Sveriges största levande äventyrare, bushcrafter, mm?

Tittade på Peter Persson. Rätt rejäla turer. Fin miljö, bra kamera och tålamod att filma. Går fram genom film på ett personligt vis. Kanske inte unikt långa eller svåra turer men genom mina ögon ger det mervärdet att man själv längtar ut. Lite samma typ av film som monsen. Klart sevärt.

Bosse
 
Tittade på Peter Persson. Rätt rejäla turer. Fin miljö, bra kamera och tålamod att filma. Går fram genom film på ett personligt vis. Kanske inte unikt långa eller svåra turer men genom mina ögon ger det mervärdet att man själv längtar ut. Lite samma typ av film som monsen. Klart sevärt.

Bosse

Håller med :)

I allmänhet lite oklart vad för egenskaper våra svenska äventyrare har ändå. De flesta är av typen extremalpinister i samma typ. Jag finner det också bara intressant med skogliga miljöer, primitive survival.

Lars Fält är en internationell ikon o god vän med Ray Mears. Finns ju även Mors Kochanski.
 
Lars Monsen är i en klass för sig, med ganska få andra, tror jag. En väldigt häftig personen intressant sinnelag. Han verkar vara på väg ur sin borelia. Hundslädeskapplöpningarna går väl bra tror jag. Hans långa äventyr i Alaska, Kanada, Norge mm är häftiga. Kanada tig väl 2 år och 7 månader. Jag är ett megafan.
Fascineras av många andra med ex Matt Graham, Mors Kochanski m fl, men svenskar är svårt att hitta.

Waldemar Bergstrand verkar intressant.


Sven Hedin var väl en sorts äventyrare med. Mer upptäcktsresande.
 
Lars Monsen är i en klass för sig, med ganska få andra, tror jag. En väldigt häftig personen intressant sinnelag. Han verkar vara på väg ur sin borelia. Hundslädeskapplöpningarna går väl bra tror jag. Hans långa äventyr i Alaska, Kanada, Norge mm är häftiga. Kanada tig väl 2 år och 7 månader. Jag är ett megafan.
Fascineras av många andra med ex Matt Graham, Mors Kochanski m fl, men svenskar är svårt att hitta.

Waldemar Bergstrand verkar intressant.


Sven Hedin var väl en sorts äventyrare med. Mer upptäcktsresande.

Lars Monsen går väl i en klass för sig. Om nu man kan klassifiera vederbörande som svensk...😄
Utstrålning, livsglädje, moral, ingen puritan och dessutom bränner enligt egen utsago allt för gamla kalsonger.
Det imponerar på mig.
 
En stor äventyrare skall väl ha bredd i det han gör?

Ett äventyr kan väl typ definieras som något man gör utanför sin bevämlighetszon och som medför vissa risker och nya upplevelser.
 
Känns som det är två frågor där vi söker ett svar.

Dels kan man se på presstationen, vem är värst? Högsta berget, längsta vandringen etc.

Den frågan som är mest intressant för mig är dock vem som är bäst på att dela med sig av häftiga äventyr i bild eller text.

Det som jag tror är mer relevant om man vill jämföra med exempelvis Lars Monsen är ju hur pass bra ett äventyr dokumenterats i bild så att vi skrivbordsäventyrare kan ta del av det. Lars Monsen är absolut en häftig äventyrare men det finns helt klart folk som gjort "värre" saker. Istället trycker jag hans storhet ligger i att kunna dela med sig av sina äventyr på ett bra sätt till oss som inte är med, för att bli en profil behöver man även vara en duktig berättare. Det betyder inte "sell-out" som man nog med rätt kan säga om en del svenska namn som nämnts och ratats här. Jag vill gärna se filmer eller läsa böcker som på ett ödmjukt sätt bjuder in mig i äventyret snarare än jagar fåniga rekord eller sponsorpengar. Böcker/film som börjar med orden "The most extreme..." stänger jag av direkt.

Känns tyvärr som att många äventyrare försöker betala sina resor med sponsring snarare än att sälja film/böcker. Det är inget jag tror är positivt för friluftslivet som företeelse, istället riskerar det att distansera folk som inte får tillgång till alla dessa prylar som "man måste ha" innan man ger sig ut.

/Gustav
 
Jag utnämner han , vem det än är, som fått ett helt forum på internet att börja använda det ålderdomliga och något förvirrande begreppet "vindblus". Nåt slags gammal militär kläd-beteckning som legat i träda ett bra tag.

Googlar man så hamnar man mestadels på utsidan. En person som på egen hand kan ge nytt liv till ett dött ord borde vara något om, inte en äventyrare, så i alla fall en friluftsprofil.

hahaha, kul :D
 
En stor äventyrare skall väl ha bredd i det han gör?

Ett äventyr kan väl typ definieras som något man gör utanför sin bevämlighetszon och som medför vissa risker och nya upplevelser.

Nej hehe, han är ju norrman. My bad. Härlig typ verkar det som. Jag har hans DVD er med Nrk. Nu finns ju lite nya program med. Ligger väl uppe på Nrk.no.
 
Det är ju många som riktar in sig på extremäventyr inom någon särskild disciplin, typ kanot, alpinist, långtidsseglingar, flodfärder, färder vid polerna osv. Äventyrare kan vara ett ganska brett begrepp.
 
Skillnaderna mellan upptäckare, då kartorna fortfarande var oritade ( Columbus m fl). Äventyrliga resenärer Sten Bergman och Rolf Blomberg, Jan Lindblad m fl Samt vi vanliga nyfikna har inte mycket som skiljer oss, utom ritade kartor, lättare utrustning samt guideböcker. Filmandet börjar med filmen och digital filmning ar vida lättare, billigare än analog.
Men riktigt äventyrliga som fröken Ulving som åkte mc och med en eka korsade Atlanten har vi inte allt för många av.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.