Sy svängd dragkedja

Jag har äntligen kommit igång med mitt tältprojekt. Jag vill ha svängda dradkedjor i innertältet och hoppas kunna få något smart råd på hur detta sys enklast. Finns det något knep?
/daniel

Vik rätt och sätt av till fållvecket, bakom blixtlåset, med hjälp av maskeringstejp, på golvet eller stort sybord, knappnåla fast blixtlåshalvorna med stängt blixtlås. Sy fast blixtlåshalvorna från frontsidan, vänd på dörrsidan, själv brukar jag fålla här med hjälp fällsömfoten så att du syr både fållistopp under blixtlåsets vävband och 2a parallela sömmen. Sätt förstärkningslappar vid blixtlåsets start och stoppläge. Ta bort maskeringstejpen och knappnålarna.

Tack för ditt utförliga svar. :)

Mitt problem är delvis mina haltande sykunskaper och jag försöker få ihop en dörrlösning som matchar dessa. Samtidigt gör jag det svårt för mig eftersom jag vill ha myggnät i övre delen av dörren. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga...

Är det en god idé att ha dragkedja i skarven mellan gavel/golv/tak? Eller är det bättre/lättare att sy in den enbart i gaveln? Kan man sy fast dragkedjan på rätt plats och därefter klippa och fålla osv?

Det är ganska stora tygstycken det handlar om. Jag tycker själv att det smidigaste (om det är möjligt) vore att sy fast dragkedjan direkt på gaveln och undvika skarvar mellan tygstycken.

Vill du bygga dörröppningen med myggnät överst gör det först så att du får hela tygstycken att jobba med.
Måhända vill du oxså ha lucka över myggfönstret, på insidan, i så fall gör den oxså klart på plats innan du börjar med blixtlåset.
1 jobb i taget gör det lättar för både konstruktören och sömmaren. En mur görs av en sten i taget.

Ett allmänt tips är att nåla mkt (eller använda tejp). Allting är mkt lättare när saker sitter fast i varandra ordentligt innan du syr. På så sätt kan man också tvinga ojämnheter att bli hyfsat jämna.

Jag tycker det är lättast att få till formen då jag tejpar (+nålar). Men det är svårt att ta bort tejpen under tiden jag syr. Är det ok att sy rakt över tejpen och acceptera om någon rest från den fastnar under tråden?

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Syr du över 3M maskeringstejp går den bort när du rycker den, tejpar du med Gaffatejp så sitter den kvar. Allt beror på basen och klistret.

Med rätt sorts dragkedja är böjd L-form ingen omöjlighet. Vårt gamla Tarfala har två blixtslås för att göra en L-formad öppning, även det fungerar väl.

Syr du över 3M maskeringstejp går den bort när du rycker den, tejpar du med Gaffatejp så sitter den kvar. Allt beror på basen och klistret.

Det finns maskeringstejp (och även andra tejper) som i mitt tycke är olämpligt att använda tillsammans med symaskinen för att klistret smetar av sig på nålen och sedan kanske limmet sprider sig vid undertrådsmatningen och då kanske man måste lämna in symaskinen för rengöring.

Tyvärr så har jag inte varit så smart att jag skrivit på tejprullarna var jag köpt dom.

Ska jag sy något som jag vill ska vara vattentätt så försöker jag undvika att göra onödiga hål genom att undvika att använda knappnålar.

/Per

...
Ska jag sy något som jag vill ska vara vattentätt så försöker jag undvika att göra onödiga hål genom att undvika att använda knappnålar.

/Per
Jag syr ett innertält. Det är alltså endast golvet som är vattentätt och i det vill jag inte sticka några knappnålar. Tack för tipset!
/daniel

gro

Avstängd
Jag använder ibland dubbelhäftande 6 mm tejp, och låter den sitta kvar. Har inte sytt dragkedjor med den iofs men väl en massa fällsöm i skarvar. 25 meter kostar 24.50 på matton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips