Svårigheter med GPS från USA?

Jag funderar på att köpa GPS i det stora landet till väster. Jag går nog på modeller som inte innehåller karta, så vad ska jag tänka till om? Finns det några problem med att göra detta? Förutom då att jag kan spara typ hälften av pengarna jag hade behövt betala i sverige. Några tips?
 
Finns redan

Ganska mycket är skrivet om detta tidigare. Sök i forumet, så får du mest information.

Men ska du ha en utan karta är de likadana oavsett var du köper dem. En med karta är mycket bättre, anser jag.

För hederligt folk tillkommer tull och moms. Garantireparationer kan inte göras lika enkelt.

Anders
 
Tack ändå...

Ja och nej, jag har sökt men det finns mest information om de kartbaserade systemen. Jag har ingen användning för dessa och tänker inte lägga några pengar på det, pengar kan man ha roligt för istället. Men ok, det var lite som jag misstänkte att prylarna är likadana i övrigt. Jag ville bara vara säker på att sådant som kordinatystem är väljbara till t.ex. swedish grid som man vill använda hemma. En tillverkare skulle ju kunna sälja olika modeller för olika marknader för att maximera avansen i de pengastarka marknaderna.

Nog snackat, tack för det i alla fall.
/M
 
Om du nu köper en GPS, kom ihåg att inte lita på den!!! Detta är viktigt, har stått vid kända punkter flera ggr och den visat fel. Och då hade jag full täckning på GPS-nätet. Änvänder numera bara karta o kompas. Men det är förvisso min åsikt. Tror inte det spelar nån roll var du köper GPS:en, prylar från USA brukar vara ganska bra, står det att dom klarar vissa saker gör dom det också. Annars blir de stämda...
 
marcus.ze; sa:
Om du nu köper en GPS, kom ihåg att inte lita på den!!! Detta är viktigt, har stått vid kända punkter flera ggr och den visat fel. Och då hade jag full täckning på GPS-nätet. Änvänder numera bara karta o kompas. Men det är förvisso min åsikt. Tror inte det spelar nån roll var du köper GPS:en, prylar från USA brukar vara ganska bra, står det att dom klarar vissa saker gör dom det också. Annars blir de stämda...
Marcus!

Det skulle vara intressant att se lite tydligare exempel på dina problem med felvisning. Alltid kan man lära sig något :)

/Janne
 
inga problem

Jag har köpt 2 st i USA, en Garmin Summit och en Garmin Vista och det är inga problem med varken enheter, koordinatsystem eller något annat, det verkar bara finnas en programvara för hela världen och denna innehåller således allt du behöver, Svenska finns att välja som menyspråk.
Det kan vara bra att skaffa en PC-kabel så att du lätt kan uppdatera programvaran, och när det gäller garantifrågor lär det heller inte vara några problem: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16330

Detta gäller ju dock bara garmins prylar, hur det är med andra vet jag ej...
 
marcus.ze; sa:
Om du nu köper en GPS, kom ihåg att inte lita på den!!! Detta är viktigt, har stått vid kända punkter flera ggr och den visat fel. Och då hade jag full täckning på GPS-nätet.

Hur vet DU att den visade fel?
- Vilken referens använde du för att kontrollera vad som var rätt och fel?
En GPS beräknar en position på en tänkt elipsoid och att sedan översätta det till en punkt på jordklotet är en hel vetenskap.

Och hur mycket fel var det?
Några meter?

Ok, jag vet att Anders P. lyckats att få sin GPS att visa fel rätt rejält vid två tillfällen, men jag tror inte att det är det vi pratar om nu.
 
Lyckats få?

Jaså du, du tycker att jag "lyckats" få den att visa fel! Jag var inte speciellt angelägen om att den skulle visa fel, kan jag tala om.

När det gäller detta har det bara hänt när jag har haft dålig mottagning (fönster där byggnad eller tåg (jo, det har hänt en gång till senare)) med bara några få satelliter tillgängliga. Första gången kopplade jag förvisso bort Egnos, för att se om det gjorde någon skillnad (det gjorde det inte), men jag vet inte säkert om det "låg något kvar" i mottagaren som på något sätt kan ha påverkat den.

För att återgå till den ursprungliga frågan så finns det åtminstone en mottagare som jag känner till, som inte har samma programvara här och i USA. Den kan inte ha det heller, för minnet i de som säljs i USA är mindre, så de rymmer inte programvara på olika språk.
Detta gäller den enklaste eTrexmottagaren, alltså den gula.
Det kanske inte är så längre, men tidigare var det i alla fall så att de som såldes utanför USA var de enda som hade minnesutrymme till att ta en firmware som bland annat kan svenska.

Anders
 
Hur löste du det faktum att en Vista köpt i USA inte innehåller den grundkarta, Atlantic Highway, som de enheter gör som säljs på en europeiska marknaden?

Mvh,

Kristian Källmén
 
Re: inga problem

"det verkar bara finnas en programvara för hela världen och denna innehåller således allt du behöver"

Hur löste du det faktum att en Visat köpt i USA inte innehåller grundkartan Atlantic Hughway som de europeiska enheterna gör??
 
Program och kartor

Programmet och grundkartan är inte samma sak.
En Vista köpt i USA innehåller samma program (som visar menyer, räknar positioner osv) som en köpt i Europa. Däremot finns det tre olika grundkartor: Amerikansk, Europeisk och Asiatisk. Dessa kan man (vill åtminstone Garmin låta oss tro) inte byta ut.

Om man har fel grundkarta kan man offra lite av minnet till att ladda in WorldMap "under" MetroGuide. Då ser det ungefär likadant ut, så länge man befinner sig där man har WorldMap inladdad.

Anders
 
enkelt

Jo eftersom grundkartan är i princip helt värdelös så spelar det ingen roll vilken jag har, bättre att skaffa european metroguide och ladda in de områden du tänker använda. Grundkatan stämmer dåligt och enda gången den kan vara till nytta är väl om man sitter i ett flygplan kanske..... Metroguide är mycket mer detaljerad och innehåller massor av info, och om du nu skulle vilja ha en dålig karta så är det bara att ladda in world map som nämnts tidigar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.