Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Det är inte säkert. Jag läste en krönika av Stevie Haston där han beskrev hur han i dåligt väder irrade omkring och letade toppen av Cho Oyu under lång tid utan att hitta den.

Alla andra som var upp på samma dag hade tydligen hittat toppen.
 
Bra PR?

Lite OT men jag kan inte låta bli att spå.......

Det känns som att det kan bli än mer skriverier om den här bestigningen. En föreläsningsturné, Fairenough och Vildmarksmässan, kanske en bok och en massa skriverier om huruvida det är en bluff, om de var uppe på toppen och vilken topp det kan vara fråga om. Expertutlåtande i morgonsoffan och en paneldebatt i TV med den stora massan framför TV apparaterna. Visst borde det vara rätt lugnt att få tag på sponsorer till nästa utflykt med sådan exponering i media, om det sköts rätt. Bara för Pompe & Co att anlita en duktig PR-konsult....

Tillbaks till tråden, min reflektion:jag vill absolut inte jämföra prestationen, men mina "bevis" för att jag var uppe på Mårmas stortopp i 15-20 minuter är betydligt bättre än vad Pompe & Co har visat upp. Och då var jag ensam. Skulle jag tagit emot pengar (sponsring) för att gå upp där hade jag varit än mer noggrannare med att styrka min sak gentemot mina sponsorer. Tillförlitliga instrument (inte Suunto armbandsklocka) och proffs-GPS skulle nog vara ett minimum.

Mvh
Peter P.
 
Jisses

Nu har jag läst de flesta inläggen i denna långa tråd.

För mig är det solklart vad som har presterats och inte presterats.

Det finns ett mycket bra ordspråk som heter;
"Det är inte svårt att bli en duktig alpinist men det är svårt att bli en gammal alpinist"

Min erfarenhet (och den är omfattande) är att alpinism kräver omdöme om man vill bli gammal.
Just avsaknad av omdöme verkar ju vara ett genomgående tema i denna expedition och dess hjälpare.

Jag känner och har kännt flera personer som blivit kända "äventyrare" och gjort detta till en födkrok med god framgång. Det man inte tänker på om man börjar framställa sig i bättre dager än vad man presterat är att man skapar en enorm press på sig själv. Det fungerar ungefär så här.

Efter några år med företagsevent, föredrag och andra inkomstbrinigande aktiviteter har äventyraren skapat en image som är större än personen själv. Det är nu det går fel. Från början gjorde man klättringar av glädje och lust men det övergår till en press att leverera nya rekord. Man vänjer sig vid rampljuset och egot växer och det kanske går så långt att man kanske till och med tror att man är bättre än vad man är... Sedan en dag så gör man något för att man vill leva upp till bilden av en själv som man inte borde ha gjort därför att man gör det av fel skäl.

Mitt råd till Pompe blir därför sluta med alpinism innan nån stryker med.
 
Långa trådar

Nej nej nej, den har långt kvar till trådarna som "Välj din favortikniv", "Tältkåta" eller "Friluftssinglar", för att inte tala om "Dagens Rea-tips". Men har kommit upp i samma klass som den smått klassiska tråden "Brudar i fjällen" ;)

Men den har lärt mig mycket, även om jag fortfarande är osäker på skillnaden mellan Central, Main och North summit :)

Min favorittråd på utsidan är http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=5774 "Dyra knivar", med 60.000 visningar sedan starten 2001-02-19, fortfarande lite aktivitet i tråden.

//Patrik
 
Å vilken sanning är bäst?

Så förmodligen tog sig Pompe med guide tills repen slutade, och trodde då att de var på central summit. Å nu verkar Dan Mazur säga att repen inte gick dit?

Vem skulle tjäna på en sådan sanning?

Guiden?
Kineserna som lagt rep och tagit betalt som om dom gick ända till Central summit?
Pompe + alla andra klättrare som tagit sig ända till repens ände?

Det är nog många som skulle förlora på sanningen att repen slutade tidigare. Bättre att det är som Pompe säger; att repen gick dit.

/Lars
 
Central summit hit och central summit dit - spelar för tusan ingen roll!

Jag och alla andra som läser en av sveriges största dagstidningar (DN) och litar på det som skrivs i den tidningen, och i dess publicerade bloggar mm, har blivit grundlurade av DN's frilandsjornalist (Pompe).

Rubriken var "ÄNTLIGEN TOPPEN AV SHISHAPANGMA"

Lurendrejeri på högsta nivå - läsarna har blivit vilseledda att tro att Pompe nådde toppen när de i själva verket vände en kilometer från den riktiga (och enda) toppen på berget...

Spelar ingen som helst roll om de vände på central eller north eller var som helst - de har INTE varit på toppen av Shishapangma trots att det på DN's sida påstods så.

Jag känner mig besviken och lurad av både Pompe och Dagens Nyheter, jag har ingen aning om vilka toppar o höjder som finns på det berget (visste inte ens hur högt det var), och självklart när jag läste nyheten att de nått toppen trodde jag i min enfald på det...

En historia som för evigt har skadat svenska himalayaklättrares trovärdighet - vad har klätterförbundet att säga om det här? DN's chefsredaktör?

- - - - - - - - - -

Här är "Nyheten" som den presenterades (har dock friserats lite den första okt med central och höjd..)

TOPPEN AV SHISHAPANGMA!

UPPDATERING AV TIDIGARE BLOGGINLÄGG, ÄNDRAD 2009-10-01, 13.40

Klockan är 11 på morgononen i Tibet, och jag står på toppen av underbara Shishapangma Central Summit, 8008m över havsytan!

Från sista lägret har vi nu gått i 8 timmar för att nå toppen, aldrig förut har jag varit så trött. Man andas och hostar och andas lite till.

Utsikten häruppe är sagolikt vacker, moln och berg så långt ögat når. Helt overkligt att vara här. Nu ska vi äta, och sedan ta oss ner igen, det kommer bli minst lika jobbigt som uppåt.

Och nu, nu är det bara ett berg kvar…


- - - - - - - - - - -

suck
 
Senast ändrad:
Central summit hit och central summit dit - spelar för tusan ingen roll!

Jag och alla andra som läser en av sveriges största dagstidningar (DN) och litar på det som skrivs i den tidningen, och i dess publicerade bloggar mm, har blivit grundlurade av DN's frilandsjornalist (Pompe).

Rubriken var "ÄNTLIGEN TOPPEN AV SHISHAPANGMA"

Lurendrejeri på högsta nivå - läsarna har blivit vilseledda att tro att Pompe nådde toppen när de i själva verket vände en kilometer från den riktiga (och enda) toppen på berget...

Spelar ingen som helst roll om de vände på central eller north eller var som helst - de har INTE varit på toppen av Shishapangma trots att det på DN's sida påstods så.

Jag känner mig besviken och lurad av både Pompe och Dagens Nyheter, jag har ingen aning om vilka toppar o höjder som finns på det berget (visste inte ens hur högt det var), och självklart när jag läste nyheten att de nått toppen trodde jag i min enfald på det...

En historia som för evigt har skadat svenska himalayaklättrares trovärdighet - vad har klätterförbundet att säga om det här? DN's chefsredaktör?

- - - - - - - - - -

Här är "Nyheten" som den presenterades (har dock friserats lite den första okt med central och höjd..)

TOPPEN AV SHISHAPANGMA!

UPPDATERING AV TIDIGARE BLOGGINLÄGG, ÄNDRAD 2009-10-01, 13.40

Klockan är 11 på morgononen i Tibet, och jag står på toppen av underbara Shishapangma Central Summit, 8008m över havsytan!

Från sista lägret har vi nu gått i 8 timmar för att nå toppen, aldrig förut har jag varit så trött. Man andas och hostar och andas lite till.

Utsikten häruppe är sagolikt vacker, moln och berg så långt ögat når. Helt overkligt att vara här. Nu ska vi äta, och sedan ta oss ner igen, det kommer bli minst lika jobbigt som uppåt.

Och nu, nu är det bara ett berg kvar…


- - - - - - - - - - -

suck



Man kan ju fraga sig vad som gor att DN och annan media kan ignorera detta uppenbara fusk, det skulle inte handa i andra mer ettablerade idrotter. Det helea ar mycket markligt och jag tror inte det ar sista gangen detta kommer handa.

Och visst har du ratt detta skadar svensk himalayaklattring. Jag vet inte om Pompe har nagot med forbundet att gora men har hon blivit utlovad expeditionsbidrag hoppas jag att de inser attt dessa inte ska betalas ut.
 
Sen när blev det medias uppgift att skriva korrekta saker?

Medias uppgift är, tyvärr, att dra in pengar till sina ägare. Vilket i förläningen innebär att de inte har några problem att frisera sanningen om det ger mer läsare.

Vissa tidningar försöker göra sig en image av att de är sakligare än andra, men ska man tjäna pengar så kan man inte hålla på och lägga en massa tid på att kontrollera uppgifterna som man får.
 
egot

Nu har jag läst de flesta inläggen i denna långa tråd.

För mig är det solklart vad som har presterats och inte presterats.

Det finns ett mycket bra ordspråk som heter;
"Det är inte svårt att bli en duktig alpinist men det är svårt att bli en gammal alpinist"

Min erfarenhet (och den är omfattande) är att alpinism kräver omdöme om man vill bli gammal.
Just avsaknad av omdöme verkar ju vara ett genomgående tema i denna expedition och dess hjälpare.

Jag känner och har kännt flera personer som blivit kända "äventyrare" och gjort detta till en födkrok med god framgång. Det man inte tänker på om man börjar framställa sig i bättre dager än vad man presterat är att man skapar en enorm press på sig själv. Det fungerar ungefär så här.

Efter några år med företagsevent, föredrag och andra inkomstbrinigande aktiviteter har äventyraren skapat en image som är större än personen själv. Det är nu det går fel. Från början gjorde man klättringar av glädje och lust men det övergår till en press att leverera nya rekord. Man vänjer sig vid rampljuset och egot växer och det kanske går så långt att man kanske till och med tror att man är bättre än vad man är... Sedan en dag så gör man något för att man vill leva upp till bilden av en själv som man inte borde ha gjort därför att man gör det av fel skäl.

Mitt råd till Pompe blir därför sluta med alpinism innan nån stryker med.


. Har nyligen plöjt mig igenom boken tunn luft av Jon krakauer, vilket ger många förklaringar på vad bestigning av berg idag handlar om. Pompes bedrift att ta sig upp på drygt 8000 m är en personlig bedrift i sig och även en upplevelse för henne, nu till kruxet: som jag har förstått så är detta "bara ett träningsläger inför kommande försök att nå världens tak eller ville hon vara första kvinnan att vara högst och djupast sammanlagt, eller vill hon vara en äventyrare i största almänhet. Pompe verkar ju vara en trevlig tjej, med en vilja och ett ego som ibland går sina egna vägar. Ett välment råd är att skaffa sig en slipad och kunnig rådgivare som kan maximera varumärket Pompe, varför inte corax det hade nog funkat ypperligt istället för diverse välvilliga spökskrivare. Må bergens gudar vara med er alla som bestiger dom.

"Viljan är inte något som tillhör individen, utan en universell drivkraft som fångats i den enskilda varelsen genom dess omättliga begär efter att uppenbara sig själv i föreställningsvärlden."
Artur Schopenauer 1788-1860
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.