Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko

Hej,
ska vara i fjällen under hela Augusti och skulle vilja bland annat vandra Präststigen med en avstickare till Sarek. Jag har ritat in den orösade vägen jag tänkt mig borde fungera. Från Alkavare kapell tänkte jag fortsätta till Arasluokta med att runda Àlátjåhkkå och Snålttje. Sedan vidare via Nordkalottleden till Kvikkjokk. Alltså start och avslut i Kvikkjokk.
Eftersom jag vandrar ensam vill jag inte vara dumdristig och riskerar för mycket. Det finns bland annat en del vad och undrar hur svara de är i normalt väder. Nedgången från Luohttoláhko till Njoatsosvágge ser något brant ut, skulle den fungera hyfsat?
Jag skulle föredra att gå över bron istället för att ro förutsatt att bron över Miellädno är fortfarande brukbar.
Vidare vad skulle ni uppskatta tidsåtgången för den extra etappen in i Sarek och finns det bra tältplatser? Jag fick det till med måttband till ungefär 17 km till Luohttoláhko utan avstickare till Svenonius Glaciär och 21 km sedan vidare via Njoatsosvágge till Präststigen. Det skulle bli 2 till 3 extra dagar beroende på svarighetsgraden och väder.
20-06-29, karta över Präststigen och Sarek.jpg

Tacksamt för feedback!
 
Jag kan bara kommentera de sträckor jag gått av din runda i Sarek. Turen genom Njoatsosvagge ner till änden av Lulep Njoatsosjavvre är lättvandrad och vacker. Södra änden av Alep Njoatsosjavvre erbjuder fantastiska tältplatser.
På returen hade jag nog gått upp och rundat öster om Tjåggnårisjavaradj 1207 för att undvika gå på skrå och blötområdet i västra änden av Sarvesvagge.
 
Jag uppfattar att du tänkt gå din extraslinga medsols. I så fall tycker jag du ska slå läger där Jiegnavákkjågåsj mynnar i Sarvesvágge. Passa på att se jokkens fall ner i en "jacuzzi" där! Nästa tältläger tror jag du kan ta vid sjön Luohttojávrre. Jag har inte varit där men läst om platsen (södra änden?) som lämplig. Det är ju annars ont om tältplatser på platån och Jiegnavágge är naturligtvis ingen tältmark heller. Därefter tycker jag du ska gå samma väg tillbaka, över utloppet från Svenonius G och sen söderut på hyllan kring sjön 1242. Du kommer sen ner i Njoatsosvágge i närheten av punkt 814. Motivet för detta vägval är att Luohttojåhkå är ett stort vattendrag som kan vara svårt att komma över nere i dalen, även vid normal vattenföring. Och längre upp i ravinen helt omöjligt. Förr i tiden fanns här en bro, men det är nu länge sedan. Ditt tredje läger på slingan tar du som smux föreslår, en jättefin plats.
 
Ja medsols eller motsols kan ju ha betydelse för hur man ser på vägvalet, jag tänkte motsols i mitt förra inlägg.
Håller också med Swift att det går att hitta fina tältplatser i Sarvesvagge nedanför Jiegnavagge, vi har även tältat där men missade ’jacuzzin’. Långt över oss på branten hade vi däremot ett häckande fjällvråkspar vars ensliga läte ihop med renhjordarna präglade dalgången.
 
Jag har gått några gånger genom västra änden av Sarvesvagge och då den väg du visar på kartan. Det har inte varit speciellt blött och jag har inte behövt skråa. På bilden jag skickar kan du se västra Sarvesvagge med Tjåggŋårisvárásj längst till höger.

76cc6ef92240af594d26f1d2ecc42e29.jpg
 
För min egen del har jag bara gått Präststigen vilket var förra årets tur. Fantastiskt vacker väg att går och fullt av smörblommeängar och massor av fina tältplatser! Var endast en bit söder om Ruonasvágge och några timmars vandring från passet i Vallevágge som det var allt ör stenigt för tält. :)

Vi rodde över med båtarna vid Alkavare kapell. Minns inte om vi ens såg bron, men läst oss till att de kanske inte är den säkraste passagen. Gick väldigt bra att ro, men då var vi ju två stycken också och slapp dra båten efter den andre. Blir det rodd för dig så tänk på att hålla ut en bit i sjön till. Båtöverfarten ligger nära utloppet av Álggajávvre vilket är en forssträcka med sugande strömmar närmast utloppet.

Sammanlagt stötte vi på 4st vad värda namnet. Inget av dem var svårt, men vi bytte om till vadarskor. Men som sagt, väder och avsmältning kan ju göra de enklaste vaden till Mississippi =P

Dessa var i ordningen du går Rissájåhkå, två bäckar i Ruonasvágge samt Vállejåhkå i Vallevagge på södra sidan passet. Bilder enligt nedan.


_MG_2409.jpg

Rissájåhko


_MG_1754.jpg

För dig första bäcken i Ruonasvágge.

_MG_1726.jpg

För dig andra bäcken i Runoasvágge.


_MG_1629.jpg

Vállejåhkå en bit söder om passet och söder om den större snölega som belamrade överfart längre norr ut.
 
Tack allihopa för hjälpen och bilderna.
Jag har ritat om vägen enligt förslaget från Swift och Smux. Har jag uppfattat det rätt?
20-07-01, karta över Präststigen och Sarek 1.jpg
 
Du kan nog hitta en plats för tältet där du markerat natt 3 men jag rekommenderar att du flyttar markeringen till östra änden av Alep Njoatsosjavvre (NV sidan av näset som går ut och delar av Alep från Gasska Njoatsosjavvre) där det är en underbar äng invid sjön med många fina platser.
 
Du har ritat enligt mitt förslag. När jag själv gick här söderut på Luohttojåhkås västra sida gjorde jag dumheten att släntra ned mot jokken - tänkte att jag ska ju ändå ner - men ravinen är brant och med sidoraviner var 50:e meter, jobbig skrågång innan jag gav upp och knegade mig upp till platån igen. Så håll höjden så länge det går och ta nedfarten i sydsydostlig riktning. Det tror jag är mest optimalt.

Tack till hedtjarn för fina vad-bilder!
 
För min egen del har jag bara gått Präststigen vilket var förra årets tur. Fantastiskt vacker väg att går och fullt av smörblommeängar och massor av fina tältplatser! Var endast en bit söder om Ruonasvágge och några timmars vandring från passet i Vallevágge som det var allt ör stenigt för tält. :)

Vi rodde över med båtarna vid Alkavare kapell. Minns inte om vi ens såg bron, men läst oss till att de kanske inte är den säkraste passagen. Gick väldigt bra att ro, men då var vi ju två stycken också och slapp dra båten efter den andre. Blir det rodd för dig så tänk på att hålla ut en bit i sjön till. Båtöverfarten ligger nära utloppet av Álggajávvre vilket är en forssträcka med sugande strömmar närmast utloppet.

Sammanlagt stötte vi på 4st vad värda namnet. Inget av dem var svårt, men vi bytte om till vadarskor. Men som sagt, väder och avsmältning kan ju göra de enklaste vaden till Mississippi =P

Dessa var i ordningen du går Rissájåhkå, två bäckar i Ruonasvágge samt Vállejåhkå i Vallevagge på södra sidan passet. Bilder enligt nedan.


Visa bilaga 32410
Rissájåhko


Visa bilaga 32411
För dig första bäcken i Ruonasvágge.

Visa bilaga 32412
För dig andra bäcken i Runoasvágge.


Visa bilaga 32413
Vállejåhkå en bit söder om passet och söder om den större snölega som belamrade överfart längre norr ut.

Tack för vadbilderna, det ser inte så farligt ut och jag hoppas att jag kommer att ha lika fint väder. Ni fick väl vada Tjågnårisjåhkå också antar jag. Är den inte lite svarare?
Det här med att ro låter lite skrämmande för mig när du skriver om sugande strömmar. Jag är inte bra på om att ro och vill helst undvika det. 2018 fick jag ro en kort sträcka innan Jäckvikk. Innan jag skulle komma fram till det ställe träffade jag på en belgiskt tjej som var lika rädd som jag om att ro. Vi lovade att vänta där på varandra och hoppades att det fanns en extra båt. Men ikke, det fanns bara en båt och på andra sidan fanns det 3. Det var inga tältplatser heller för att kunna vänta tills nästa morgon så vi satte igång och lyckades att ro fram och tillbaka 3 gånger i det stilla vattnet och förankra båtarna. Det var inte det lättaste och ensam hade jag inte klarat det.
Och det ser ut att vara en längre sträcka och med dessutom sugande strömmar. Tror jag går hellre över en trasig bro. Frågan är hur trasig den väl är?
 
Tack för vadbilderna, det ser inte så farligt ut och jag hoppas att jag kommer att ha lika fint väder. Ni fick väl vada Tjågnårisjåhkå också antar jag. Är den inte lite svarare?
Ja vädret var helt fenomenat! Inte end endaste droppe regn på vår 10-dagarstur :D

Tjågnårisjåhkå var sådant litet problem att jag inte ens mindes den ;D vi korsade den två gånger. Vi kom ju från söder och korsade första gången strax vid utloppet av sjön nordväst om Tjåggnorisjávrásj där den breddar ut. Sedan en bit längre norrut där den blir riktigt bred. Bilder nedan.

Tjåggnå.PNG


_MG_2360.jpg

Bild från andra "vadet".

När det gäller rodden var det ingen fara någon gång. På bilden nedan ser du forsnacken vid utloppet av sjön. Frugan som rodde båt nummer 2 på denna bild höll lite väl långt väster ut kan jag tycka. När jag rodde första gången över så siktade jag på vassruggen till höger i bild. För min del är jag en räddhare men kände att det var lugnt när jag höll mig där ute på sjön. Där fanns noll och inga strömmar. Vi fick beröm för vår fina rodd av prosten uppe vid kapellet. Så sent som dagen innan hade de fått hämta båtarna en bit ner i strömmen där folk av misstag råkat hamna. Sammanlagt är den en sträcka på strax över 200 meter att ro.

_MG_2449.jpg


Båt.PNG
 
Nu finns det ju fler än en Tjåggnårisjåhkkå i Sarek, och den mest omtalade är nog den i övre Rapadalen mellan Skarja och Biellevallda som kan vara ett utmanande vad.
Den som den här tråden handlar om och som utgör gräns mellan Padjelanta och Sarek har jag själv inte korsat ännu, men ligger i planerna för en kommande vandring så jag läser tips och bilder med intresse.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...