Sveriges bästa badplatser

Jag funderar på var man kan finna Sveriges bästa badplatser.


Jag har 4 på min lista, det är de bad jag har erfarenhet av sen de senaste 8 åren.

1. Maltesholmbadet, Hässelby Strand. 100 m strand, bra temp, bryggor i vardera ände, långgrunt vid den västra sidan.
2. Vill man ha stor lång strand typ 100-120m, dock 17gradigt vatten trots 32c i luften, Hennan Camping utanför Ljusdal.
3. Höglandsjön Örnsköldsvik, Floragränd intill Gamla Riksvägen. Ej allmänt men brygga i vattnet, ej sandstrand men sandbotten.
4. Nydalasjön Umeå, 100 m strand men brygga, relativ långgrunt, varmt vatten. Utepool intill och café.

Jag skulle däremot finna ett bad som ligger nära bebyggelse, gärna 100 meter strand och relativt långgrund.
Om det är en lång strand så har folk chans att sprida ut sig, desto svårare att det blir "fullt".
 
Du kommer knappast att få några svar som med säkerhet stämmer med vad du tycker. Det finns ju så många faktorer som ska sammanvägas när man ska klassa dem! Du har ju knappt ens antytt vad du värderar mest!
Men de bad som är mest populära är ju knappast direkt dåliga, iaf inte om man inte söker ensamheten. Googla på "mest populära badplatserna i sverige" så har du en del att gotta dig åt!
 
Vi är alla olika. Namnet "Utsidan" säger inte särskilt mycket och kan tolkas på många sätt. Det finns säkert någon som tycker att allmänna badplatser med kiosk räknas till "äventyr och friluftsliv".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.