svamp

Många naturfolk har faktiskt helt bojkottat svamp som födoämne, pga dess låga energiinnehåll, och förgiftningsrisken. Svamp har hos dessa folk varit något för schamaner, som dragit nytta av fördelarna med förgiftning.
(Kanske inte ett av de hetaste debattämnena...)

Även svenskar tillhör de folk som intill mycket nyligen överlåtit svampen åt djuren att äta (man drygade ut mjölet med bark men jag tror inte man gärna åt svamp). Läs tex Gustav Frödings dikt om luffaren som får en DYRBAR konserv och upptäcker att det är sopp! Engelsmännen har fortfarande inte lärt sig äta svamp, fransmän och italienare är galna efter ett fåtal svamp arter medan finnländare äter ALLT. Vi har mycket att lära oss av Finnland här, speciellt när det gäller riskorna. Riskorna finns i överskott och många av dem är sällan angripna av larver, ingen större förväxlingsrisk.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
samma

I överlevnadsutbilningen när jag gjorde min värnförmån så kasserades även där svamp som födoämne av just samma anledning. Det får inte kosta mer energi att skaffa föda än vad man får ut av det.

Bantar mat ?

Med tanke på att det för det mesta kostar mer energi att plocka svampen än man får ut av den så måste svampplockning var det perfekta sättet att gå ner i vikt ???

Re: Bantar mat ?

Tony76; sa:
Med tanke på att det för det mesta kostar mer energi att plocka svampen än man får ut av den så måste svampplockning var det perfekta sättet att gå ner i vikt ???

Kan du låta bli att gräddstuva dina kantareller?

(Svamp e fan ingen bantarmat när man har grädde)

Re: Re: Bantar mat ?

FJS90/91; sa:
Kan du låta bli att gräddstuva dina kantareller?

(Svamp e fan ingen bantarmat när man har grädde)

Kantareller är höstvandrarens belöning. Bara att steka upp i triangakökets lock och lägga på smörgåsen. Här behövs banne mej ingen gräddstuvning.

/g

Re: Re: Re: Bantar mat ?

strand; sa:
Kantareller är höstvandrarens belöning. Bara att steka upp i triangakökets lock och lägga på smörgåsen. Här behövs banne mej ingen gräddstuvning.

/g

hmm.. Det står att du e Skåning i din profil men jag är tveksam.. En riktig skåning här grädde med i ryggan!!

;)

Självklart kan jag låta bli gräddan.
Måste man ha en stuvning kan man använda 5% frési (felstavat, kan kolla upp om ni vill).
Andra användningsområden är soppor, krydda i köttfärs, gratänger m.m.

Visst är svampstuvning gott men man behöver inte bara snöa in på den klassiska varma mackan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips