Sylarnatraversen

traversen igen

tjena

jodå att vänta till våren var nog rätt tänkt. Vi tänkte väl göra turen igen i mars-april. Det är ju ändå fräckast att göra den i alpin stil när det fortfarande är snö och is kvar (men kanske inte så mycket is som det var i helgen). Det vore inte heller fel med ett par timmar extra dagsljus.

//fredrik
 
Sylarna

Kul att fler gåt i samma tankar som vi andra. Vi är två st som ska iväg i mars/april, kanske kring påsk iår. Var iväg och körde Mount Blanc i sommras och efter det måste jag bara iväg ingen! Detta blir andra alpina erfarenheten och jag tror att det kan bli en KANONTUR i de Svenska fjällen. Klart att man ska göra det i ren alpin stil... Det är ju liksom roligare så. Turen kommer efter vad jag förstår att ta ca 16h och klättringen ska inte vålla några större problem om man bara är lite van att svinga yxan traska runt i stegjärn samt har firat ett par gånger. Det enda kruxet är ju i så fall vädret, och det kan ju inte ens John Polman råda över....

Finns det några bra länkar till reseberättelser?


/m
 
Vill man slippa firningsmomentet kan man fortsätta förbi insteget till pinacklarna och gå upp i brant snö till templet. Se upp vid lavin fara! Annars klart trivsam klättring. Fin åkning ner för samma brant om man inte vill göra knalla långt utan hellre åka skidor. Annars finns ju tempelrännan när man ändå är där!
 
Tid

Har också funderat på att göra traversen. Jag såg att två personer hade skrivit att det normalt tar c:a 16 timmar att göra turen, samtidigt som någon annan hade gjort den på 7 timmar. Detta verkar märkligt. Är det extra långa fikapauser som är inberäknade i dom här 16 timmarna eller vad är det frågan om? Om man nu tänker göra turen typ i mars någon gång så är det planeringsmässigt en enorm skillnad på 7 och 16 timmar. Hur tidigt man skall starta o.s.v.
 
7 timmar är normalt

De som höll på i 16 timmar måste ha skrivit fel eller vara enormat orutinerade. Snabba replag hinner turen från Storulvån -Sylarna (16 km enkelväg), Syltraversen och tillbaka till Storulvån på en dag. 7 timmar är ganska snabbt, är man orutinerd kan det ta 9 timmar.
 
Nej Mårten, 7 timmar är ingen normal tid. Åtminstone inte om man talar om en vintertur. De allra flesta tar längre tid på sig. Under perfekta förhållanden kanske det inte är några konstigheter med 7 timmar, men vid Sylarna råder det rätt sällan perfekta förhållanden. Tolv timmar är ingenting att höja på ögonbrynen för.
 
...glömde säga att jag tycker att 16 timmar inte är helt orimligt om man måste spåra. Snön behöver inte vara särskilt djup för att man ska halvera sin hastighet.

Sen är det en annan sak att de flesta kanske inte hade givit sig ut eller avbrutit med de förhållandena.
 
Tid runt sylarna

vi gjorde traversen för några år sedan under påsken. Vi var fyra killar och en tjej. Endast en av oss var erfaren. I strålande väder och stabil men ospårad snö tog vi typ 12-14 timmar på oss. Vi hade för lite vatten med oss för det vädret/tiden så det är något att tänka på.
 
Jo man kan väl lugnt säga att tiden som krävs är beroende av erfarenhet och förhållanden. När vi var upp i september så gick vi dels vilse lite i mörkret under anmarschen och sedan ägnade vi onödigt lång tid till att leta efter firningsankaret osv. Men samtidigt var ju hela berget täckt av 1 cm tjock is och det gjorde ju att t.o.m lätta passager var luriga och att vi var tvugna att säkra oss hela tiden. Vi höll på i ca 10 timmar innan vi stod på toppen av pinnacle 2!! Sen avbröt vi. Så om vi fortsatt i den takten så hade vi väl vart på lillsylen vid jul.

Ska upp om en månad o försöka igen!!

//Fred
 
tid

jag och vän gjorde det som första alpina tur förra vintern. polarna hade aldrig firat eller klättrat förrut.
start o mål - sylstationen
Vi säkrade oss på väg upp på båda pinnacklarna. Dåligt väder med ingen sikt halva turen. Fikapauser etc. Tid summa summarum: 13 timmar.
Tror jag kanske 12
 
14 timmar

Nu i helgen (12/4) lyckades vi äntligen få syltraversen gjord. 14 timmar tog det. Vi gick då med snöskor från sylstationen upp till insteget och sen klättrade vi alla tre pinnaclarna och vandrade runt på kammen (med stegjärnen på) för att till slut äntra storsylen, lillsylen och sedan spänna på oss snöskorna och knalla tillbaka till stationen igen.

Vi hade dåligt väder utan sikt på storsola och där brände vi nog nån timmme men annars höll vi ett ganska normalt tempo. Hela traversen var ospårad och det tog lite på krafterna. Man kan ju dock helt klart spara 2-3 timmar på att ha skidor med sig och glida fram över storsola ner mot tempeldalens inre punkt och framförallt genom att åka skidor nerför lillsylen tillbaka till stationen.

Ett annat replag gjorde turen dagen efter oss med skidor på 9 timmar. Fast dom skippade klättringen på pinnaclarna och gick runt på kammen från norska sidan vilket säkert sparade ganska mycket tid (fast det är ju klättringen på pinnaclarna som är rolig).

//fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
permanne Sylarnatraversen Alpin / Bigwall 3
Matt Sylarnatraversen? Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.