Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta?

Bara varianten "Oversikt" ger båda länderna, men som karta är den riktigt dålig.

Visa bilaga 45426

Visa bilaga 45427

Visa bilaga 45428
Hmm, som jag skrev är det en brist att man inte kan se kartor från båda länderna i samma "format" samtidigt. Men lite bättre bättre går det att få innan man behöver alternera mellan kartbilderna, se nedan. Men hursomhelst - vi har ju faktiskt fått ett värdefullt svar på frågan av Juron (norgeskart.net).

norge-sverige.png

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag uppskattar också norgeskart, mobilappen är ju klockren! Däremot har jag problem att få norgeskart.net att alltid visa även Sverige. Någon som vet vad det kan bero på? Det är oavsett om jag sitter hemma på mac eller pc på jobbet.

Jag uppskattar också norgeskart, mobilappen är ju klockren! Däremot har jag problem att få norgeskart.net att alltid visa även Sverige. Någon som vet vad det kan bero på? Det är oavsett om jag sitter hemma på mac eller pc på jobbet.
Får du upp kartbild över både Sverige och Norge i mobilappen? Det får nämligen inte jag… inte heller i webbläsaren lyckas jag få upp svensk kartbild.

Nu vet jag ju inte men jag har min fundering om detta.
Jag har ju länkat till tre olika kartor i https://www.utsidan.se/forum/thread...fjaell-pa-samma-onlinekarta.91473/post-924137
Arons karta var ju väldigt bra men för några månader sen så fanns inte norska kartan med längre. Jag tror att norska Kartverket på den tiden har ändrat en liten detail på adressen för deras kartdata (händer ju ibland) och sen kom den inte längre med.
Nu verkar det som svenska Lantmäteriet har gjort samma sak. Arons karta visar bara en vit yta nu, även Sverige är borta.
På norgeskart.no fick jag för några veckor sen en meddelande att de inte visar den enklare "utlandskartan" pga av någon strul - minns inte varför - men den skall komma igen under sensommaren med en ny norgeskart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips