Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag funderar på att köpa ett nytt kupoltält för användning i fjällen tiden maj-oktober.
Har fastnat för Venus II Extreme från Exped. Är det någon som har erfarenheter av denna modell eller andra modellerfrån denna tillverkare!?, kondens, dragkedjor, golv mm mm!
Jag har ett Vela II Extrem, har aldrig haft problem med kondens men det är självklart att det kan förekomma när man har varit lite snål med ventilationen.
Blixtlåsen på innertältet funkar också utan problem.
Jag har ett Orion Extrem som följt med några år nu...
Är väldigt nöjd med tältet!
skapligt viktförhållande
Två stora absider
hög takhöjd
Gearnet i taket
Gearnet i ena absiden
dubbla ingångar
ena ingången är större så att det rymmer två sittande
Bra lunftningsmöjligheter
Går snabbt att sätta upp även själv
Det enda jag vill komplettera med är ett footprint.
Vissa har klagat på att det är svårt att nå det yttre blixtlåset när man sitter i tältet men jag har inte haft några problem med det.... och jag är inte speciellt lång varken i kroppen eller i armarna
Jag köpte mitt på Addnature.com
Vela sitter ihopa, så man reser allt i ett svep och bågarna sitter i ytterduken så det går inte att bara ha innertältet rest men man kan spänna loss det något och lufta ur innertältet.
Hej,
Jag har ett Exped Vela 1 extreme och tältet är mycket lått att sätta upp och bära, men sömmarna i yttertältet behövdes täts med seamsealer eftersom de läckte ganska ordentligt vid regn. Ganska dåligt på ett så dyrt tält.
På tält med yttertält av silikonbelagd nylon kan man vanligtvis inte inte tejpa sömmarna. Hilleberg är väldigt petiga i sin tillverkning och i sina konstruktioner för att förhindra läckage i sömmarna: impregnerad tråd som sväller vid väta, kyld nål för att inte hålen ska bli för stora, inga svårtätade sömmar (tex korsande sömmar eller insydda remmar) på känsliga ställen osv. Men det kostar såklart.
Jag vet inte hur Expeds tält är konstruerade och sydda, men det är inte ovanligt att man själv tätar utsatta sömmar på nya tält av silnylon.
Jag har också ett Vela I extreme och har inte haft några problem med läckande sömmar. Skulle gissa att det rör sig om ett måndags exemplar. Jag är väldigt nöjd med kvaliteten på mitt tält
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...