Tält för fjällvandring i bl.a. Sarek

Har fått lite hjälp med jämförelsen mellan WBT och Fjellheimen camp 3. Tänkte jag skriver in den i forumtråden för den som är intresserad:

"Camp 3
+ 4000mm vattenpelare i ytterväggar och 5000mm i golv.
+ 5 års garanti på tältet, minst 10 års tillgång på delar. (är också ett stort företag som troligen finns kvar)
+ Lite längre, lite högre, lite bredare. (Jämför fotdelen speciellt, camp 3 har 140 cm i bredd)
+ Lite lättare
- Mindre absid ( .H 120 cm, L 150 cm, B 185 cm)

- Endast grönt
- Pris ca 4500kr från tyskland inkl frakt (och man får en present på köpet, fanns några olika saker o välja på)
- Har läst att det kan vara svårt att få tyget sträckt ordenligt, men det är ett inlärningsproblem. (enligt rykten)

WBT 3
- 3000mm vattenpelare i yttervägg och 2000mm i golv.
- 2 års garanti på tältet, ett litet företag som säljer själva, kan bli svårt att få tag på delar?
- Lite kortare, lite smalare, lite lägre. (i fotdelen har man endast 113cm på 3 pers)
- Lite tyngre
+ Större absid (H 118 cmL 190 cm, B 175 cm (dock mindre boutrymme. (Kanske ett minus för vissa)
+ 2 färger
+ Pris ca 3400kr???
+ Enkelt att sätta upp. (enligt rykten)

Jag vill ha en extra stor absid som man med enkelhet kan laga mat i, där har WBT tältet en fördel men vad jag förstått så är inte Fjellheimstältets absid för liten för det heller?
 
Hej
Om du tejpar upp en yta på golvet med dom måtten så ser du hur stort det är igentligen.
Ser att på WBT tältet så sjunker takhöjden en del efter halva längen och sen sluttar taket rätt mycket den sista biten.
Fjellheimen tältet verkar ha lite mindre sluttning på taket och man kanske kan utnyttja utrymmet bättre? (takhöjden minskar här också, men ser inte ut att sjunka lika mycket.)
Själv skulle jag inte ha några problem med att laga mat i nåt av tälten.
I sommar så kommer det att ligga en cykel i absiden samtidigt som maten lagas... =)
Detta i ett fjellheimen tält.
 
Hej, ska försöka hjälpa till efersom du verkar ha svår tältköpsångest. Jag har ett Helsport-tält av lite äldre modell; Hardanger 3. Det har hängt med några år och har varit riktigt bra.
- Takhöjden är väl låg (90 cm i innertältet) men det är ju bättre på Fjällheimentältet. Stor skillnad!
- I somras när vi hade skitväder så irriterades jag över att det inte går att stänga till ventilerna som man kan på ett Hilleberg. Litet minus där, även om det är irrelevant 99% av gångerna.
- Tältet står pall riktigt bra, jag tror Helsport gör riktigt stadiga tält överlag.
- Själv valde jag bort förlängd absid på mitt senaste tält därför att det ger mer flexibilitet (det är en aning opraktiskt att ha ingång endast på en sida).
- Å andra sidan, med förlängd absid får du ett riktigt spatiöst tält för den vikten. Lyxigt för två.
Jag tror helt enkelt du blir nöjd med det tältet. Förmodligen även med WBT tältet, vet inget om det dock.
 
Ha ha jo det kan man lätt påstå :) (att jag har svår beslutsångest alltså)

Det blir ett Fjellheimentält! At last har jag bestämt mig.

Danisko: Härligt, ännu billigare på den sidan! Önskar jag behärskade tyska :) Har mailat dom lite frågor annars köper jag på den andra nätbutiken.
 
Ja, det är ett bra pris.

Jag har själv haft tältväljarångest och det slutade med två tält. Först köpte jag ett lågbudgettält från Danmark, Nordpol Fagerfjell heter det. Det är faktiskt ganska bra, men inget fjälltält direkt. Sedan hittade jag ett Hilleberg Keron 4 begagnat på nätet. Jag köpte det hals över huvud och det skulle jag inte ha gjort. Du kan läsa om det här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62961&highlight=lurad

Jag önskar möjligtvis att jag hade gjort annorlunda från början och inte snålat på tältet. Å andra sidan har jag nu ett riktigt koolt gammalt tält med nytt golv i innertältet från hilleberg, nya specialtillverkade DAC-tältbågar från tillverkaren, nya linor, linsträckare och markpinnar. Det väger med allt 4,3 kg, vilket är tungt, men vi är 4 personer. Innertält av bomull/polyester är mysigt. Sammanlagt har jag lagt ca 4000:- på ett gammalt tält som hitintills nästan är oanvänt. Det ska det bli ändring på nu.

Jag hoppas att du blir nöjd med ditt tält, vilket det än blir. Jag tror att Northstartältet är bra, men jag tror att fjellheimentältet är bättre. Vid ordinariepris är det stor prisskillnad, men inte mot reapriset. Helsportkopian på xtend är ännu billigare och det tror jag är ett riktigt bra budgetalternativ. Om det är priset som...

Lycka till!
/daniel
 
Ja, det är ett bra pris.

Jag har själv haft tältväljarångest och det slutade med två tält. Först köpte jag ett lågbudgettält från Danmark, Nordpol Fagerfjell heter det. Det är faktiskt ganska bra, men inget fjälltält direkt. Sedan hittade jag ett Hilleberg Keron 4 begagnat på nätet. Jag köpte det hals över huvud och det skulle jag inte ha gjort. Du kan läsa om det här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62961&highlight=lurad

Men fy fan!! Man tror ju inte att det, i alla fall inte i samma utsträckning, ska finnas oärliga människor i dessa kretsar..
Men som du skriver har du nu ett nästan klassiskt tält :) för att se positivt på det..

Ja nu är Fjellheimtältet beställt och redan på väg. Det känns bra. Vet inte riktgit hur det blev detta tält men din annons som du hittade var ganska avgörande :)
 
Skriv gärna några rader om tältet när det kommit fram. Det skulle vara roligt att höra om dina intryck av det.

Kommer få det imorgon, men kommer nog inte kunna prova sätta upp det förrän om några veckor, men jag återkommer då. Kanske också Ylivirta, som också köpt tältet, kan komma med en inledande recension av tältet?
 
På fredag eller lördag så hade jag tänkt spika lite i parketten och resa tältet.
Så jag får väl skriva ner nån rad här efter det.
Om det är nåt speciellt ni vill att jag tittar extra noga på så säg till innan fredag eftermiddag.
 
Här är en liten beskrivning av mitt första intryck av tältet:
Bra höjd och ligglängd inne i tältet, känns väldigt rymligt med andra ord.
Inga problem att laga mat i absiden.
Myggnät i alla ventiler och innertältsdörren, dock inte i den yttre dörren.
Ventilerna går att reglera innifrån tältet.
Dragkedjorna är av märket YKK.
En ficka på sidan av dörren vart man kan trycka ner dörren i när man bara vill ha myggnätet.
Alla dörrar har remmar med snabbspännen så att dörrarna går att vika undan ordentligt.
Flera öglor i taket för tex torklinor.
Vikt inkl alla pinnar och snören 3050 gram (med i vikten även reservdelarna till stängerna)

Nu till dom mindre bra sidorna:
Innertältet sitter med jätte små plastkarbiner i bågarna, kändes som att karbinerna var av dålig kvalite.
Funderar på att byta ut dom mot "gummilina" så att man får lite fjädrande effekt i det hela.
Nylonbandet som ligger mot marken vid dörröppningen och som ska skydda dörrens dragkedja mot belastning är för lång så att belastningen ändå hamnar på dörren och inte på nylonbandet.
Vad jag minns så fans det inga fickor inne i tältet för småsaker.

Nåt mer ni undrar över så får ni fråga.
 
Hej!
Jag tog mig tid och skrev en recension på Fjellheimen 3 camp i fredags, den har dock inte blivit publicerad ännu.
På mitt tält har jag "fickor" på båda sidor om dörren i innertältet !
Plastkarbinerna är små men verkar starka (dom har pallat för min användning) att nylonbandet är för långt det problemet har jag inte på mitt tält, för övrigt instämmer jag med dig om dina omdömen om tältet.

Hälsningar Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.