Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat)

Kul grej!!!

Jag ær væl inte intresserad av ngn Paleodiet, men jag gillar torkatkøtt. Væntar på ditt inlægg om hur du førbereder køttet!
/ hær ska byggas
 
Jag tycker att det finns en klar charm i stenåldersdieten, och det är klart att det är vettigt att äta sånt som vi är utvecklade för att äta.

Men tyvärr lockar den här sortens teorier alltid svamlare som inte riktigt har fattat.

"... socker, spannmål, mejeriprodukter, salt och livsmedelstillsatser av olika slag.

De födoämnen eller livsmedel som jag nyss räknade upp anses av en del forskare och expertis vara främmande för människan som biologisk varelse."

Eller hur?
Människan som biologisk varelse är ju definitivt inte anpassad för att äta modersmjölk... Eller är barn inga biologiska varelser?
Och det sockret som finns i till exempel frukt och grönsaker är främmande för oss?
Och allt salt som kroppen utsöndrar fanns där nånstans i mitten av kroppen redan från början?

Sicken goja.
Jag skulle vilja se den biologiska människovarelse som utan att äta NÅT socker, salt eller nån mjölk överlever sin treårsdag.
 
Det beror kanske mer på vad man avser och hur hårt man vill hård dra saker och ting. För visst är modersmjölken något nödvändigt för våra små, men å andra sidan vilket mejeri är det som har producerat den Arla eller Skånemejerier?

Och hur ofta avser vi faktiskt socker som finns naturligt i produkter som frukt. dvs fruktsocker eller i mjölk som mjölk socker när vi talar om "socker" i olika sammanhang? Jag tror att det är rätt sällan utan oftare att vi avser raffinerat socker från sockerbeta eller sockerrör vare sig det handlar om rent socker eller som tillsats i andra matprodukter. Och spannmål i sig är kanske inte heller något jätte konstigt utan det är kanske snarare så att de spannmålsprodukter som vi har i dag i sig är hårt raffinerade.

Jag upplever att du i ditt inlägg har gjort en del starka hård dragningar utan att fundera närmare på vad som man troligen avser utan kanske själv har en stark motvilja mot dessa teorier.

Kan inte säga att jag själv sympatiserar med dem men anser i alla fall att man kan försöka vara lite objektiv och försöka se vad man menar och är ute efter.
 
Bussman; sa:
Någon som gjort en kostnadskalkyl för ett sånt här skåp?

I detta fall var det ju gjort i trä, man skulle kunna göra det ihopfällbart i papp (eller masonit) om man vill det. Just att sköta uppvärmingen med en glödlampa gör att man slipper alla termostater och annat krångel.
 
Det är nåt liknande ett sånt där jag tänkt bygga. Fast även om man kör med glödlampa som värmekälla vill man nog ha en termostatför att kunna reglera temperaturen. Man riskerar annars att temperaturen stiger när det man torkar börjar bli torrt.

Men jag skulle inte bygga det i trä... Möjligen om själva värmedelen är inbyggd i en plåtlåda.

Jag har tänkt ha flera fläktar också, dels för cirkulationen och dels för luftbytet.
 
nermander; sa:
Det är nåt liknande ett sånt där jag tänkt bygga. Fast även om man kör med glödlampa som värmekälla vill man nog ha en termostatför att kunna reglera temperaturen. Man riskerar annars att temperaturen stiger när det man torkar börjar bli torrt.

Men jag skulle inte bygga det i trä... Möjligen om själva värmedelen är inbyggd i en plåtlåda.

Jag har tänkt ha flera fläktar också, dels för cirkulationen och dels för luftbytet.

Med en så stor volym och bra ventilation så tror jag att det blir ganska stabil temperatur. Luften hinner knappast bli mättad med vattenånga.
 
KLAGER; sa:
Med en så stor volym och bra ventilation så tror jag att det blir ganska stabil temperatur. Luften hinner knappast bli mättad med vattenånga.

Det handlar ju om att så länge maten är fuktig så "tar" den energi (avdunstningen kräver ju energi). Men när det inte finns nån fukt som behöver avdunsta längre så kommer värmen i skåpet att stiga (eftersom lampan hela tiden ger ifrån sig samma mängd energi).

Stabil temperatur handlar ju om att den värmeenergi man tillför är lika stor som den som tas bort.
 
Förlåt för trådkapningen:

Xara; sa:
Jag upplever att du i ditt inlägg har gjort en del starka hård dragningar utan att fundera närmare på vad som man troligen avser utan kanske själv har en stark motvilja mot dessa teorier.

Ja. Och nej - tvärtom.
De hårda dragningarna gjorde jag för att belysa att de hårda dragningar som görs på den webbplatsen är för hårda, om du fattar.

Min erfarenhet säger nämligen att de som läser information av det här slaget själva gör samma förenklingar och gärna ett varv till, vilket är farligt.
Jag vet gravida kvinnor som inte äter Mums-Mums därför att det innehåller äggvita, och att de har hört att ägg kan vara farligt för gravida. Trots att salmonellasmittade ägg är ovanligt i Sverige.

Men som sagt: jag gillar definitivt tanken bakom stenåldersdieten!
Men när entusiastiska/dogmatiska lekmän säger att socker är främmande för oss som biologiska varelser så riskerar man att folk missuppfattar hela grejen.

Men självkart ska vi dra ner vårt galna intag av raffinerat socker, det har väl alla vetat i många år?
 
Jag væntar fortfarande på "recept"

Skulle vara kul om man kunde få lite førslag på hur man førbereder køttet samt bra "kryddningar"?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.