Ta med förkokt potatis ?

Kom precis hem från cykelsemester och i Europa finns konserverad på vakumpåsar istället för de otympliga glasburkarna och de ligger inte kylt i butik så det går kanske att få tag på även här.

Kolla bara att de verkligen är kokta och inte bara är skalade och skivade.

Rödbetor brukar finnas förkokta i påse även i Sverige vilket också är gott.

/Gustav
 
Går som någon skrev ovan bra att torka potatis. Själv har jag hittills endast provat att försteka den i tunna skivor och sedan torkat i ugnen. Funkade över förväntan.
 
Om man nu paddlar är det väl inga problem att slänga med en extra gastub, det är ju vattnet som bär lasten... (2-3kg potatis får nog oxå plats... ;) )

Kör man kanot kan man ju bara köra lyxvaror :)

Mvh troswe
 
Jag säger inte att det inte kan vara farligt under några som helst omständigheter, men erfarenhetsmässigt har jag tagit med förkokt potatis förvarade i en glassbytta på flera turer på upp till en vecka utan att dö en endaste gång, för att på plats steka upp dom.
 
Kokar man med lock och vakta lågan noga så behövs det inte speciellt stor låga på brännare (typ ett blått skinn över hattbrännarens yta) när man kokar i en trangia 27 - 2-port ris och 20 minuterskokt drar ungefär 8-9 gram gasol och problemet var snarare att få låga tillräckligt liten på brännaren - stora energikrävande bubblor kokar inte maten fortare än mindre bubblor. Riktigt energislösande matlagning är att koka utan lock då det kan dra 4-5 ggr mer bränsle för samma 'bubbelstorlek' i grytan som under lock.

kör man MF och och gasbrännare med begränsad regleregenskap så är det svårt att dra på lågan tillräckligt lite för att inte koka onödigt hårt, likadan om man har kök-system som drabbas av vindstörningar hela tiden och måste hålla en större låga av den orsaken.

I förberedelse, ta och koka dina potatisar i campingköket istället för den vanliga grytan hemma - väg gastuben före och efter, och därefter fundera på att minska på lågstorleken utan att det påverkar kokresultatet.

potatis hållbarhet är ändå bäst i 'natura' - innan det skals eller någon annan behandling.
 
Jag säger inte att det inte kan vara farligt under några som helst omständigheter, men erfarenhetsmässigt har jag tagit med förkokt potatis förvarade i en glassbytta på flera turer på upp till en vecka utan att dö en endaste gång, för att på plats steka upp dom.

Kokar man potatis och har tre lager fryspåsar beredda och inte tar på dom utan kokar skeden och skickar in dom i påsar så är det ganska nära konserv man kommer enkelt och håller bra.
Inga bakterier,mögelsporer eller så kommer in plus att dom är varma och steriliseras sig lite i påsen.

Nyp åt omedelbart och ingen handkontakt eller så inne i påsen eller potatis , det är nära en konserv.
Det håller ett bra tag vid normalvärme på under 20 grader.

Salta kokvattnet lite extra och det håller ännu längre
 
Då är det väl ännu bättre att göra så som jag skrev: koka dem direkt i påsen?

Fast det gäller då att dels hitta påsar som tål värmen och dels vet jag inte om man måste tryckkoka eller nåt för att inte ånga i påsen ska spränga den?
 
Lufttorkad Potatis

Brukar förvälla lufttorkad potatis i vatten några minuter och sedan steka i smör eller ghee med lite kryddor.
Finns att köpa färdigtorkad på internet om ni vill spara tid, sök bara på lufttorkad potatis.
Smakar som hemlagat!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5
Potatis/ tomater Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...