Svårtänd brännare.

Lät Trangiaköket med Primus gasbrännare stå utanför tältet över natten,naturligtvis vaknade man till regn,blåst och 4+ på morgonen.
Hade en del strul med att tända brännaren när den var blöt,ville bara slockna hela tiden.
Någon som har upplevt samma på fjället vid kyla och väta.
Man undrar ju om man skulle fått dricka kallt kaffe om det skulle vart minus den morgonen.

Det du råkat ut för är med all säkerhet att du har haft kall gas.
Då brukar brännaren vara svårtänd.

Pröva på att stoppa ned gasbehållaren i sovsäcken innan du stiger upp eller stoppa den innanför jackan innan du skall tända den så att den blir varm.

Då blir det lättare!

//Peter

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det du råkat ut för är med all säkerhet att du har haft kall gas.
Då brukar brännaren vara svårtänd.

Pröva på att stoppa ned gasbehållaren i sovsäcken innan du stiger upp eller stoppa den innanför jackan innan du skall tända den så att den blir varm.

Då blir det lättare!

//Peter

Det kan nog delvis ha varit en orsak,men jag upplevde brännaren nästan hopplös fram till
att man lyckats få upp temperaturen så pass att vattnet dunstade invändigt i brännaren.
ska nog ta och ställa en uppochnervänd gryta över nästa gång.

Vatten i brännaren kyler (när det ska omvandlas till vattenånga) och kväver lågan. Det är väl inte konstigare att man försöker hålla en gasbrännare torr än att man försöker undvika blötsnö i Trangiabrännaren eller att starta en eld med blöt tändved..?

Har vid paddeltur med oförutsett bad råkat ut för samma fenomen, men det var varmt och skönt så det botades genom att jag blåste bort vattnet så gott det gick och soltorkade bort återstoden. Torra prylar är i regel bättre än blöta prylar, brännare ej undantagna.

Det kan nog delvis ha varit en orsak,men jag upplevde brännaren nästan hopplös fram till
att man lyckats få upp temperaturen så pass att vattnet dunstade invändigt i brännaren.
ska nog ta och ställa en uppochnervänd gryta över nästa gång.

du har höga krav att en brännare skall funka trots att den är blöt/dränkt i vatten... ;-)

optimal gasol/luftblandning (ca 6% i luft) brinner med ca 0.38 m/s och blandningar med mer eller mindre luft brinner långsammare. För att lågan inte skall blåsa ut så måste luft/gasblandningen strax utanför brännarhålen vara mindre än 0.38m/s - annars blåser lågan ut och hela den balansgången är störd om det finns en massa vattedroppar i brännaren som täcker för olika öppningar och ändrar dels blandförhållande (sänker flamfronthastigheten) pga. annan mottryck och dels (ökar) gashastigheterna i dom hål som inte är täckta av vattenhinna och hinner spädas ut mycket i luften utanför innan gashastigheten är så låg att det 'brinner ifatt' gasströmmen och brinner stabilt...

--> lågan blåser lätt ut/slocknar oavsett gaspådrag då gas/luft blandningskvoten är fel.

Nej då,jag har full förståelse för att det kan jävlas om det kommer en regnskur på brännaren.
Men att den skulle vara riktigt så svårtänd som den var hade jag nog inte räknat med.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips