Sveriges största levande äventyrare, bushcrafter, mm?

Härligt humor att jämföra Peter Persson med Lars Monsen.. Peter gör ju inte mer än vad många av oss andra gör på semestern.

Nu frågade trådskaparen efter en svensk motsvarighet till exempelvis Monsen, och där tycker jag att Peter kommer in i bilden. Han genomför resor i svensk miljö helt enkelt, men trots det så har han inte korsat Kanada.
 
Hur definierar "största äventyrare"

Hur definierar ni den "största" i det här fallet? Den som har äventyrat mest dagar totalt sett eller den som har gjort de svåraste äventyren eller en kombination eller den som synts mest i media och således är mest "känd"?

Och vad har ni för åsikt om guider några av de namn som droppats har ju använt guider på sina turer. Och då räknar jag inte in t.ex. Kilimanjaro där man måste ha guide utan områden där man kan välja om man vill köra själv eller köpa hjälp.

Och det skulle ju vara kul med en lista på vad folk har gjort och inte bara ett namn som i vissa fall inte säger mig något. Men det kräver ju en del jobb såklart.


Detta är en bra fråga Magnus. Det är alltid bra att kvantifiera studieobjektet för att få ett mer objektivt perspektiv.

Äventyr:spännande upplevelse (särskilt när den skildras i bok eller på film). (http://lexin2.nada.kth.se/lexin/)

Äventyrare: En äventyrare är en person som sysslar med äventyr eller extremsport.
Under resor kan äventyrare ägna sig åt naturfotografering och annan rapportering. Äventyrare är ofta professionella föreläsare. (Wikipedia)

I min tanke, från början, var att veta vem eller vilka äventyrare i Sverige har bidragit mest till att dokumentera i form av TV, böcker, digitala medier, mm, landets speciella platser (berg, sjöar, m.m). Några vinningar exemplar som jag kan komma på är:

- Antal km ELLER svårighetsgrad på vildmarken upplevelser, vandrings + kanot, fjällturer (alla säsonger), klättringar.
- Dokumenterad kunskap om överlevnads tekniker i vildmarken.
 
Jag ser gärna till hur inspirerande en person är. Ta t.ex. fiskelegenden Gunnar Westrin som inte har skidat över Nordpolen, men jag finner honom oerhört intressant i tal och text, vilket inspirerar mig till naturupplevelser mer än att se någon klättra Mount Everest. Men vi är alla olika :)
 
Jag ser gärna till hur inspirerande en person är. Ta t.ex. fiskelegenden Gunnar Westrin som inte har skidat över Nordpolen, men jag finner honom oerhört intressant i tal och text, vilket inspirerar mig till naturupplevelser mer än att se någon klättra Mount Everest. Men vi är alla olika :)

Gunnar Westrin får tveklöst en röst av mig också, åtminstone som en i topp 5. Tack för påminnelsen, får allt damma av hyllan med fiskelitteratur en kväll i det närmaste.
 
Bidrar med lite information om mina förslag:

Rolf Bjelke & Deborah Shapiro

- Seglat 11 varv runt jorden, en stor del i höga latituder. (230 200 nm)
- "Expeditionen" pågick i 30 år.
- Besökt Arktis & Antarktis, rundat Kap Horn. Seglat till många av jordens mest avlägsna öar.
- Övervintrat i Antarktis i infrusen båt (helt frivilligt, ska sägas)
- Dokumenterat detta i böcker och filmer.,

http://www.dn.se/resor/karlek-elva-varv-runt-jorden/

Får väl fortsätta med Yrvind och Strandberg senare.

/A
 
Jag utnämner han , vem det än är, som fått ett helt forum på internet att börja använda det ålderdomliga och något förvirrande begreppet "vindblus". Nåt slags gammal militär kläd-beteckning som legat i träda ett bra tag.

Googlar man så hamnar man mestadels på utsidan. En person som på egen hand kan ge nytt liv till ett dött ord borde vara något om, inte en äventyrare, så i alla fall en friluftsprofil.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.