Tält i 2000-3000 kr klassen lite snabbt

Behöver ett nytt tält lite snabbt och orkar inte sitta och läsa och jämföra på nätet. Någon här på utsidan som kan rekommendera något
som funkar i verkligheten ute på fjället ?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Urberg Rapadalen hos Outnorth. 2195:- listpris,
men det brukar gå att hitta div. rabatter hos dom som kan sänka priset ända ner mot 1700:-
och det är det med mycket god marginal värt! Levereras på två dar till ditt utlämningsställe.
 
Du kommer inte att ångra dig, tror jag. Kostnadseffektivare 3-personers tunneltält får man leta länge efter...
Åtminstone nytt tält. IMHO...
 
Tält hemma. Någon som har nått tips på hur man sätter upp första gången? Själva tältet sitter ihop med regnskyddet just nu. Smidigast att sätta upp med dem ihop eller sätts tältet upp förts och sedan regnskyddet?
 
Vet inte vad du menar med regnskyddet...
Jag har mitt Rapadalen i två delpack (med tältdukarna i var sin liten kompressionspåse och pinnar/stänger i sina originalpåsar) så att två personer kan dela (någorlunda) lika på lasten. Den delningen gör det naturligt att sätta upp yttertältet först, och sedan hänga in innertältet, för att slutligen strama upp alla linor och pinnar. Jag minns att det levererades med hopknappat ytter + inner -tält, men det ger jag sjutton i. Bättre att dela på vikten...

Tältstångspåsen väger ~690 gram, tältpinnepåsen väger ~280 gram, innertältet i sin Expedpåse väger ~1070 gram och yttertältet i sin Expedpåse väger ~1750 gram...

Sedan så är det ju bara att fördela vem som tar vilka av påsarna i förhållande till övrigt gemensamt, och i förhållande till person...

[Jag har dessutom bytt alla linor och zipperpulls mot självlysande paracord - lättare att se när det är pinkdax under natten...]
 
Senast ändrad:
Näääääjj näääääjj!!!! Varför dela på ytter o innertält? De är ju hela grejen med den typen av nordiska tält att kunna slå upp tältet allt i ett o slippa sätta upp de var för sig..
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.