Sylarna i början av OktobeR?

Jag har aldrig varit i Sylarna. Jag är nybörjare pa vandringen. Tänkte vandra där i början av oktober. Är det för sent? Hur är vädret? Hur kallt brukar det vara? Alla tipps är välkomna.

Hälsningar
Rain

Har själv bara gått i dom krokarna en gång vid den årstiden (slutet av september). Vi hade växlande väder. Delvis strålande höstdagar som var helt underbara (med frost på tältet om mornarna) till vinande, snöblandat regn. Helt klart är det en nyckfull tid att gå. Jag skulle nog tänka igenom utrustningen lite extra och se till att jag vore förberedd på det värsta.
Som jämförelse kommer jag osökt att tänka på en tur, oxå under september månad, uppe i Hemavan. Där överraskades vi av en snöstorm på ca 1500 m höjd och fick i princip slå nödbivack. Då kändes det bra att man packat ned vintersovsäcken och att utrustningen i övrigt var av god kvalité. Ett sönderblåst tält i det läget hade inte varit någon höjdare om man säger så......

Lycka till
P

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag vandrade i Skäckerfjällen i mitten på oktober förra året. Det var relativt kallt med ett par plusgrader på dagarna och ett par minusgrader på nätterna. Otroligt fin tid att vandra i fjällen. Du kommer nästan garanterat vara helt ensam och har du tur kan du få helt sagolikt klara höstdagar.

Har du otur kan du få ett par dm snö o pulsa i...

telistobbe; sa:
...Otroligt fin tid att vandra i fjällen. ...
Instämmer! Oktober 2000 vandrade jag under två veckor mellan Enafors Stensdalen Helags Sylarna ca. Stabilt bra väder nästan hela tiden, lågom varm om dagen, ca 0 om nätterna, klar sikt. Vi även kunde bada i Stensdalslån. Och mycket gles på folk. Men höstglöden var väl förbi.

Rekommenderar triangeln Gåsen - Vålåstugan - Stensdalen - Gåsen. Man kan med fördel anlägga depot i Gåsen, dit från Storulvån och vidare till Helags. Hulkendurre är interessant alternativ till normalleden till Helags, vidare över högslätten mellan sjöarna.

Lukas

Nyckfullt

Håller med - det kan vara finfint eller riktigt höstrusk. Jag var vid Sylarna i oktober 1994 och fick en otrevlig dos av höststorm på tillbakavägen. Vi blåste hela tiden av spångarna (= plumsade i myrarna). Kallt, elakt regn som piskade sig innanför kläderna. Isch! Några veckor senare kom snön.

Men bara någon/några veckor innan hade vi haft kanonväder på vandring - sol & höstfärger och vi sov under bar himmel.

Var beredd på allt!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips