Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight

Är det någon som har erfarenhet av Hillberg Helags 3 och / eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight och vill dela sina synpunkter?
De har ju lika hög takhöjd men jag funderar på om man får ut mer eller mindre av höjden i Reinsfjell eller vilket som känns rymligast. Absiderna är ju på pappret större i Helags, men väggarna sluttar ju mer än på Reinsfjell.
Båda är ju att anse som tre säsongstält, men jag undrar ändå vilket som bör vara tåligast då man kan råka hamna i situationer där man inte kan sätta upp det lika skyddad som man vill.
Så kort och gott, gärna lite synpunkter från de som har erfarenheter av tälten.
 
Jag har tittat på bägge tälten och funderar också på att skaffa något av dem.

I mitt tycke är de relativt olika, och jag lutar åt Helags 3.

Fördelar med Helags för mig är:
- Bättre ventilation
- Större invändigt utrymme för mig som är lång (raka kanter vid huvud/fot)
- Ingång vid huvud/fotände vilket jag föredrar.
- Troligen något mer hållbart

De fördelar jag ser med Reinsfjell 3 Superlight är:
- Självstadgande
- Ingång på sidorna (vilket många föredrar)
- Bättre möjlighet att minska ventilationen om det skulle behövas
- Går troligen att hitta till lägre pris

I slutändan beror det på vad du prioriterar. Jag har både kupol och tunneltält, och väljer oftast tunneltält. Det färgar nog mitt val mellan de två tälten ovan.
 
Jag har tittat på bägge tälten och funderar också på att skaffa något av dem.

I mitt tycke är de relativt olika, och jag lutar åt Helags 3.

Fördelar med Helags för mig är:
- Bättre ventilation
- Större invändigt utrymme för mig som är lång (raka kanter vid huvud/fot)
- Ingång vid huvud/fotände vilket jag föredrar.
- Troligen något mer hållbart

De fördelar jag ser med Reinsfjell 3 Superlight är:
- Självstadgande
- Ingång på sidorna (vilket många föredrar)
- Bättre möjlighet att minska ventilationen om det skulle behövas
- Går troligen att hitta till lägre pris

I slutändan beror det på vad du prioriterar. Jag har både kupol och tunneltält, och väljer oftast tunneltält. Det färgar nog mitt val mellan de två tälten ovan.

Tack för synpunkterna. Jag velar själv lite kring fördelarna med längdsideingång kontra kortsideingång och tror nog jag egentligen föredrar Helsport på den punkten. Att det tar lite mindre yta känns också som ett plus, tillsamman med ett billigare pris.

Robustheten känns ju däremot bättre på Hillberg med 9mm stänger mot Helsports 8mm och 8,5mm stänger (om det är samma som tidigare recensioner). Jag har haft ett Enan under en riktigt ruskig natt där jag inte hittade en skyddad plats, och jag hade inte velat ha klenare stänger än jag hade där.
 
Hejsan,

Jag har använt ett Helsport Fjellheimen SuperLight som familjesommartält de senaste åren och har sedan tidigare ett Hilleberg Anjan, som på många sätt är ganska likt Helags i konstruktionen.

Men när vi nu köpte ett nytt 3-säsongstält som hela familjen ska få plats i blev det just ett Hilleberg Helags. Men då det än så länge bara blivit uppslaget i trädgården vill jag inte uttala mig allt för tvärsäkert om det, men jag räknar kallt med att bli mycket nöjd :) .... man brukar bli det med tält från Hilleberg.

Om man jämför de två tälten du frågar om vågar jag påstå att Helags kommer vara stormsäkrare. Framför allt om vinden vrider så man får sidovind, då Helags har 3 bågar jämfört med 2 i Reinsfjäll. Detta var en av anledningarna vi ville uppgradera vårat familjetält. Lillgrabben börjar bli stor nog för turer till mer utsatta områden och då känns Helsports SuperLight tält lite väl viktoptimerade.

En annan nackdel som vi upplevt med Helsport SuperLight är att slitstyrkan är klart sämre än Hillebergs lättaste tunneltält som Anjan/Helags. När vädret är extra uselt brukar jag som extra säkerhet lägga stora stenar på markpinnarna. Detta har aldrig visat sig vara några problem med Anjan, men det har blivit flera fula revor som jag behövt laga med nål+tråd på Fjellheimen tältet. Dessutom är den supertunna botten på SuperLight tälten så tunn att det räcker med en natt på stenig mark för att man ska få små hål. På bägge dessa punkter tycker jag att Hillebergs avvägning mellan låg vikt och slitstyrka är bättre än Helsports.

Men bara så det inte blir något missförstånd. Vi är även mycket nöjda med Fjellheimen tältet och det är enormt lyxigt att få så stort utrymme till så låg vikt. Men vill man inte köpa flera tält hade jag definitivt satsat på Helags.

/ Stefan
 
Jag och flickvännen har ungefär 15 utenätter i vårt Helags 3 så här långt, och jag har bara goda ord för tältet.

Jag är 192 centimeter lång, och utrymmet i tältets alla riktningar är så väl tilltaget att vi har gett det smeknamnet ”kyrkan”. Jag sitter upp utan problem, och när jag ligger ner finns det gott om utrymme mellan fötterna och tältduken. Utrymmet i absiderna har fungerat fint både för ryggsäckarna och för matlagning, men visst är det lite bökigt att ta sig ut ur tältet. Jag hade samma problem i det Anjan 2 jag hade tidigare.

Vi skulle nog aldrig vilja sova tre personer i tältet, även om utrymmet skulle räcka till för tre liggunderlag och utrustning med lite pusslande. Däremot fungerar det fint för oss två och hunden när han är med på tur.

Som mest fick tältet ta byar på runt 20 sekundmeter på Padjelantaleden, och det hanterade det utan konstigheter. Vårt enda klagomål över tältet är egentligen att förvaringspåsen är orimligt stor i relation till tältduken och därför klumpig att förvara, så vi ska ersätta påsen med en påse för något av deras tvåmannatält. Men det är förstås en petitess när det i övrigt är det mest bekväma tältet jag har haft.
 
Vårt enda klagomål över tältet är egentligen att förvaringspåsen är orimligt stor i relation till tältduken och därför klumpig att förvara, så vi ska ersätta påsen med en påse för något av deras tvåmannatält. Men det är förstås en petitess när det i övrigt är det mest bekväma tältet jag har haft.
Lite OT. Jag bär oftast tältet på tvären på ryggsäcken under tur och har skaffat Hillebergs Tältpåse XP som jag packar om tältet i inför turen (två olika storlekar, 17cm och 20cm i diameter, beroende på vilket tält jag har med mig). Fördelen är att dessa tältpåsar har ett inbyggt bärhantag (daisy chain) som jag använder för att säkra tältet mht ryggsäckens remmar så det inte kan glida snett, dessutom praktiskt vid transport om man vill bära tältet separat.
 
Reinsfjell SL har 3 bågar och är vindstabilt från alla riktningar. Tältbotten är tunn. Det "footprint" Hellsport säljer är ett bra tillbehör som också ger lite innergolv i absiderna. Jag har ett Reinsfjell 2 SL och är nöjd med det för fjällvandring och cykling. Lite bökigare att få i bågarna än med flera av de andra tält jag haft. Ett par av de längsgående bågkanalerna har fått hål där bågen rymt strax före slutstoppet längst in i bågkanalen. Lite irriterande men går hyfsat enkelt att laga med nål och tråd.

Jag föredrar egentligen ett tunneltält med bågarna längs med liggrikningen och ingångar vid sidan men det tremanns tält jag hade med den layouten har gett upp för flera decennier sedan.

Thure
 
Jag hör till dem som gillar HB rymliga tältpåsar. När det är dåligt väder och jag bara vill få ihop tältet ryms det ALLTID i påsen. Jag har aldrig behöver "rulla om det" för att få in det i påsen, vilket hänt med andra tält.
 
Helags låter ju väldigt lockande då. Speciellt utifrån synpunkterna kring avvägningen mellan vikt och tålighet. Jag lockades som sagt av ingångar på kortsidorna då jag tycker det är lättare att ta sig in och ut så, men i övrigt känns det ju som om Helgas har fler fördelar. Jag ska dock kolla på det uppsatt för att få lite känsla kring storlek etc innan jag tar beslut.
 
Lite OT. Jag bär oftast tältet på tvären på ryggsäcken under tur och har skaffat Hillebergs Tältpåse XP som jag packar om tältet i inför turen (två olika storlekar, 17cm och 20cm i diameter, beroende på vilket tält jag har med mig). Fördelen är att dessa tältpåsar har ett inbyggt bärhantag (daisy chain) som jag använder för att säkra tältet mht ryggsäckens remmar så det inte kan glida snett, dessutom praktiskt vid transport om man vill bära tältet separat.

Tack för tipset! Det ska vi definitivt kika på.
 
Jag har ett Reinsfjell 2SL som jag an i fjällen och när jag paddlar kajak, vilket är anledningen till att jag kör kupoltält. Jag har varit ute i flera nätter på kalfjället med regn och 18-20 m/s utan problem.
 
Har också Reinsfjell SL2, som har 3 och inte 2 bågar som nämnts i tråden. Jag instämmer i kritiken om golvet som är tunt och halt. Jag har löst det med footprint som jag oavsett hade köpt, plus att jag ibland använder ett Evazote mellan, det löser problemen. Inga hål ännu. Det är riktigt rymligt och med båda ingångarna öppna kan två vuxna och två barn få plats sittande. Tältet är väldigt vindstabilt, upplever det stabilare och tystare än HB Nallo. En negativ sak är att tältpinnarna är vassa, å andra sidan så skär man sig en gång, sen vet man det och justerar modus…
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vactis Synpunkter på tält Bo och sova 4
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
CrossM Synpunkter på Ajungilak Kompakt 2000? 3Säsongs Bo och sova 0
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
Synpunkter på Vaude-tält Bo och sova 4
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
bredsand Exped Spica II UL - synpunkter Bo och sova 32
Kallebalik TNF Westwind 2 - Synpunkter? Bo och sova 5
nils73 Behövs stormmattor till fjälltält? önskar synpunkter Bo och sova 2
Carslöv Lite mera synpunkter önskas. Bo och sova 1
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.