Synpunkter på sarekvandring

Hej
Vi tänkte vandra i Sarek första veckan i augusti, start i Ritsem och avslut i Saltoloukta och skulle vilja ha synpunkter på den rutt vi planerat. Har även några frågor om ett par av avsnitten. Tycker ni att vi är helt fel ute i vår planering uppskattar vi att få höra det.

Rött är planerad rutt, orange är alternativa vägar om väder eller annat ställer till det, grönt är tältplatser. 9 vandringsdagar + 1 reservdag.

Dag 3/4:
Guohperjåhkå lär vara vadbar nedanför Násasvágge. Vi tänkte vada över och tälta på andra sidan, dagen efter följa Guohperjåhkå på sydsidan. Är det bättre att inte vada över där, tälta på norra sidan och dagen efter följa jåkken på norra sidan ca 6km innan vi vadar över och sedan fortsätta på södra sidan?

Dag 6 (om allt går bra):

Kan man snedda nerför Dielmábuollda mot Tielmavadet eller finns det någon mer rekommenderad sträckning för att ta sig ner?

Sträckan från Tielmavadet ner mot Skårkistugan - bör man hålla sig nära strandkanten eller längre upp? Är det tät svårforcerad vegetation eller hyfsat lättvandrat?

Dag 6 (om vi inte kan vada Tielmavadet):
Är alternativ C en görlig sträckning för att ta sig upp till bron vid Skárjá? Jag har inte hittat någon beskrivning på utsidan där man gått den vägen.

Kan man (och i så fall var) vadar man Guohperjåhkå i närheten av Skárjá?

Dag 8:
Går det (bör man) vada Guhkesvákkjåhkå långt ner vid Liehtjitjávrre för att spara in ett par kilometers vandring i stället för att gå via bron?

/Mikael

2023_sarek_rutt1_230507_0830w.jpg
 
Min första spontana fråga är om ni vandrat i Sarek förut och är bekanta med området och dess förutsättningar? Bakgrunden till min fråga är att ni gjort en del märkliga vägval, en del även avancerade eller t.o.m. omöjliga. Om ni inte känner till området sedan tidigare är min rekommendation att börja med någon av de guideböcker som Claes Grundsten eller Hans Fowelin skrivit.
Några initiala och snabba kommentarer på ett vägval. Goupherjokka har jag vadat några gånger i början av augusti, där stigen från Alggavagge korsar utan större problem.
Tielmavadet hade jag inte satsat på. Det är att spela högt och kommer ni inte över säkert där är omvägen lång, om ni inte stannar på den sidan och väljer gå till Kvikkjokk istället.
Guhkesvákkjåhkå är inte vadbar så ni måste hålla på norra/västra sidan av vattensystemet mellan Biellevallda till bron över Guhkesvákkjåhkå.
Passagen från Nienndo mot Vouvres är både högt vide och ett område med mycket blockrik terräng som tar tid att passera.
 
Min första spontana fråga är om ni vandrat i Sarek förut och är bekanta med området och dess förutsättningar? Bakgrunden till min fråga är att ni gjort en del märkliga vägval, en del även avancerade eller t.o.m. omöjliga. Om ni inte känner till området sedan tidigare är min rekommendation att börja med någon av de guideböcker som Claes Grundsten eller Hans Fowelin skrivit.
Några initiala och snabba kommentarer på ett vägval. Goupherjokka har jag vadat några gånger i början av augusti, där stigen från Alggavagge korsar utan större problem.
Tielmavadet hade jag inte satsat på. Det är att spela högt och kommer ni inte över säkert där är omvägen lång, om ni inte stannar på den sidan och väljer gå till Kvikkjokk istället.
Guhkesvákkjåhkå är inte vadbar så ni måste hålla på norra/västra sidan av vattensystemet mellan Biellevallda till bron över Guhkesvákkjåhkå.
Passagen från Nienndo mot Vouvres är både högt vide och ett område med mycket blockrik terräng som tar tid att passera.

Tack för svar.
Det är vår första Sarekvandring. Sträckningen följer till stor del den Pär Lindh beskriver i sin Sarekvandring 2010.

Tielmavadet är en viktig fakor, därför undrar jag om vår sträcka C är möjlig som reserv för att komma upp till bron vid Skárjá. I det fallet struntar vi i turen runt Låddebákte och går direkt mellan Skárjá och Bielavallda.

Sträckan från bron över Guhkesvákkjåhkå till Saltoloukta finns beskriven i Karl-Johan Piehls bok där han skriver att 'cirka 2-3km går i jobbig terräng'. Den finns även beskriven i Fredrik Neregårds bok där han inte skriver så mycket mer än 'Väster om passet mellan Gähppo och Vuovres blir det efterhand mer och mer block samt en del myrar'. Claes Grundsten beskriver sträckan Slugga-Guhkesvágge (nästan vår sträcka men inte riktigt) som ansträngande 7-8, 4-5 timmar.
 
Min första spontana fråga är om ni vandrat i Sarek förut och är bekanta med området och dess förutsättningar? Bakgrunden till min fråga är att ni gjort en del märkliga vägval, en del även avancerade eller t.o.m. omöjliga. Om ni inte känner till området sedan tidigare är min rekommendation att börja med någon av de guideböcker som Claes Grundsten eller Hans Fowelin skrivit.
Några initiala och snabba kommentarer på ett vägval. Goupherjokka har jag vadat några gånger i början av augusti, där stigen från Alggavagge korsar utan större problem.
Tielmavadet hade jag inte satsat på. Det är att spela högt och kommer ni inte över säkert där är omvägen lång, om ni inte stannar på den sidan och väljer gå till Kvikkjokk istället.
Guhkesvákkjåhkå är inte vadbar så ni måste hålla på norra/västra sidan av vattensystemet mellan Biellevallda till bron över Guhkesvákkjåhkå.
Passagen från Nienndo mot Vouvres är både högt vide och ett område med mycket blockrik terräng som tar tid att passera.


Hej igen
Jag skulle uppskatta om du kunde berätta mer om vilka vägval som du anser är avancerade eller omöjliga. Är tacksam för all input där man även förklarar varför man tycker något.
 
Varför inte helt enkelt gå sträcka A? Den är jättefin och klassiskt perfekt som första sarekvandring. Gå upp i Snavvavagge från Bielavallda som dagstur, eller runda Låddebakte lär gå att göra. Då har ni gott om tid att forcera sträckan mellan Nienndo och Vouvres också. (Där har jag inte gått men är det väldigt svårgånget kan ju 16 km på en dag vara rätt saftigt.)
 
Det föll sig rätt naturligt att gå väster och norr om Bieriksjön och voujnevattnet fram till gukkebron. Det var rätt lättgånget mestadels. Jag gick iof från andra hållet och från Sourva. Tog ett dygn att ta sig från sourva till Snavvavagge. Inga konstigheter förutom några partier med vide och lite block på några ställen. Nedstigningen från Snavva är nog det jobbigaste på den sträckan.

Sen uppe vid Akka, minns jag det som att det var lite segt upp för terasserna och att man "aldrig nådde krönet", Vadade aldrig över jokken på andra sidan den gången, då det var för mycket snö kvar i sarek, så vek av ner till treparksmötet och in padjelanta istället.
 
Halloj. Helt klart ett intressant upplägg. Men definitivt utmanande precis som smux var inne på.

1: Som en generell kommentar har ni ju uppenbart tänkt ar att gå över en hel del ganska höga pass på turen. Detta är naturligtvis hur fint som helst när vädret visar sig från sin bästa sida. Men jag hade istället valt att gå nere i dalarna om det är mer normal Sarek-väder, dvs ofta ganska mulet och en hel del regn... dessutom hade jag planerat in minst en extra dag ifall man tvingas göra långa omvägar eller blir fastblåst en dag.

2: Jag har passerat er tänkt tältplats dag 4 på vägen upp till Ahkajiegna och som jag minns det är det bara en enda stor stenöken där er gröna punkt är placerad. jag hade istället tältat nere i Alggavagge.

3: Jag har gått alternativ väg C vid ett tillfälle. Hade samma grundplan som ni, dvs att vada Tielmavadet, men det var helt omöjligt pga att det tokregnat, så det blev att knata fram på västsidan av Rapaädno istället. Största utmaningen var de två vaden över glaciärbäckarna ner från Tielmasidan, som var ganska djupa med rejäl fart på vattnet. Däremot var det ganska enkelt att vada uppe vid Skarja, precis där du ritat ut.

4: Dag nummer 7 hade jag helt klart gått på västra sidan av Bierikjavrre.

/ Stefan
 
Hej igen
Jag skulle uppskatta om du kunde berätta mer om vilka vägval som du anser är avancerade eller omöjliga. Är tacksam för all input där man även förklarar varför man tycker något.
Hej,
det är er röda sträcka efter Alggavagge över Ålkatj massivet och Tielmavadet som jag syftar på som avancerade och kanske även omöjliga (beroende på väder och andra omständigheter). Turerna genom Routesvagge eller Gouphervagge är båda vackra och okomplicerade. Gouphervagge tar en halv dag längre än genom Routesvagge att nå Skarja. Själv har jag dock in/ut från Sarek till Änonjalme valt Padlelantaleden till Treparksmötet.
Som jag och fler noterat tidigare, håll er väster om Bierikjavrre mot Gukkesvaggebron.

För sträckan B rekommenderar jag att ni håller lite höjd (runt 800-850m) istället, både mer lättgånget och bättre vyer.

Jag nämnde även sträckan Nienndo-Vouvres tidigare. Efter Nienndo när ni sneddar över via renvaktarstugan är det fram till stugan ett parti med manshögt vide och blöthål, därefer en mycket långsam sträcka med stora block som omger små pölar. Med stora block menar jag alla storlekar upp till Attefallshus varför det tar tid (speciellt om det regnar) att hitta bra väg att sicksacka sig genom området. Vill ni undvika det eländet kan ni istället välja att fortsätta mot Sourva och runda sjön 804, en längre väg men inte nödvändigtvis långsammare.
 
Hej!

Ger kommentarer utifrån kartan:
Dag 1 skulle jag hålla flexibelt, om det varit mycket regn eller sol och varmt en eller två dagar innan avgång skulle gå via bron och gisurisstugan istället. Surt om det blir stopp redan vid sjntjuvtjudisjåhkkå. Det går att vada åtminstone vid ett par platser utan större problem vid normala förhållanden, men det är lite routefinding i själva vadet då det är brett. Och vid höga vattenförhållanden vadar man nog inte Sjnjuvtjudisjåhkå.

Dag 3 skulle jag hellre gå Gasskatjåhkkå-Skarjatjåhkkå-traversen vid fint väder. Betydligt häftigare tur, och jag antar att era ben har förmåga till höjdmeter och inte alltför tung packning med tanke på hur ni dragit rutten.

Dag 5 kan jag inte svara för hur det är att verkligen vara utanför glaciären som ni ritat, har inte gått exakt så, finns alltid en risk att det är svårt att avgöra var gränsen mellan glaciär och morän går i sån där terräng. Och jag är också osäker på om det går att ta norr nedanför jågåasskajiegna glaciärtunga så som ni planerat, men det kanske ni hittat info om nånannanstans. Jag har gått liknande rutt i somras, fast då över glaciären och det är en fantastisk rutt.

Dag 6. Har själv inte vadat tielmavadet, men börjat gå ut där och vänt i somras. Föreslår en backupplan att gå upp stuollovagge - jiegnavagge - pårek - kvikkjokk, alternativt gasskasvagge om ni vill ha lite enklare väg än stuollovagge. Tror det är en mer strightforward och bra rutt än erat C alternativ. Iallafall om man känner nån form av tidspress väl där.

Men som övriga skrivit är det en ambitiös rutt jämfört med hur de flesta rör sig i Sarek. Har ni det i er blir det säkert grymt! Går ju alltid att ändra plan på plats om man känner att man tagit sig vatten över huvudet. Så gör ofta jag och är nöjd med det.

Angående Guhkkusvakkjåkkå så är det som smux skriver inte vadbart där nere. Där jag gått över Guhkkusvakkjåkkå vid några tillfällen är högre upp, nedanför nordtoppen. Har angivit var i min bok.

Tycker det är lite kul ni dragit rutten öster om Bierikjavrre, då får ni en väg där ni inte träffar folk som på västra sidan. Vadet för att nå bron har jag gjort många gånger och tycker ändå kan betraktas som enkelt på rätt ställe
 
Om ni vill gå på östra sidan av Bierikjavrre så kan jag rekommendera vadet här också:

 
Nu har du fått så många bra svar så det enda jag kan tillägga är angående slutet på dag fem:

Området runt Jågåsjgaskajågåsj är väldigt brant så man måste välja var man går upp och ner - inte alls omöjligt, men räkna inte med att bara kunna gå på hur som helst. Jokken är nog oftast inte möjlig att passera här uppe, så ta med stegjärn eller mycket grova broddar för att kunna gå på glaciärtungan (som lutar rätt rejält). Vill du runda hörnet till Dielmábuollda så är det VÄLDIGT brant...

Jag skrev en lite om platsen i detta inlägg: https://www.utsidan.se/forum/thread...l-uttala-sig-oavsett.91445/page-3#post-852900.

Området runt Jågåsjgaskajiegna är huvudsakligen väldefinerat, så risken att hamna i 'farliga' områden där man tror att man går på fast mark men egentligen är ute på grustäckt is känns låg. Däremot området direkt söder om av Oarjep Oalgásjjiegŋa är ordentlig förrädiskt - så håll ordentlig avstånd om du väljer att gå ner mot Oalgásjjågåsj.

Både glaciärjokkarna och Ráhpaälven kan i det här området bli helt omöjliga om det regnat (särskilt om det också är varmt så att glaciärerna smälter hårt), men är ofta enkla i slutet av augusti om vädret är torrt och lite småkyligt.

För övrigt så brukar jag ofta planera in några sådana här besvärliga passager på mina vandringar - och är sedan glad om förhållandena medger att förverkliga åtminstone någon av dem. Senast jag inte vågade mig upp i just Oalgásj-massivet var 2019 då jag fastnade vid Áhkájåhkå efter två dagars störtregn, och sedan valde att gå runt via Niejdariehpvágge istället.
20200830_111116.jpg
 
Hej,
det är er röda sträcka efter Alggavagge över Ålkatj massivet och Tielmavadet som jag syftar på som avancerade och kanske även omöjliga (beroende på väder och andra omständigheter). Turerna genom Routesvagge eller Gouphervagge är båda vackra och okomplicerade. Gouphervagge tar en halv dag längre än genom Routesvagge att nå Skarja. Själv har jag dock in/ut från Sarek till Änonjalme valt Padlelantaleden till Treparksmötet.
Som jag och fler noterat tidigare, håll er väster om Bierikjavrre mot Gukkesvaggebron.

För sträckan B rekommenderar jag att ni håller lite höjd (runt 800-850m) istället, både mer lättgånget och bättre vyer.

Jag nämnde även sträckan Nienndo-Vouvres tidigare. Efter Nienndo när ni sneddar över via renvaktarstugan är det fram till stugan ett parti med manshögt vide och blöthål, därefer en mycket långsam sträcka med stora block som omger små pölar. Med stora block menar jag alla storlekar upp till Attefallshus varför det tar tid (speciellt om det regnar) att hitta bra väg att sicksacka sig genom området. Vill ni undvika det eländet kan ni istället välja att fortsätta mot Sourva och runda sjön 804, en längre väg men inte nödvändigtvis långsammare.


Hej
Jag får be om ursäkt om jag lät 'kantig' i mitt förra svar till dig. Sträckan över Ålkatjmassivet är kanske en romantisk dröm om att gå mellan glaciärer och avsluta med att tälta vid Dielmábuollda och utsikten över Rapaselet.

Sträckan Nienndo-Vouvres kommer vi nog inte ifrån men med en omplanering behöver den dagsetappen inte bli lika lång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.