Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Helt rätt, ser verkligen inte ut att vara en topp.

En annan fråga från en som inte klättrat/vandrat högre än gamla toppstugan på Keb.

Vilka sponsorer skall jag nu bojkotta pga deras inblandning i denna tillsynes stora BLUFF?

Inga alls, ännu.
Först och främst så vet vi ju inte till 100% att det är bluff o båg med i rapporterna. Bortsett från det rent kriminella handhavandet av andras fotografier i bloggen.
Sedan, om det visar sig att det är bluff, och sponsorer inte tar avstånd från det utan kanske rent av ger sig in i ytterligare samarbete, då tycker jag det är dags att låta plånboken säga sitt.

Jag sympatiserar med sponsring av liknande aktiviteter då det i viss mån bidrar till produktutveckling, men baseras utvecklingen på antaganden att utrustning testats under svårare förhållanden än vad som verkligen skett dras ju felaktiga slutsatser, som kan bli avgörande i en annan situation.
 
Intelligenta fröken Pompe

Jag delar upp mitt inlägg i flera mindre så blir det inte så saftigt att läsa.

Citat (Annelie Pompe):
Eftersom Janne antagligen är den enda i forumet som lagt ner en ansenlig mängd tid på ”research” och intelligenta frågeställningar ser jag ingen anledning att varken läsa eller svara på andra kommentarer.

Det här är ju som vi vet felaktigt. Det är dessutom otrevligt. Jag har varit respektfull i mina kommentarer och förväntar mig respekt tillbaka. Mina frågeställningar har inte heller varit ointelligenta på något vis. För egen del känns det ungefär som att Pompe ger mig fingret och det anser jag mig inte har förtjänat.
 
Det kanske kan vara en tröst i så fall, att hon ger dig fingret för det du har skrivit, men utan att hon läst detta. :)
Jag tycker alltid att man ska se saker från den ljusa sidan.

Sen kan man ju förstå om nån känner sig lite pressad när hon ska svara i tråd där det skrivits mer än 200 inlägg som ifrågasätter ens påståenden. Sådant leder ju förstås till lite olika reaktioner. Personligen skulle jag inte registrerat mig på utsidan för att svara i tråden, men samtidigt är det väl så att det kan finnas nackdelar att bemöta (och därmed uppmärksamma) kritiken t ex på sin egen websida, om det är så att svar och förklaringar inte är så starka.

Jag kan dock fortfarande tänka mig att Pompe knallade upp i sällskap med sherpas och andra och nöjde sig snabbt med att i någon mån ha fått besked om var hon befann sig, och i det avseendet varit i god tro, om än kanske väl godtrogen.Som "passagerare" så är det ju inte otroligt. Fast bilderna och filmsekvensen är ju snarare graverande än ursäktande.
 
Senast ändrad:
Punkt 1

Citat (Annelie Pompe):
Våra bevis för att vi stod på centraltoppen av Shishapangma den 30 Okt 10:10:
1. Sherpan Tashi sade att det var centraltoppen. Jag frågade honom igen för någon vecka sedan och han konfirmerade.


1. Enligt Annelie har sherpan Tashi sagt till henne att det var Centraltoppen. Annelie har sagt att han sa. Det är möjligt att han kan vittna om att Annelie varit där men, nix, det här räcker inte som bevis som det ser ut nu.
 
Punkt 2

Citat (Annelie Pompe):
Våra bevis för att vi stod på centraltoppen av Shishapangma den 30 Okt 10:10:
2. Våra höjdmätare visade 8008, resp. 8010m. Centraltoppen ska enligt varierande källor vara allt från 8006 till 8013m.


Höjdmätare mäter tryckhöjden. Eftersom trycket förändras inte bara av höjden utan även av om det t.ex. är högtryck eller lågtryck så måste de kalibreras, dvs. justeras mot höjden, med jämna mellanrum. Det gör man när man befinner sig på en plats där man vet den faktiska höjden, sedan visar höjdmätaren rätt höjd så länge inte vädret förändras. Om de inte kalibreras kan de visa redigt galet. Jag har en höjdmätare som har visat 46 meter när jag sitter hemma i soffan på tredje våningen. Just nu visar den -16 meter. Jag sitter i och för sig på kökssoffan nu men det är på samma våningsplan. Visst, den har kalibrerats sedan förra gången. Det gjorde jag i somras när jag var i Kaukasus. Jag har en höjdmätare till, den visar 12 meter. Den vill jag minnas kalibrerades i fjällen någon gång förr-förra vintern.

Frågan är när de kalibrerade sina höjdmätare och vad hade det varit för väder sedan dess. Fanns det risk att höjdmätaren kan ha visat lite glädjesiffror med tanke på vädret sedan kalibreringen? Dvs. om det är högtryck (fint väder) visar en välfungerande höjdmätare högre siffror. Här handlar det vad jag förstår om 10-20 höjdmeter. Om vädret har gått mot finare väder (högtryck) så ska alltså siffrorna läsas ner något, om det har gått mot dåligare väder (lågtryck) så är befinner de sig högre än vad siffrorna visar (fick jag det här åt rätt håll eller? Problemet är ju detsamma om det är åt andra hållet. Jag använder GPS-höjd själv om jag av någon anledning är noga med metrarna).

Jag vill inte påstå mig vara mer bevandrat i de höga bergen än Annelie men jag tycker på hennes blogg att det verkar vara lite blåbärsnivå på det hela. Så kanske Annelie har missat det här med kalibrering och att räkna med vädret? Just det faktum att Annelie inte nämner något om när hon kalibrerade höjdmätaren och vad det var för väder sedan dess (som alltså är av avgörande betydelse) står så att säga i samklang med mitt blåbärsnivå-intryck.
 
Senast ändrad:
Punkt 3

Citat (Annelie Pompe):
Våra bevis för att vi stod på centraltoppen av Shishapangma den 30 Okt 10:10:
3. Kineserna som satt fasta rep sade att de var fram till centraltoppen.
(De tog f.ö 100 USD per klättrare just för att använda de fasta repen upp till centraltoppen).


Nej, det här är inte mycket att hänga i granen. Visst, repen gick till Central Summit, men gjorde Pompe det? Jag antar att Pompe menar att eftersom hon gick till repens slut och repen gick till Central Summit så måste hon ha varit där. Visst, men om jag också säger att jag gick till repens slut, betyder det att jag har bevisat att jag var där?
 
Punkt 4

Citat (Annelie Pompe):
Våra bevis för att vi stod på centraltoppen av Shishapangma den 30 Okt 10:10:
4. Vi stod på en mindre topp och såg en kam med cornices och branta sidor med stor lavinfara som gick upp till en något högre topp (main summit).


Nej nej nej, det här har inget med bevis att göra. Det kan ju jag också säga, det bevisar inget alls. Däremot är det ju högst märkligt att en sponsrad yrkesfotograf inte har tagit en enda bild på detta.
 
Slutligen

Slutligen.

Citat (Annelie Pompe):
Tillbringa mer tid ute i bergen och mindre tid framför datorn! :)

Det hade nog varit på sin plats om fröken Pompe hade tillbringat en timme framför datorn innan hon skrev den här kommentaren. Alpinism är en sport som inte debatteras i media såsom andra sporter. Det är precis just här debatten sker. Det är som att Ludmila skulle säga till tidningsläsarna och tv-tittarna, journalisterna och bedömningskommittén (ja, vi är en självutnämnd bedömningskommitté men något annat har, mig veterligen, alpinismvärlden inte att bjuda ännu) att de ska tillbringa mer tid på löparbanan och mindre tid framför media. Med tanke på den nivån som ändå har lyckats upprätthållas här (jag menar inte att det är felfritt) ska nog Pompe vara glad att det är vi som för debatten och inte media…

Fröken Pompe, jag tror du behöver lyfta nivån ett snäpp vad gäller hyfs. Och sorry, så länge du, en sponsrad yrkesfotograf, inte kan visa en bättre bild från den där Central summit så sorry, sorry. Jag tror du har myntat ett begrepp, -att göra en Pompe.

Förhoppningsvis har lärt dig en läxa, förvalta den väl, och lycka till med ditt världsrekordsförsök.
 
Senast ändrad:
Citat: (Martin): Och den här tråden har myntat ett annat nytt begrepp, "Utsidan-drev".

Önskvärt vore väl att det här inte behövdes. Enligt tradition räcker en klättrares ord på att han eller hon har bestigit en topp. Men den traditionen kommer från svunnen tid. Då var det inte fråga om en hel industri utan det var berättelser mer i gänget för invärtes beundran. Nu bloggas det här och var och det snackas om världsrekord av än den ena eller andra modellen och det är stora pengar inblandade.

Kanske det är dags för den där internationella bergsguideföreningen att ta fram någon form av ”standard” för när ett toppbesök ska anses vara officiellt? En sprinter kan ju kuta 100 meter på 9 sekunder och filma det, men det är ändå inte ett officiellt rekord, det finns vissa kriterier som måste vara uppfyllda. Kanske det är dags för officiella kriterier vad gäller att claima en topp? Det betyder ju inte att vanliga amatörer kan säga att de har bestigit en topp men om man säger att man har gjort det ”officiellt” så har man också att uppfylla dessa kriterier. Man åtar sig också att vara beredd att styrka det på förfrågan. Sedan kan jag som amatör fortsätta säga att jag har varit på Kebnekaises topp trots att jag bara har en bild på en snöhög som ser ut som att den kunde vara från gatan utanför precis som jag kan säga att jag har kutat hundra meter på 15 sekunder eller vad det nu var.

Det skulle också hjälpa till att städa upp i sponsorvärlden. En seriös sponsor kräver att sponsortagaren undertecknar att uppfylla dessa kriterier. Det skulle ju kunna finnas olika delar, lite etikregler skulle ju inte sitta dumt i såna sammanhang.

Inget ont som inte har något gott med sig. Det kallas väl utveckling… :cool:
 
Senast ändrad:
Och den här tråden har myntat ett annat nytt begrepp, "Utsidan-drev". ;)

Men å andra sidan har ett blåbär som jag lärt mig en hel del genom att följa debatten. Om en fantastisk researcher, Corax (jösses, var var han när de skulle utreda Palmemordet??), om hur höjdmätare fungerar, om vikten av att fota, om sponsorer, spökskrivare och knastriga satelit telefoner.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.