Tält från Exped?

Jag funderar på att köpa ett nytt kupoltält för användning i fjällen tiden maj-oktober.
Har fastnat för Venus II Extreme från Exped. Är det någon som har erfarenheter av denna modell eller andra modellerfrån denna tillverkare!?, kondens, dragkedjor, golv mm mm!

Tacksam för svar/Örjan

Jag har ett Vela II Extrem, har aldrig haft problem med kondens men det är självklart att det kan förekomma när man har varit lite snål med ventilationen.
Blixtlåsen på innertältet funkar också utan problem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Orion extrem

Hej!

Jag har ett Orion Extrem som följt med några år nu...
Är väldigt nöjd med tältet!
  • skapligt viktförhållande
  • Två stora absider
  • hög takhöjd
  • Gearnet i taket
  • Gearnet i ena absiden
  • dubbla ingångar
  • ena ingången är större så att det rymmer två sittande
  • Bra lunftningsmöjligheter
  • Går snabbt att sätta upp även själv

Det enda jag vill komplettera med är ett footprint.

Vissa har klagat på att det är svårt att nå det yttre blixtlåset när man sitter i tältet men jag har inte haft några problem med det.... och jag är inte speciellt lång varken i kroppen eller i armarna :)

Jag köpte mitt på Addnature.com
Vela sitter ihopa, så man reser allt i ett svep och bågarna sitter i ytterduken så det går inte att bara ha innertältet rest men man kan spänna loss det något och lufta ur innertältet.

Läckande yttertältsömmar

Hej,
Jag har ett Exped Vela 1 extreme och tältet är mycket lått att sätta upp och bära, men sömmarna i yttertältet behövdes täts med seamsealer eftersom de läckte ganska ordentligt vid regn. Ganska dåligt på ett så dyrt tält.

Bosse

Det brukar vara normat att yttertältets sömmar bör tätas. Seamsealer brukar följa med tälten bara för det....Dumt att klaga på det normala.

Jag har aldrig hört talas om seam sealer som standardåtgärd på nya tält. Är det verkligen så och i så fall på vilka märken?

/Hilleban (tätt utan sealer)

På tält med yttertält av silikonbelagd nylon kan man vanligtvis inte inte tejpa sömmarna. Hilleberg är väldigt petiga i sin tillverkning och i sina konstruktioner för att förhindra läckage i sömmarna: impregnerad tråd som sväller vid väta, kyld nål för att inte hålen ska bli för stora, inga svårtätade sömmar (tex korsande sömmar eller insydda remmar) på känsliga ställen osv. Men det kostar såklart.

Jag vet inte hur Expeds tält är konstruerade och sydda, men det är inte ovanligt att man själv tätar utsatta sömmar på nya tält av silnylon.

Jag har också ett Vela I extreme och har inte haft några problem med läckande sömmar. Skulle gissa att det rör sig om ett måndags exemplar. Jag är väldigt nöjd med kvaliteten på mitt tält

/ Morgan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips