Sveriges bästa friluftsbutiker topp 10.

Hej.
Skriv in din egen lista över vad du tycker är Sveriges bästa topp 10 lista med Friluftsbutiker. Det vore kul att se hur olika folk tycker beroende på vad man uppskattar. Har ni inte varit på 10 olika så ta topp 5 eller 3!

Min Lista:
1. Fjällsport Göteborg. roligast butik, bäst personal!
2. Utebutiken Umeå. Grymt bra service.
3. Arcteryx Sthlm. Mkt bra på det dom säljer: Arcteryx o klätterutrustning.
4. Sportkompaniet Sthlm. Gammal butik med stort utbud.
5. Wått o Torrt Sundsvall. Bra service, avslappnad.
6. Playground Sthlm. Mkt stort utbud.
7. Naturkompaniet Gävle. Sticker ut som Naturkompaniet.
8. Fjällskog Uppsala. Bra personal, bra utbud.
9. Naturkompaniet Sveavägen Sthlm. En av dom få Naturkompaniet som är bra.
10. Skövde Natur o Fritid. Skön personal, Har lite av nästan alla märken. Dom har nog svårt att säga nej.

Vore kul om fler kunde skriva sin egen lista. Kanske blir en spark i baken för dom butiker som inte är med på listan eller som skulle vilja komma högra på en sådan lista.
 

avslutad210712

Gäst
Med tanke på mängden friluftsbutiker i min närhet torde listan bli rätt kort om man inte tar med internet-leverantörerna.

1. Äventyrsbutiken Hägglunds. Trots mina begränsade erfarenheter av friluftsbutiker runt om i landet törs jag nog lova att det här är en av topp tio. I och med att de öppnar ny butik i morgon med bättre läge och framförallt större så blir det mycket, mycket roligt att bara gå in och titta när men är "ner på stan".

2. Naturkompaniet Luleå. Kommer med på listan pga den mycket trevliga och engagerade personalen. Sortimenetet är kanske lite för standardanpassat för att vara riktigt roligt.

Intersport, Stadium, Sportia och diverse andra stryks pga standardsortiment men framförallt oengagerad personal.

Övriga butiker jag kan rekommendera i min närhet är Sportia i Kalix om man åker skidor eftersom där jobbar en mycket kunnig fd tävlingsåkare. Vildmarksshopen i Luleå om man är fiskeintresserad. Cykelstället i Luleå om man är cykelintresserad. Kungsfiskaren i Haparanda om man är fiskeintresserad - passa på att ta ett besök när IKEA öppnar :)

Troligen är någon glömd.

På internet är det addnature, getout och northstar som är mina favoriter utan inbördes ranking eftersom jag upplevt alla tre som otroligt bra.
 
Tycker nästan det är enklare att gradera de som är ganska dåliga. Tex Naturkompaniet Uppsala...

Men Wått och Torrt i Sundsvall är bra. Bra och kunnig personal som i många fall (för mig i all fall) fattat att jag inte tänker köpa något, men som ändå verkar tycka att det är kul att diskutera och byta erfarenheter om olika prytlar.

Fjällrävens/Naturkompaniets "outlet" i Övik är också bra med tanke på de priser det har.
 
matte_upp; sa:
Fjällrävens/Naturkompaniets "outlet" i Övik är också bra med tanke på de priser det har.
Men ska vi diskutera priserna så vinner ju dels alla nätshoppar, och dels en hel del av kedjornas butiker, med hästlängder. Har aldrig köpt så mycket och så billig frilufts- och sportutrustning som på Intersport. Samma Haglöfs där som på friluftsbutikerna, men ordentliga reor flera x/år. Men totalt okunnig personal, kanske därav priserna...
 
:)

Just personalens kunnande är ju viktigt. Det är därför jag skattar "Outleten" i Övik högt och naturkompaniet i Uppsala lågt.
 
Svårt

att ranka men jag kan ta upp ett par butiker där jag gärna handlar.

Störst sortiment på mycket och bra personal har Sportkompaniet på Kungsgatan i Stockholm. Har också ofta prylar som inga andra butiker i Sverige för.

Shopen på Grövelsjöns Fjällstation har bra urval och riktigt prisvärt är det att köpa gamla hyrprylar när de rear inför nästa säsong. Några bland personalen har mycket bra koll. Jag tror att just kombinationen av uthyrning och försäljning ger bra kunskap om vad som fungerar.

KG Jonsson i Solna har ett litet utbud men det de säljer brukar vara bra. Får också mestadels bra omdömmen bland Utsidans recensenter se http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?kategori=29

Add Nature, Get Out m fl www-butiker har väl litet sortiment för min smak.

Thure
 
En sådan lista tenderar ju att bli rätt lokal.
Jag handlar ju gärna i min närhet eftersom jag tycker om att kunna dänga grejena i disken om jag blir missnöjd.
Därför kommer Öhammars i Linköping högt på listan, god service och vettiga priser.
Uteliv i samma stad är oxå med o slåss i toppen.
ITAB är oxå med på listan, prisvärt men tyvärr ingen lokal butik.
Naturkompanietbutikerna jag varit i hamnar långt ner (utanför listan).
 
Hej Patric, välkommen på Utsidan!
Får jag ställa en nyfiken fråga? Hur kommer det sig att du känner så enormt många olika friluftsbutiker i hela Sverige? Jag ser i din profil att du bor i USA...

Efter alla år här på Utsidan har jag fått intrycket att svenskar bara köper i Sverige när de absolut inte har möjlighet att handla hos Globetrotter, t.ex. pga tidsbrist eller eftersom det är vanskligt att köpa skor via nätet.
Samtidigt har jag alltid undrat varför det är så; dvs att den svenska marknaden inte lyckas hålla bort en sådan utländsk jätte som Globetrotter, framför allt med tanke på att många av de bästa och största friluftsmärkena är svenska. Globetrotter bara kommer in och köper de där ursvenska grejorna och säljer dem igen...bl.a. till många svenskar.

Extra konstigt med tanke på Medelsvenssons normala köpbeteende som enligt mina iakttagelser kännetecknas av en viss misstro gentemot alla slags utländska och osvenska (handels-)verksamheter. Ett något billigare pris är egentligen inget tillräckligt argument för Medelsvensson att bara gå och handla hos t.ex. Tysken.
 
Skulle vilja rekomendera Magazinet i Karlstad. Mycket bra butik med duktig och trevlig personal. Sen skulle även jag vilja rekomendera uteliv och active sports i Linköping. Mycket bra.
 
Rest i sverige.

Hej Sachsaren.
Tack för välkomnandet. Bor i USA sedan ett knappt år. Pga min frus arbete. Men är då o då i Sverige.
Jag jobbade tidigare som säljare i sverige och har sett många friluftsbutiker! Stort intresse. Kollar alltid in friluftsbutikerna vart jag än kommer. Även här i USA. Här i USA finns ju allt man kan tänka sig typ på REI. Men ofta saknar man dom där ricktiga spetsprodukterna. Här är dom också mycket mer inriktade på låg vikt. Men dom har ju bättre klimat också.
 
Prisläget

är relativt högt i Sverge (pga bristande konkurrens jmfrt med Tyskland och USA?)

Därför bra att det finns stora kedjor som Intersport och Stadium samt postorder och www som pressar priser på vanliga men lite ospännande artiklar.

Men att gå och flukta klämma och diskutera i en bra affär är svårslaget.

Det mesta köper jag fortfarnade i favoritbutikerna. Har inte varit på Globetrotter men mitt enda besök på en REI-butik glömmer jag inte.

Thure
 
Bästa friluftsbutikerna är:

1) Jysk
2) Statoil- och OKQ8-mackarna runtom i landet
3) Ikeas Familyavdelning
4) Rusta
5) Clas Ohlsson
6) Biltema


Det blev bara sex stycken, men naggande goda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Bästa sättet att beställa från Nordamerika? Butiker och leverantörer 13
Zorozv Friluftsbutiker i Sundsvall Butiker och leverantörer 3
Loijzan Friluftsbutiker i Skåne Butiker och leverantörer 19
Nellib Friluftsbutiker i Malmö/Lund med omnejd Butiker och leverantörer 7
Prankster Utländska friluftsbutiker. Butiker och leverantörer 15
Kanii Friluftsbutiker i Helsingfors Butiker och leverantörer 6
forslund Utländska friluftsbutiker TOP 10 Butiker och leverantörer 10
oj77 Friluftsbutiker i Luxemburg Butiker och leverantörer 0
Njutaren Outdoor gear, Friluftsbutiker i London Butiker och leverantörer 3
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
L-Å B Friluftsbutiker i Örebro Butiker och leverantörer 9
Jockemeister Friluftsbutiker i Tours/Paris? Butiker och leverantörer 2
PalleKuling Friluftsbutiker i Paris? Butiker och leverantörer 2
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
prylManne Friluftsbutiker i göteborg? vilka och var? Butiker och leverantörer 10
Jockemeister Friluftsbutiker i Poznan, Polen? Butiker och leverantörer 2
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
gregerjohansson Friluftsbutiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 21
per160 friluftsbutiker i USA sokes Butiker och leverantörer 18
langby Friluftsbutiker i Berlin Butiker och leverantörer 5
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.