Sy om byxor

Jag köpte dessa byxor från itab

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16255&plats_id=1313

Dom är väldigt sköna men för tajta vid fötterna. Jag kan knapt (det går om jag tar i som en tok) få dem över kängorna. Nu funderar jag på om man skulle försöka att sy in en kil i sömmen på ut sidan med någon form av knäppning längst ner.

Ni som är duktiga på att sy, tror ni det funkar och framförallt tror ni det blir bra?

/Billy

BillyLindqvist; sa:
Jag köpte dessa byxor från itab

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16255&plats_id=1313

Dom är väldigt sköna men för tajta vid fötterna. Jag kan knapt (det går om jag tar i som en tok) få dem över kängorna. Nu funderar jag på om man skulle försöka att sy in en kil i sömmen på ut sidan med någon form av knäppning längst ner.

Ni som är duktiga på att sy, tror ni det funkar och framförallt tror ni det blir bra?

/Billy
Titta på ett par modell 90 byxor och sy i kil och dragkedja. Avsluta med en knäppning länst ner.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är det inte väldigt svårt att sy in en dragkedja? Anledningen till att jag bara hade tänkt en smalare kil är för att min tumme sitter ganska centralt placerad i handen när det gäller att sy. :)

/Billy

Absolut

Sy i kilen i sömmen på utsidan av byxan och sy sedan fast en rem i nederkant som spänns bakåt och fäst med ett "klickspänne". Kardborrband kan oxå fungera om du hittar ett "grövre". Vill man vara ambitös syr man en kanal (eller använder uppläggskanten)och drar en rem genom den. Då kan man ju dra åt ordentligt ifall man skulle behöva det någon gång.
Kanske inte lika snyggt som med blixtlås med betydligt enklare...

Du borde kunna hitta canvas i de flesta tygbutiker. Finns det inte canvas går det lika bra med vilket stadigt, slitstarkt bomullstyg som helst. Ser på länken att byxorna är i 100% bomull och det är helt klart en poäng att köpa kiltyget i samma material.

Vill man vara riktigt prydligt - tvätta tyget innan du syr in kilarna så det är "färdig-krympt". På en kil blir krympningen antagligen försumbar men vill man vara prydlig så .... :)

MvH
Aina

Spöket; sa:
Vill man vara riktigt prydligt - tvätta tyget innan du syr in kilarna så det är "färdig-krympt". På en kil blir krympningen antagligen försumbar men vill man vara prydlig så .... :)

MvH
Aina

Tvättar man ett tyg innan man sytt, kan man fålla upp kanterna innan tvätten, för att förhindra ”uppfransning”. Stadkanterna behöver man inte fålla upp.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips