Sveriges bästa friluftsbutiker topp 10.

Tänk på att Norge inte är med i EU så om du beställer på distans (internet/postorder) så är chansen stor att du åker på att betala tull (beroende på vilken vara och pris) och postnords avgift för att agera tullombud (minst 75 kr) för att kunna lösa ut ditt paket. Även om kronkursen är förmånligare för svenskar än på många år så är priset med avgifter lite dyrare än det du betalar vid själva köpet.

/Patrik, med färsk erfarenhet av detta men för mig var det värt köpet ändå, då jag inte hittade varan i Sverige alls

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tänk på att Norge inte är med i EU så om du beställer på distans (internet/postorder) så är chansen stor att du åker på att betala tull (beroende på vilken vara och pris) och postnords avgift för att agera tullombud (minst 75 kr) för att kunna lösa ut ditt paket. Även om kronkursen är förmånligare för svenskar än på många år så är priset med avgifter lite dyrare än det du betalar vid själva köpet.

/Patrik, med färsk erfarenhet av detta men för mig var det värt köpet ändå, då jag inte hittade varan i Sverige alls
Det blir troligen tull, jag fick lösa tull på ett paket med sockor som exets släkt hade skickat från Norge.

Stämmer tyvärr att webköpa från Norge ofta innebär tull. Men min tanke med inlägget ovan är att handla i butik i t ex Oslo.

Finns en stor secondhandmarknad för friluftsutrustning i Norge t ex via Finn.no den kanske kan bli mer åtkomlig när verktyg som swish och vipps blir gemensamma över gränsen något som finns diskuterat långt in i en tidigare tråd https://www.utsidan.se/forum/threads/tradera-bara-mobilt-bank-id.94928/page-6

Thure

Senast ändrad:
Stämmer tyvärr att webköpa från Norge ofta innebär tull. Men min tanke med inlägget ovan är att handla i butik i t ex Oslo.

Finns en stor secondhandmarknad för friluftsutrustning i Norge t ex via Finn.no den kanske kan bli mer åtkomlig när verktyg som swish och vipps blir gemensamma över gränsen något som finns diskuterat långt in i en tidigare tråd https://www.utsidan.se/forum/threads/tradera-bara-mobilt-bank-id.94928/page-6

Thure
Det finns några svenska banker som är anslutna till Vipps.

Det där med tull och postnords avgifter verkar va lite av ett lotteri, för jag har aldrig åkt på det, trots att jag beställt både från Kina och Australien.

Australien var några år sen, men från kina beställde jag ett meshtält i år utan att få extra avgifter som jag räknat med.

Jag såg Utebutken listad i Umeå, den är numera en vanlig Naturkompaniet. Trevligt nytillskott däremot är Backpackinglight med en trevlig butik, om än lite avsides och med korta öppettider.

Upptäckte i början på hösten att Backpackinglight låg i Umeå. Köpte en lätt ryggsäck o lite smågrejjor. Handlar gärna igen om anledning finns.

/John

Jag såg Utebutken listad i Umeå, den är numera en vanlig Naturkompaniet. Trevligt nytillskott däremot är Backpackinglight med en trevlig butik, om än lite avsides och med korta öppettider.
Jag har för mig att Utebutiken låg på Storgatan, men minnet kan svika mig. Jag har inte varit i Ume på 14 år.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips