Tält förslag?!

Va?

Använde under lumpen tiden Najmaij (kan va felstavning) tält och dom gillade jag inte, dålig kvalitet på sömmar och innertält enligt mitt tycke. Också lite halv bängligt att sätta upp de och få bra spänning på de.

Jaså Hillebergs ska de tydligen vara, får ta och kolla in de då =)
Men jag tror jag kommer vilja ha tunneltält har jag bestämt =)

Om jag inte tolkar dig helt fel säger du emot dig själv å det grövsta nu. :)

Om du alltså menar att du har använt Hilleberg Nammatj i lumpen och varken gillat kvalitet eller konstruktion så ska du absolut inte välja Hilleberg och absolut inte välja tunneltält.

Nammatj är ett tunneltält från Hilleberg, och anses vara ett av de bästa tunneltälten som finns, både vad gäller sömnadskvalitet och smidighet i uppsättning.

Jaså Hillebergs ska de tydligen vara, får ta och kolla in de då =)
Men jag tror jag kommer vilja ha tunneltält har jag bestämt =)

HB är bra, men det finns många andra bra tillverkare där ute. Dock ska man komma ihåg att det är ganska enkelt att ordna lagning, reservdelar, kompletteringar (t.ex. snökjol) då det är en svensk tillverkare. Dock misstänker jag att du har erfarenhet av HB:s tunneltält sedan tidigare och det verkar inte som om du var helt nöjd.
Använde under lumpen tiden Najmaij (kan va felstavning) tält och dom gillade jag inte, dålig kvalitet på sömmar och innertält enligt mitt tycke. Också lite halv bängligt att sätta upp de och få bra spänning på de.
Jag tolkar det helt enkelt som om det är HB Nammatj, du har erfarenhet av. Du kan ju kolla in tältet på HB:s hemsida och se om du känner igen det.

I fråga om kupol- eller tunneltält, så har jag för mig att tunneltälten är bättre i hård vind, medan kupoltälten klarar av nederbörd (läs snö) bättre. För vandring i de svenska fjällen sommartid spelar det ingen större roll mellan tunnel- eller tunneltält.

Mvh /Joel

Hm, såg att Martin hann före mig, men men...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Haha okey jag råkade säga emot mig själv, men jag är ingen expert...=)
Men jag hade ingen aning om att de va HB som tillverkade dom tälten.. då ska jag defenitivt inte köpa ett sånt...

Men jag ändrade faktist mig efter att ha suttit och kollat på tält på nätet och kommer nog köpa ett tunneltält då de verkar vara bättre...

Men aa 5000 kr är ju lite i överkant kanske, men hellre köpa ett rikitgt bra som håller för lite dåligt väder än att köpa nått halv bra som kanske håller 2 säsonger...

Nammatj är ett tunneltält från Hilleberg, och anses vara ett av de bästa tunneltälten som finns, både vad gäller sömnadskvalitet och smidighet i uppsättning.

Anses var ett av dom bästa tunneltälten?
Oh fy fan då lär de finnas en hel del skit ut i affärerna asså...
Har ju efter 11 månader ute i vildmarken med detta tält erfarit att sömmarna går sönder rätt ofta, och dragkedjorna krånglade mkt ofta...
Sen är de väl hyffast lätt att sätta upp, men de kan ju vara för att man gjort detta ungefär 1 miljon gånger i bäcksvarta natten =)

Vaf*n! :) Alla dina omdömen om Hilleberg Nammatj stämmer inte tycker jag. Köpte mitt tält 2004 tror jag och är supernöjd. Rätt uppsatt så ser det lika bra ut efter en natt med regn och blåst. Tänker ofta på att det är ett köp jag är väldigt nöjd med. Sen finns det säkert många andra bra tält.

För mig är ett tält lite "for life" eller tills jag sliter ut det så då spelar de ev. extra pengarna inte stor roll. Tänkte nog över det där köpet i flera år då jag sov i polarens, Nammatj, under tiden.

Haha aa känns som jag går mot strömmen lite här va :D
Jag kanske fick ett måndags exemplar o släpa på... vem vet...

Kul att du är nöjd med ditt tält... =)

Jag måste erkänna att jag börja närma mig tillståndet "Hilleban". Jag höll på att skratta ihjäl mig för nåt år sen när nån skrev typ "snart kommer Hillebanerna!".

Haha aa känns som jag går mot strömmen lite här va :D
Jag kanske fick ett måndags exemplar o släpa på... vem vet...

Kul att du är nöjd med ditt tält... =)

Prova olika tält

Vilket tält du än köper så gör en dagstur till någon till lämpligt friluftsområde. Ta med dig friluftstillbehör. Tillaga din mat på spritköket i tältet. Fundera över vad Du inte vill vara utan på tältturen?
Sätt upp tältet i regn och vind. Hur var det att sätta upp och ta ned tältet i vinden? Vilka erfarenheter och slutsatser drar du av minitestet!? Vilka ödemarker har du tänkt tälta i? En stormnatt i Sarek med ett lågpristält är inget man rekommenderar! Ett sönderblåst tält, är ingen katastrof om man har närheten till en fjällstation/stuga! Som sagt, ut och prova under betryggande omständigheter!

Lycka till
Inge!

Haha ja ha de va så han menade :)

Jag ska inte laga mat i tältet, blir så mkt kondens inne i tältet då...
Joo självklart man lär ju testa grejjerna innan man dra upp till Keb, men väl där uppe kommer jag nog försöka att tälta på bra platser och inte i ett blåshål.
De man inte kan vara utan som jag tycker är en riktigt bra kniv, snöre och tejp =)
Med de kommer man upp på Mt. Everest :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips