Tält förslag?!

Va?

Använde under lumpen tiden Najmaij (kan va felstavning) tält och dom gillade jag inte, dålig kvalitet på sömmar och innertält enligt mitt tycke. Också lite halv bängligt att sätta upp de och få bra spänning på de.

Jaså Hillebergs ska de tydligen vara, får ta och kolla in de då =)
Men jag tror jag kommer vilja ha tunneltält har jag bestämt =)

Om jag inte tolkar dig helt fel säger du emot dig själv å det grövsta nu. :)

Om du alltså menar att du har använt Hilleberg Nammatj i lumpen och varken gillat kvalitet eller konstruktion så ska du absolut inte välja Hilleberg och absolut inte välja tunneltält.

Nammatj är ett tunneltält från Hilleberg, och anses vara ett av de bästa tunneltälten som finns, både vad gäller sömnadskvalitet och smidighet i uppsättning.
 
Jaså Hillebergs ska de tydligen vara, får ta och kolla in de då =)
Men jag tror jag kommer vilja ha tunneltält har jag bestämt =)

HB är bra, men det finns många andra bra tillverkare där ute. Dock ska man komma ihåg att det är ganska enkelt att ordna lagning, reservdelar, kompletteringar (t.ex. snökjol) då det är en svensk tillverkare. Dock misstänker jag att du har erfarenhet av HB:s tunneltält sedan tidigare och det verkar inte som om du var helt nöjd.
Använde under lumpen tiden Najmaij (kan va felstavning) tält och dom gillade jag inte, dålig kvalitet på sömmar och innertält enligt mitt tycke. Också lite halv bängligt att sätta upp de och få bra spänning på de.
Jag tolkar det helt enkelt som om det är HB Nammatj, du har erfarenhet av. Du kan ju kolla in tältet på HB:s hemsida och se om du känner igen det.

I fråga om kupol- eller tunneltält, så har jag för mig att tunneltälten är bättre i hård vind, medan kupoltälten klarar av nederbörd (läs snö) bättre. För vandring i de svenska fjällen sommartid spelar det ingen större roll mellan tunnel- eller tunneltält.

Mvh /Joel

Hm, såg att Martin hann före mig, men men...
 
Haha okey jag råkade säga emot mig själv, men jag är ingen expert...=)
Men jag hade ingen aning om att de va HB som tillverkade dom tälten.. då ska jag defenitivt inte köpa ett sånt...

Men jag ändrade faktist mig efter att ha suttit och kollat på tält på nätet och kommer nog köpa ett tunneltält då de verkar vara bättre...

Men aa 5000 kr är ju lite i överkant kanske, men hellre köpa ett rikitgt bra som håller för lite dåligt väder än att köpa nått halv bra som kanske håller 2 säsonger...
 
Nammatj är ett tunneltält från Hilleberg, och anses vara ett av de bästa tunneltälten som finns, både vad gäller sömnadskvalitet och smidighet i uppsättning.

Anses var ett av dom bästa tunneltälten?
Oh fy fan då lär de finnas en hel del skit ut i affärerna asså...
Har ju efter 11 månader ute i vildmarken med detta tält erfarit att sömmarna går sönder rätt ofta, och dragkedjorna krånglade mkt ofta...
Sen är de väl hyffast lätt att sätta upp, men de kan ju vara för att man gjort detta ungefär 1 miljon gånger i bäcksvarta natten =)
 
Vaf*n! :) Alla dina omdömen om Hilleberg Nammatj stämmer inte tycker jag. Köpte mitt tält 2004 tror jag och är supernöjd. Rätt uppsatt så ser det lika bra ut efter en natt med regn och blåst. Tänker ofta på att det är ett köp jag är väldigt nöjd med. Sen finns det säkert många andra bra tält.

För mig är ett tält lite "for life" eller tills jag sliter ut det så då spelar de ev. extra pengarna inte stor roll. Tänkte nog över det där köpet i flera år då jag sov i polarens, Nammatj, under tiden.

Använde under lumpen tiden Najmaij (kan va felstavning) tält och dom gillade jag inte, dålig kvalitet på sömmar och innertält enligt mitt tycke. Också lite halv bängligt att sätta upp de och få bra spänning på de.
 
Haha aa känns som jag går mot strömmen lite här va :D
Jag kanske fick ett måndags exemplar o släpa på... vem vet...


Kul att du är nöjd med ditt tält... =)
 
Jag måste erkänna att jag börja närma mig tillståndet "Hilleban". Jag höll på att skratta ihjäl mig för nåt år sen när nån skrev typ "snart kommer Hillebanerna!".

Haha aa känns som jag går mot strömmen lite här va :D
Jag kanske fick ett måndags exemplar o släpa på... vem vet...

Kul att du är nöjd med ditt tält... =)
 
Prova olika tält

Vilket tält du än köper så gör en dagstur till någon till lämpligt friluftsområde. Ta med dig friluftstillbehör. Tillaga din mat på spritköket i tältet. Fundera över vad Du inte vill vara utan på tältturen?
Sätt upp tältet i regn och vind. Hur var det att sätta upp och ta ned tältet i vinden? Vilka erfarenheter och slutsatser drar du av minitestet!? Vilka ödemarker har du tänkt tälta i? En stormnatt i Sarek med ett lågpristält är inget man rekommenderar! Ett sönderblåst tält, är ingen katastrof om man har närheten till en fjällstation/stuga! Som sagt, ut och prova under betryggande omständigheter!

Lycka till
Inge!
 
Haha ja ha de va så han menade :)

Jag ska inte laga mat i tältet, blir så mkt kondens inne i tältet då...
Joo självklart man lär ju testa grejjerna innan man dra upp till Keb, men väl där uppe kommer jag nog försöka att tälta på bra platser och inte i ett blåshål.
De man inte kan vara utan som jag tycker är en riktigt bra kniv, snöre och tejp =)
Med de kommer man upp på Mt. Everest :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 42
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.