Tält: Mt Hardwear eller TNF eller...

Eric

Gäst
Efter en skräckfylld upplevelse under sommaren i norska fjällen har jag nu bestämt mig:

Jag ska ha ett tält som pallar för ALLT.

Funderingarna går i riktningen Mountain Hardwear Trango 2 eller The North Face Mountain tent.

Vore tacksam för alla erfarenheter och synpunkter kring dessa två eller andra tält som verkligen är "Bombproof". Kravet är kupol/geodesiskt.

Tack på förhand!

Staffan

Gäst
TNF

Själv har jag ett Marmot, men upplever TNF som vassast med bågkanaler som fördelar belastningen i bågarna, silikonbelagd yttertältsväv och genomgående bra kvalitet. Man får dock betala lite mer.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Anonym från gamla forumet

Gäst
Staika

Hej!

Jag har sedan snart ett år tillbaka ett Hilleberg Staika, vilket jag har hunnit använda under en vintervecka i fjällen och ett par paddlingar i Stockholms skärgård, dock ej under någon sommarvandring i fjällen. Hittills är jag mycket nöjd med det. Det har fungrat mycket bra för två personer både under sommar och vinter. Eftersom min erfarenhet fortfarande är något begränsad kan jag dock inte lämna någon mer utförlig beskrivning av hur det fungerar under extrema eller hårda väderleksförhållanden. Rent vissuelt ser det dock ut att klara en hel del och det är lätt att sätta upp. Jag rekomenderar dig att ta en titt på ett staikatält.

Hälsningar
/Rickard

Adam

Gäst
TNF

Valet är lätt, TNF värsting (om du gillar gladafärger och är av medellängd)!

/Adam

Gäst
Nja

Ett vindsäkert tält bör vara styvt och aerodynamiskt. Staika är aerodynamiskt men konstruktion är betydligt sladdrigare än TNF's. Detta beroende på att bågarna bara korsar varandra i en punkt och dels den textila kraftupptagningen som är 0 i och med att innertältet hänger i gummisnoddar. Tältet är mycket beroende av att man utnyttjar staglinorna bra. Däremot har det något större absider.

Eric

Gäst
Tack för synpunkterna, men...

Jag förstår att TNF verkar vara en favorit. Men är det någon som har erfarenheter av Mountain Hardwears Trango 2. AAI använder och har använt TNFs värstingar under tio år och är mycket nöjda. Andra jag pratat med talar sig varma för Trango 2. En parkguide jag träffade i USA bor hemifrån 320 dagar om året, varav största delen i ett Trango 2. Han talade varmt om absidstorleken.

Jag är övertygad om att båda tälten håller för de värsta förhållanden, men vill ha input om funktionaliteten, etc.

Gäst
billigtare framför allt...

ok. jag har en trango 2. Framför allt är den billigare än TNF vilket man bör komma ihåg.
  Kvaliten är bra men vatten pelaren är på 1500 mm för yttertältet. Golvet har 1800 mm och rätt tunt. Du kan använda ett underlag för att skydda golvet vilket man bör göra. Yttertältet är inte ripstoppad och jag tror inte att det skulle hålla för en reva. Annars ett bra tält för pengarna men om du är beredd på att satsa så köp TNF.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips