Salta Kött

Jag har läst flera berättelser om dom tidiga polarfararna och deras basföda bestod oftast av saltat kött eller saltad fisk. Jag undrar hur man saltar kött eller fisk?, och hur länge det klarar sig i rumstemperatur? Som jag har uppfattat det så skall saltad mat klara sig i flera månader. Jag förstår att saltad mat väger mer än torkad men jag har tillgång till båt till det ställe som jag brukar fiska/jaga på så den extra vikten spelar inte så stor roll däremot så brukar jag vara borta i 2-3 veckor och då så är man ju ganska less på frystorkat den sista veckan. En sista fråga vad gör man med saltad mat? steker rakt av i pannan eller lägger i blöt först?.
 
Knepigt

msftehrfdjfvufyfg; sa:
Jag undrar hur man saltar kött eller fisk?, och hur länge det klarar sig i rumstemperatur? Som jag har uppfattat det så skall saltad mat klara sig i flera månader. Jag förstår att saltad mat väger mer än torkad men jag har tillgång till båt till det ställe som jag brukar fiska/jaga på så den extra vikten spelar inte så stor roll däremot så brukar jag vara borta i 2-3 veckor och då så är man ju ganska less på frystorkat den sista veckan. En sista fråga vad gör man med saltad mat? steker rakt av i pannan eller lägger i blöt först?.
Det här blir inte lätt. Först och främst finns det två sorters saltning, lakesaltning eller torrsaltning. Vid lakesaltning använder man en vatten/salt/sockerlösning, vid torrsaltning är det bara salt och eventuellt socker. All saltning innebär en viss uttorkning av livsmedlet, eftersom saltet drar ut vätska. Hållbarheten hänger ihop med vattenhalten/salthalten. Ju torrare och saltare desto längre hållbarhet. Flera år till och med.
Många vanliga livsmedel är ju saltade, jämför med stekfläsk eller Parmaskinka. Skillnaden är väl att om du tar med dig stekfläsk på din resa så håller det en dag utan kyla på grund av den höga vattenhalten medans Parmaskinkan håller i flera månader eftersom den är så noga torkad och saltad. Och dessutom duger att ätas utan tillagning. Enligt min åsikt passar Parmaskinka liksom äkta italiensk salami perfekt som expeditionsmat, eftersom de är torkade/saltade livsmedel som inte behöver kyla och ger ett bra kaloriutbyte i förhållande till sin vikt. (obs, gäller ej skivade/paketerade produkter, vilka bör betraktas som kylkonserv)
Så det handlar väl mest om vilka livsmedel du tänkt ta med dig, och om du tänkte förbereda dom själv.
Annars är väl regeln att ta en köttbit/fiskbit, häll på salt, låt den bli hård under några dar, torka, blöt upp den, laga till, ät.
Men du behöver precisera dig lite.
Vad hade du tänkt salta?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.