag det som enmanstält under mina höstvandringar i fjällen. Är då skönt att ha en "herrgård" tillgänglig.

Egentligen bara upplevt att det inte klarat hård vind en gång och det var förra sommaren i Jämtland när vinden efter att ha vänt sig kom in från sidan med över 25 m/s i byarna. Då vek det sig lite. Efter omplacering så att vinden kom i längdriktningen var även det löst.
 
Hej, jag skulle gå på lättaste alternativet, dvs anjan. Skönt om sånt är så lätt som möjligt så du kan ha plats för mer av det gemensamma. Annars kan det va värt att kolla på ryggåstält. Jag gick 10 dagar genom sarek i somras och bar då nästan allt för mina båda barn. Hade då zpack triplex, som väger 700gram.
 
Hej,

Slår ett slag för Helsport Fjellheimen Superlight


Har gjort vandringar med båda mina barn (ett per tillfälle) i detta tält och har aldrig haft några problem. Uppskattar särskilt den stora absiden som gör att man får plats med allt utan att det blir trångt.

Tycker duken går längre ner än på Hillebergs lättviktsvarianter samt att min uppfattning är att det är mindre mesh i innertältet vilket gör det varmare.

På hösterna i september/oktober använder jag det som enmanstält under mina höstvandringar i fjällen. Är då skönt att ha en "herrgård" tillgänglig.

Egentligen bara upplevt att det inte klarat hård vind en gång och det var förra sommaren i Jämtland när vinden efter att ha vänt sig kom in från sidan med över 25 m/s i byarna. Då vek det sig lite. Efter omplacering så att vinden kom i längdriktningen var även det löst.
Just ja, jag har lite förträngt Helsport, men det är sant, det är ju också ett alternativ.
 
Hej, jag skulle gå på lättaste alternativet, dvs anjan. Skönt om sånt är så lätt som möjligt så du kan ha plats för mer av det gemensamma. Annars kan det va värt att kolla på ryggåstält. Jag gick 10 dagar genom sarek i somras och bar då nästan allt för mina båda barn. Hade då zpack triplex, som väger 700gram.
Råggåstält har jag inte ens övervägt! Men det är kanske också en idé.
 
Svårt att få tag på men jag säger X-Mid 2 från Durston Gear. Utmärkt för en person, utmärkt för två personer. Använder stavar så det är ju ett krav då. Dubbla ingångar med gott om utrymme. Väger in på drygt ett kg. Men som sagt, det är inte helt enkelt att hitta igen på marknaden. Har själv ett 1P och är supernöjd!

2P.png
 
Jag stod för ett år sedan i samma val som du. Hamnade efter ett tag i valet och kvalet mellan Hilleberg Niak och Rogen. Jag valde till slut Rogen för de dubbla absiderna. Tältet funkade utmärkt i somras när jag och äldsta sonen (12 år) fjällvandrade en vecka.
Jag har tidigare haft Hilleberg Nallo, men nu efter att ha ett tält med ingångarna på långsidorna vill jag inte gå tillbaka till enbart ingång i huvudändan. Min uppfattning är att ingång på långsidan (helst en på varje sida) ökar flexibiliteten och gör det enklare att komma åt packning, gå på toa mitt i natten, mm.
Hoppas ni hittar ett bra tält och får en trevlig vandring!
 
Jag uppskattar att ha sitthöjd i tältet så att man kan spela kort eller äta inne om det är dåligt väder, ska man gå ensam så har man andra prioriteringar. Med ett billigare tält såsom Bergans Romsdal 3 så kan barnen använda det ensam när de blir äldre.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...