Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Vart e drevet skulle jag saga

Jag skulle saga att den unga damen ifraga behndlats med silkesvantar. Skulle hon varit kille tror jag det skulle varit hardare ord.

Sedan vill jag bara poangtera att det inte ar nagra stora pengar i detta med att klattra berg hur bra man an ar. Kanske att det ar mer pengar i sportklattring men en TNF atlet eller annan alpinist som klattrar for de stora markena far kanske expeditionerna betalda men med undantag fran Moro och nagra andra sa lever ingen pa att vara alpinist.

Sedan ar det klart att till och med en gore-tex jacka ar en bortkastad investering i detta fall
 
Kanske lite OT men det kan vara värt att poängtera att höjd mätt med barometer är ett väldigt bra och förhållandevis noggran teknik, vilket inte GPS är (i alla fall inte konsumentprodukter). Barometern kräver naturligtvis kalibrering för att visa rätt men är samtidigt känslig för väderförändringar. GPS-systemet har inte speciellt bra nogranhet i höjdled och änvänds därför oftast inte där exakt höjd är viktig (tex flygplan vid landning) då använder man barometer istället. Det finns mer att läsa i GPS-forumet.
 
Kanske lite OT men det kan vara värt att poängtera att höjd mätt med barometer är ett väldigt bra och förhållandevis noggran teknik, vilket inte GPS är (i alla fall inte konsumentprodukter). Barometern kräver naturligtvis kalibrering för att visa rätt men är samtidigt känslig för väderförändringar. GPS-systemet har inte speciellt bra nogranhet i höjdled och änvänds därför oftast inte där exakt höjd är viktig (tex flygplan vid landning) då använder man barometer istället. Det finns mer att läsa i GPS-forumet.

Precis. GPS har nog störst relevans i dessa sammanhang för att bestämma positionen man är på eftersom toppen/-arnas position torde vara välkända. Självklart har man ju viss avvikelse även i positionsbestämningen, men är man inom den normala GPS-felmarginalen kan jag gott tycka att en bestigning är giltig. Men i det aktuella fallet har inga sådana åberopats eller uppvisats.
 
Annelie har skrivit en ny artikel som ni hittar här: http://outsideonline.se/2009/10/28/paradiset-ar-inte-en-plats/
En mycket bra och välskriven artikel om bla Buddhism.
Hon bodde i ett tempel som heter Kopan Monastery efter sina bergsäventyr, kommer ihåg att hon skrev i forumet att hon inte kunde bemöta kritiken här då tillgång till internetuppkoppling saknas.
Kopan Monastery har dock ett internetkafé med ca 5 datorer uppkopplade..
 
LIte OT men där använder man väl radar?

Och i de fall man använder barometer så har man väl direktkontakt med marken och kan få barometertryck därifrån för att kalibrera?

Javisst, du rätt Nermander. Mitt inlägg var otydligt. Min poäng är egentligen att varken barometer eller GPS (som höjdmätare) räcker för att använda som bevis för att man varit på en viss höjd. Barometern kräver kalibrering tex genom ett exakt referenstryck (så som Nermander skriver) vilket naturligtvis är svårt på Shishapangma. Det finns många fler omständigheter som påverkar noggranheten hos barometern vilket gör att det i praktiken (på Shishapangma) blir omöjligt att med hjälp av en klockbarometer (i Pompes fall verkar det vara en Suunto-klocka) kunna uttala sig om att man varit på någon exakt höjd. När det gäller GPS så mäter den inte ens höjden över havet utan höjden över ellipsoiden vilket innebär att GPS-höjden kan diffa på mellan -100 och +80 meter jmf med den faktiska höjden över havet (http://www.lantmateriet.se/upload/f...si/vanliga_fragor/Hojder_matt_med_GPS_pdf.pdf)

Om man vill åberopa bevis på att man varit på 8010 möh och inte på 7995 möh så måste man visa på något annat.
 
Annelie har skrivit en ny artikel som ni hittar här: http://outsideonline.se/2009/10/28/paradiset-ar-inte-en-plats/
En mycket bra och välskriven artikel om bla Buddhism.
Hon bodde i ett tempel som heter Kopan Monastery efter sina bergsäventyr, kommer ihåg att hon skrev i forumet att hon inte kunde bemöta kritiken här då tillgång till internetuppkoppling saknas.
Kopan Monastery har dock ett internetkafé med ca 5 datorer uppkopplade..

Där säger hon ju igen att hon var i en timme pâ centraltoppen.
Var är bilderna?
Hon satt väl inte o fikade och gick sedan ner igen?
Pompe ( inte Karl XII´s hund) är ju fotograf, även en uschlig amatörfotograf hade kommit ner med 100+ bilder av toppen, omgivnigen och kompisarna, och inte minst sig själv firandes.

Det känns som om denna trâden kommit till vägs ände nu, men Pompe planerar ju nya expeditioner.
 
Ja, jag tycker också att denna tråd har nått sitt slut. Nu får det här verka så får vi hoppas att det blir mer ordningssamt i fortsättningen.
Se så, nu drar vi ut i höstrusket och känner att vi lever!
 
Visst är det så att tråden sedan länge nått vägs ände, men så länge kritiken kritiseras så lär diskussionen fortgå.

Intressant tycker jag ändå har varit de olika åsikterna om hur klätterprestationer tillåts berättas. Är "förbättringar" lika med fiskarhistorier som inte behöver tas på allvar och har då kritiken varit onödigt hård eller skall klättrare tas på allvar och då få tåla kritik om ev. oegentligheter uppdagas.
 
Annelie har skrivit en ny artikel som ni hittar här: http://outsideonline.se/2009/10/28/paradiset-ar-inte-en-plats/
En mycket bra och välskriven artikel om bla Buddhism.
Hon bodde i ett tempel som heter Kopan Monastery efter sina bergsäventyr, kommer ihåg att hon skrev i forumet att hon inte kunde bemöta kritiken här då tillgång till internetuppkoppling saknas.
Kopan Monastery har dock ett internetkafé med ca 5 datorer uppkopplade..

Haha.. återigen :)

// Jocke
 
Jag hade kunnat köpa att hon inte ville sköta mail/forum under sin "retreat", även om jag inte så noga vet vad det är. Men det minskade ju inte direkt kraven på bra svar i efterhand...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.