Svält eller ej?

Går du ner i vikt när du går tur då kör du på svält.
Behåller du vikten, minus lite vätska äter du tillräckligt.
Vilken är din normalsitution efter hemkomst? Svält eller tillräckligt?
go tur
 
Går du ner i vikt när du går tur då kör du på svält.
Behåller du vikten, minus lite vätska äter du tillräckligt.
Vilken är din normalsitution efter hemkomst? Svält eller tillräckligt?
go tur

Svält är väl lite drastiskt och förutsätter att förbrukningen går ner till miniminivåer för att skydda vitala organ...

Att äta tillräckligt under en långpromenad kan vara omöjligt om dygnsförbrukningen är hög. Att det tärs på undertecknads visserligen blygsamma men ändock reserver inträffar, och brukar gillas av flickvännen :).

Så ja, viss nedgång som påverkar midjemåttet kan spåras efter någon vecka, däremot är jag inte i svältläge utan i fin form. Att vandra ska inte vara en strapats...

//J
 
Bra för många att passa på och gå ner i vikt undr vandring:) Närmast omöjligt för mig att vara ute på vandring 2-3 veckor utan att tappa några kg. Gillar mig själv bäst lite asketiskt tärd, men vikten kommer snabbt tillbaks, om det inte blir en till långvandring efter någon vecka bara. Viktminskningen är dock avtagande, som tur är, dvs.mest första tiden, sedan planar det ut,

Raskesven
 
Som ego förstått fysiologerna och kostexperterna så tar kroppen vad den behöver.
Få av oss lever ju på industrifrystorkat käk till vardags och de flesta med mig går väl ner några kilon vid längre turer.

När kroppen bryter ner blod och muskler till bränsle är det svältinställningen som gått igång. De kilon som tas för vätskeutjämning i fettet dröjer ju till fettmotorn går igång då riktiga kilon kan lämna systemet.

Att livskamraten gillar transformationen är ju klart och har sina goda sidor.

Men att gå och lida av hunger hoppas ego ingen utsätter sig för frivilligt.
Flera med mig tycks må bättre i knoppen med långsamma kolhydrater och lite fruktos efter maten, ändå går vi ner några kilon.

En observation som ego läst om är att normal mat hemmom torkad ger mindre viktnedgång än industrimaten.
Sannorlikt även för att natriuminnehållet är mindre samt råvarorna sannorlikt lite bättre liksom portionsanpassningen.
go tur
 
själv så är man som nästan i svält utan, för de mesta gå man ner lite o får lite mera muskler. sedan så äter man mycket gott på turen o förbränner de som i vanligt kropps jobb.
 
(klipp)

En observation som ego läst om är att normal mat hemmom torkad ger mindre viktnedgång än industrimaten.
Sannorlikt även för att natriuminnehållet är mindre samt råvarorna sannorlikt lite bättre liksom portionsanpassningen.
go tur

Den norska maten avviker från mönstret genom att faktiskt bestå av riktiga råvaror som tillagats och sedan frystorkats. Numera den enda industripåsen jag kan tänkas bära.

...BB exvis fortsätter i tillsatsernas tecken...noterbart är också att BB-maten innehåller mer socker och mindre av fett och protein...att leva på godis och aromämnen är inte roligt för vare sig kropp eller själ...

//J
 
På kajakturen äter jag betydligt oftare än hemma och ganska rejäla portioner när primusköket kommer fram. Många snacks till mellanmål men går likförbannat ner i vikt. Men så sitter jag och jobbar kanske 6-8 timmar fysiskt också. Upplever dock inte att jag svälter...

thomas
 
Jag går nog ner lite, men eftersom jag gärna bär med mig lite godsaker att unna mig på kvällarna så är inte minskningen så dramatisk.
Det jag går ner är nog mest en anpassning till lagom vikt :)
 
Jag hamnar nog på ganska plus minus noll. Går ner i fett, går upp i muskler... Byxorna brukar sitta lösare men vågen står i princip på det samma. Sen beror det lite på vem jag går tillsammans med. Med sambon = större matportioner, med syster = mindre/lagom portioner, med grabben = oftare...
 
Jag blir inte hungrig när jag vandrar. Jag blir inte speciellt hungrig alls när jag utför någon form av hårdare fysisk aktivitet. Sitter nog mest i huvudet, men ändå =)
Jag brukar packa dygnspåsar á ca 2200kcal. Frukost, lunch, middag, samt en påse nötter/russin som fungerar som mellanmål under dagen.

Jag går givetvis ner i vikt på denna energimängd, men jag blir som sagt mätt och har en del att ta av så det gör ingenting =)

REALs frystorkade är gudomlig anser jag. Riktigt gott, och magen mår väldigt bra utav den (i alla fall min). Tyvärr kostar den litet väl mycket.
 
I bästa tänkbara fall håller jag nog vikten hyfsat stabil.

Att öka muskelmassa under en vandring får ses som i princip omöjligt om man inte medvetet satsar på att äta ett rejält överskott men även då kommer den begränsade tiden på max ett par veckor att vara alldeles för lite för att ge någon märkbar hypertrofi. Om någon alls.

Förlorad muskelmassa får man räkna som mer regel än undantag vid viktnedgång under tur. I teorin ger varje kilo fett ger inte ifrån sig mer än ca 70 kcal per dygn i ren energi och beroende på fettprocent så hamnar man olika snabbt i det läge att musklerna börjar ätas upp.
 
i somras gick jag snarare upp i vikt av allt godis, snacks, öl,kolhydrater osv när jag paddlade. Det är svårt att klara sig utan godsaker när man är i naturen. Man vill ju kunna unna sig nått efter allt slit.

Har tänkt på en annan sak som har med vikt och friluftsliv att göra. Många frilufsare verkar jaga lättare utrustning och få bort nått kg på tältet och sovsäcken osv, men varför inte bara ta bort de där kilona från sin egen mage så slipper man köpa ny utrustning? Tycker det är lite löjligt med denna jakt om man själv har överflöd av vikt/fett på sin egen kropp. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.