Nudlar, bu eller bä?

Läste just en recension om nudlar, där Patric B ondgjorde sig över deras existens!! :)

Läser man fler recensioner verkar åsikterna gå rejält isär mellan folk.

Som amatörfrilufsare tycker jag det är praktiskt/prisvärt utfyllnads käk.
Är ingen näringsexpert.
Kan någon kunnig ge sakliga argument för eller emot denna (tror jag) ganska vanliga utemat.

/Tommy
 
Buuuu!

Tar mycket plats
Ingen näring
Äckliga omslag
Dååååligt.

Passar bäst i den varma ombonade studentkorridoren där skörbjugg inte är
ett livshotande tillstånd
 
Jag tror att nudlar och ris ger báttre effekt under lángre tid om de ár fullkorns-dito, och inte vanliga vetemjöls-idem etc..

Min snälla gamla mor gav mig en bok om glykos-index eller nâgot liknande.. jag láste nàgra sidor i boken, och vill minnas att ovan var en av slutsatserna.

Ursákta svamlet!

Mvh, Mats
 
snabbnudlar är förfriterade, dom har ett lägre näringsinnehåll och dom är dyrare per 100g än tillexempel pasta..

Snabbnudlar ligger runt 300kJ
Pasta ligger runt 1500kJ

Sedan beroende på vad snabbnudlarna är friterade i så är väl fettet diskutabelt nyttigt med?

Skulle man däremot välja riktiga nudlar så blir resultatet annorlunda:

Både ris, glas och äggnudlar hamnar runt 1500kJ

Man bör väl dock välja äggnudlarna om jag inte har fel för mig..

(tyvärr är siffrorna taget lite ur minnet och kan nog fela lite..)
 
Nudlar tar väl inte så mycket mer plats än snabbpasta? Och enbart makaroner smakar väl inte heller bättre än enbart nudlar?

Näringsinnhållet i nudlar är väl inte heller sämre än t.ex. pasta?

Vad jag kan se i livsmedelsdatabasen så innehåller 100 g nudlar 371 kcal energi (14% protein, 4% fett och 68% kolhydrat).

100 g vanlig pasta innehåller 353 kcal (13% protein, 1% fett och 72% kolhydrater).

Jag tycker nudlar är lättlagat och fungerar bra som bukfylla. Kryddning och tillbehör är såklart ett måste, det är väl ingen som äter enbart makaroner? Det bästa tipset jag hittat är att slänga i en näve jordnötter, ger tuggmotstånd, mer energi och protein och smakar gott. Annars kan man ju ha i lite torkat kött etc.

Hemma brukar jag slänga ett par nävar frysta wokgrönsaker i en kastrull, på med 2 dl vatten, koka upp (de tinar medans vattnet kokar upp) och sen i med ett paket nudlar. Får vi köttrester så brukar jag strimla dem och frysa in (så kan man lägga i dem med grönsakerna).
 
nermander; sa:
Näringsinnhållet i nudlar är väl inte heller sämre än t.ex. pasta?

Vad jag kan se i livsmedelsdatabasen så innehåller 100 g nudlar 371 kcal energi (14% protein, 4% fett och 68% kolhydrat).

100 g vanlig pasta innehåller 353 kcal (13% protein, 1% fett och 72% kolhydrater).

du kan inte jämföra RIKTIGA nudlar och förfriterade snabbnudlar, det har inget med varandra att göra.. Riktiga nudlar är lika bra som pasta medans snabbnudlar är en bluff-produkt paketerat på ett sät som gör att dom känns billiga när dom egentligen e ganska dyra..
 
Att snabbnudlar är billig mat är som sagt en myt.
Visst kan det tyckas som ett bra pris att en portion kostar 4 spänn. Men för samma peng får man ju ett halvt kilo spaghetti.

Det där med kilopris fick man ju lära sig i högstadiet, så jag fattar inte varför vissa högskolestudenter envisas med att käka snabbnudlar. De borde få gå om :)
(För er som strulade i högstadiet och missade en del kan jag härmed redovisa att 500 gram spaghetti är mer än 60 gram snabbnudlar)

Själv föredrar jag cous-cous som snabblagad basmat på tur. Men det är klart att "riktiga" nudlar kan vara gott - ingen mening att dissa det helt.
 
saxat från nätet:

"Ingen protein, massor med fett, kemikalier, kolhydrater och salt. Det är, enligt Australiensiska konsumentföreningen, innehållet i snabbnudlar. Därmed är nudlarna skadliga för hjärtat."
 

avslutad210712

Gäst
Måste erkänna att jag brukar bära med mig några påsar med snabbnudlar på fjället mest för att ha något att trycka i mig om jag är lite trött och frusen. Känns psykologiskt i alla fall som att jag får i mig lite mer än när jag tar en tomma, förlåt varma, koppen. Sen kan man knapra i sig snabbnudlar kalla och torra. Riktig smaksensation för jag hade aldrig trott att något kan smaka så lite.
 
Det finns bättre alternativ...

Varför inte linser?
Tillsammans med en buljongtärning och lite hemtorkat tex svamp och lök så har man en en hyffsad måltid som inte väger mycket, går och variera, är billig och god samt inte minst är den nyttigare än snabbnudlar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cremytos Nudlar 101 Friluftsmat 51
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.