Sveriges största levande äventyrare, bushcrafter, mm?

Jag har letat och letat på Youtube , Vimeo, m.m och jag har hittat ingen video av Sveriges versionen av Lars Monsen, Ray Maers, Les Stroud, t.ex. (män eller kvinna så klart)

Jag tycker att Johan Skullman har mycket kunskap och erfarenhet med synd att de verkar han bara håller på Fjäll Räven "reklamer"...

Tråkigt när man tittar på en fel version av "Ultimate Survival Alaska" (som själv tycker är ganska dåligt) jag menar Den Största Äventyret helt klart, istället på en riktigt äventyrare i ett program anpassad till svenska miljö.

Det måste finnas någon, nånstans, det vet jag men vem är detta människa, vad tycker ni?

(Min grammatik är en katastrof det vet jag, så det är onödig att kommentera om det).
 
Saknar också en svensk friluftsprofil.
Det finns många nog av de som går över Grönland, till nord- och sydpol, bestiger mount Everest och liknande, men i svensk/nordisk miljö finns det dåligt med äventyrare.
Sverige är ju fantastiskt nog för att finna massor av äventyr i!
 
Lars Fält är ju en som inte bara drivit fram Överlevnadsenheten, varit med om att starta Svenska Överlevnadssällskapent, men som officer och FJSare hållit sin person i bakgrunden. Han har fått ut flera publikationer ihop med flera andra stora friluftsprofiler. Det lär vara svårt att hitta en situation som skulle kunna hörna honom.
Men publik som flera olika utländska har vi ingen i landet, såvitt jag vet.
 
Spontant skulle jag vilja påstå att vilken renvaktande same som helst som är född på 1920-30 talet kan falla in under din definition. De levde i långa perioder uppe på fjället under ganska svåra förhållanden.

Men om vi skall se på mer extrema exempel, där faktiska överlevnadsförsök genomfördes så är nog Lars Fält (Fallskärmsjägarskolan, senare överlevnadsskolan) samt Hans Alm (Kustjägarskolan) pionjärer. Utdrag av dessa experiment finns i försvarsmaktens överlevnadshandbok.
 
Det första jag kommer på är ju Ola Skinnarmo, han har gjort lite tv bl.a. för ur/svt. På naturens villkor, från 1998 och var ett program om överlevnad på enkla sätt i Svensk natur, programmet var ca 1.5 timma, tror det var uppdelad i mindre avsnitt? Sen har han gjort massa annat när det kommer till film och sina expeditioner... etc.

Sen hade vi den karismatiska Göran Kropp som olyckligtvis förolyckades vid ett fall på ca 20 meter vid leden Air Guitar i Vantage 2002. R.I.P.

Mvh troswe.
 
Mikael Strandberg har också gjort en del film om sina ganska tuffa äventyr. Jag gillar hans sätt att låta möten med människor i andra kulturer ta plats i äventyren.

//Anders
 
Än så länge det blir lite så här (ingen ordning)

Lars Fält: har under många år varit en av de viktigaste svenska källorna när det gäller uteliv och överlevnad och han är även erkänd internationellt. Han var tidigare chef för Försvarets Överlevnadsskola och håller fortfarande välbesökta kurser inom området, med deltagare från hela världen. (coldskills. com)

Johan Ernst Nilsson: är en svensk upptäcktsresande och äventyrsfotograf. Nilson är ambassadör för den svenska organisationen MinStoraDag, som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina önskedrömmar. Han är också president of the Everest Summiteers Association i Sverige och invald i The Explorers Club.

Ola Helmer Skinnarmo: är en svensk äventyrare. Han nådde som första svensk Sydpolen i december 1998. Skinnarmo begav sig år 2000 iväg på en expedition till Nordpolen tillsammans med äventyraren Göran Kropp. (Wikipedia)
Ä
Lyars Olof Göran Kropp:född 11 december 1966[1] i Eskilstuna, Södermanlands län, död 30 september 2002 nära Vantage, Washington (men folkbokförd i Jakobsbergs församling, Stockholms län[2]), var en svensk bergsbestigare och äventyrare. (Wikipedia)

Mikael Strandberg: är en svensk upptäcktsresande, filmare, föreläsare och författare. (Wikipedia)

Johan Skullman:Johan Skullman: är konsult, föreläsare och instruktör med över 30 års yrkeserfarenhet inom Försvarsmakten, bland annat som produktutvecklings- och testansvarig för personlig skyddsutrustning. Johans yrkesliv har tagit honom över världens kontinenter och klimat, han har bland annat utvecklat kläder och utrustning för tropiska miljöer och författat några flitigt lästa böcker. (josexperience. se)
 
Vad gör att JEN platsar på listan? Bättre än de övriga på att bluffa?

Jag håller med. Den där snubben är ju den värsta sortens bluffare, vilket har framkommit i flera artiklar och diskussionstrådar. Tyvärr dock väldigt skicklig på att dupera sponsorföretag och media. Platsar definitivt inte på samma lista som de andra.

http://outsideonline.se/2012/06/14/aventyr-eller-pr-produkt/
http://outsideonline.se/2012/04/12/johan-ernst-nilson-under-privatspaning/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14976866.ab
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69410

Mats
 
Vi får inte glömma bort kvinnorna, kommer bara på Renata Chlumska denna sena timme...

Nej, JEN ska inte finnas med någonstans, den sortens människa sorterades ut redan på lekskolan!

Mvh troswe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.