Sveriges minsta rondell ?

Är detta Sveriges minsta rondell, med sina bra precis 3.0 m i innerdiameter ?.

Koordinater enligt rikets nät X=660933 Y=153834

cykelrondell.jpg

/Per Brune

Bara cykeltrafik?

Är rondellen på en väg avsedd endast för cyklister (av forumet att döma)? Om inte, tror jag nästan att jag kan toppa detta, för bilar!!! (avdelningen för världsmästerskap i taskig trafikplanering, kanske).

Re: Bara cykeltrafik?

brandmansmicke; sa:
Är rondellen på en väg avsedd endast för cyklister (av forumet att döma)? Om inte, tror jag nästan att jag kan toppa detta, för bilar!!! (avdelningen för världsmästerskap i taskig trafikplanering, kanske).

Ja, någon har kommit på idén att bygga en rondell på cykelbanan. Förmodligen är tanken att man inte ska gena i korsningen, men under de 10 minuter medan jag höll på att ta mina bilder var det ingen som begrep detta.

I Västerås där jag bor, verkar det som om dom styrande sedan några år tillbaka också kämpar på en "hög" placering i avdelningen för världsmästerskap i taskig trafikplanering :( .
Ju mer man bygger om desto sämre blir det, vare sig man är bilist, cyklist, fotgängare eller åker inlines.

Per Brune

Vi har nåt liknande i Malmö faktiskt, fast jag tror inte någon använder den som den skall användas. Man genar på alla möjliga håll.

///Björn

Det finns en ruskigt liten rondell i Kortedala i Göteborg precis bredvid torget... men jag ids inte åka dit och mäta den - kanske någon som bor närmare är sugen *flin*
Mvh
/Henrik

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Håkan: Inne i rönneholmsparken, vet dock inte om det ska vara en rondel, eller om det bara ser ut så.

///Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips