Sy själv

här är de som kan själv
Om det lönar sig är en annan femma
men det som ej finns att köpa till bra pris tex dynemma tält till bra pris men kräver nästan att ha ett donatortält att ta bågar och tältpinnar från
 
Det beror väl på om man räknar arbetstid och kostnaden för den, men det är ju inte så intressant för den som gör grejer själv. Sen är det ju också en stor skillnad på serieproduktion och vad som i allt väsentligt är hantverk, eller i alla fall en sorts toille, provet man syr innan man sätter igång en produktion. Det tar alltid längre tid än när man serieproducerar något, särskilt om olika moment ligger på olika personer. Den största vinsten är att man får grejerna exakt så som man vill ha dem. Du hittar allt du behöver i tygväg, bågar etc på extremtextil.de tex. Det finns andra svenska friluftsbutiker som också säljer tyg och prylar som behövs även om de inte är dedikerade MYOG-butiker. Jag har funderat på att sy själv så småningom, även om det är smidigt att köpa färdigt. För de flesta är väl den största tröskeln själva sömnaden, men har man väl en vettig symaskin så är det ju bara att testa. Börja smått och jobba sig uppåt.
 
Att sy i silnylon är verkligen inte det lättaste så rekommenderar starkt att man börjar med ett enklare projekt först så som packsäckar eller en tarp.

/Han som har ett halvfärdigt ryggåstält liggandes med ca 5 svordomar/cm sömnad.
 
Och varför skulle silnylon vara krångligare än andra syntettextilier?
Har sytt spinnakerduk, och det gick bra - men fick ställa om trådspänningarna...
 
Och varför skulle silnylon vara krångligare än andra syntettextilier?
Har sytt spinnakerduk, och det gick bra - men fick ställa om trådspänningarna...
Ska inte påstå att jag är något proffs men jämfört med de flesta andra tyger så är det oerhört glatt och mjukt, vilket leder till att det skrynklar sig och glider lätt isär. Kan även vara svårt att få maskinen att mata jämt. Upplever att PU belagd väv är enklare då den är lite stelare, kan vikas någorlunda, är mindre glatt och kan tejpas med maskeringstejp för att hållas på plats. Dyneema har jag inte provat men det är nog betydlig enklare att tejpa jämfört med att sy i silnylon.

Det går såklart men det kan vara väl värt att först sy en packpåse eller liknande innan man beställer 8m tyg till tält.
 
Med övermatning (walking foot på utrikiska) är det normalt inget problem.

Det gäller att ha rätt utrustning för det man tar sig för att göra... En vanlig
'simpel' hemsömnadsmaskin med bara undermatning kan få problem med
både för tunga och för lätta textilier. Man märker tillkortakommandet direkt.

Och man måste vara beredd att även justera undertrådspänningen. Det tar
många decimeter material att prova sig fram med innan man fått sina in-
justeringar rätt - och sedan ska man hitta tillbaks till normalen igen efteråt...
/Odd
 
Jag sydde ryggåstält i silnylon i början av sommaren. Väldigt kul projekt! Det svåraste tyckte jag var att hantera de stora tygstyckena snarare än att sy i silnylon. Problemet med DCF är att tyget är svindyrt. Bågar är dock inga problem att få tag på från exemtextil.de om man vill sy kupol.
3DCD2F60-6898-46EE-A227-ED3AF03B68A6.jpeg
 
Bör kanske tillägga att jag sytt tältet med en gammal Husqvarna Automatic 21 :) Den maskinen har jag även sytt bla skalanorak och dufflebag med och håller på med ryggsäck nu. Bagen är sydd i 330d cordura och på sin ställen blev det fyra lager tyg som maskinen utan problem tog sig igenom. Håller såklart med om att man ska ha rätt verktyg till det man vill göra och det ör en väldigt god idé att testa något mindre projekt först, men även med en enkel gammal maskin är mycket möjligt! Någonting jag alltid gör är att testsy några bitar av tyget jag ska använda för att testa trådspänning osv. Det kommer man långt med! Och jag använder numera ofta pappersklämmor istället för nålar för vattentäta tyger för att slippa göra små hål och för att det i många fall är lättare att klämma dit och ta av.
 
Husqvarna 21-serien räknar jag inte som en vanlig 'simpel' hemsömnadsmaskin nuförtiden.
De är rejäla helmekaniska bruksmaskiner - inte nutidens elektroniskt styrda veka plasthögar
som riskerar att bränna kretskort och jag vet inte allt när det börjar gå tungt...

Rätt injusterade klarar Husqvarnan det mesta inom tunnare (dvs under cm-tjock) bruks-
sömnad. Jag har två stycken som används för t.ex gardiner och sånt - eftersom det är
så tidsödande att justera ner Ultrafeeden till sån sömnad (och tvärt om). Så Ultrafeeden
med sin servomotor får ta det "tunga" materialet; upp till 8 lager polynånting packremmar,
6-8 lager Sunbrella eller Naugahyde, 5-6mm styvt läder etc. Medan Husqvarna får ta det
"lättare" - om det är mindre än några dagars sömnadsarbete... Det tjockaste jag testat i
Ultrafeeden var 10 lager konstläder - det fungerade och nålarna höll. Med Husqvarnan har
jag sytt på konstläderkanter på heltäckningsmattorna i hobbybilen, det gick bra det också
(kostade några jeansnålar dock) - men den behövde service och injustering efteråt. (Lät
som en mindre hög gårdsgrus åkte omkring därinne... :-( )
/Odd
 
Att sy i silnylon är verkligen inte det lättaste så rekommenderar starkt att man börjar med ett enklare projekt först så som packsäckar eller en tarp.

/Han som har ett halvfärdigt ryggåstält liggandes med ca 5 svordomar/cm sömnad.
Använd vanlig maskeringstejp att hålla ihop bitarna med och silkespapper under så går det lättare!
 
Ett trick med glatta tyger är att man tejpar med smal dubbelhäftande tejp intill eller rakt under sömmen. Då slipper man problement med att ovansidan är 10cm längre än undersidan i slutet av sömmen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.