Köttgryta eller liknande??

Nån som har nåt bra tips på nån ersättning för köttet i olika grytor?
Om amn använder gaskök som jag gör och ska koka en gryta med kött i så vara ju inte gasen allt för många kokningar.

Det jag har i grytan i övrigt är rotfrukter, mest morötter, potatis, palsternackor och lite annat smått o gott.... Tidsmässigt e de inga problem o köra med kött utan det är mera bränsleåtgången......
 
Nån som har nåt bra tips på nån ersättning för köttet i olika grytor?
Om amn använder gaskök som jag gör och ska koka en gryta med kött i så vara ju inte gasen allt för många kokningar.

Det jag har i grytan i övrigt är rotfrukter, mest morötter, potatis, palsternackor och lite annat smått o gott.... Tidsmässigt e de inga problem o köra med kött utan det är mera bränsleåtgången......

Korv! Finns i alla former...
Calle
 
vegetariskt kanske? finns färdigtorkade sojastrimlor att köpa. brukar bara koka dom en stund, inte så omständigt som det står på förpackningen, men det kanske är fel av nån anledning?
kikärtor kanske? finns både på konserv eller torkade.
Fast nu är jag ju inte veg, så det finns nog andra som kan det här bättre.

Annars kan man ju hemmatorka nåt fint kött i tunna skivor som inte behöver koka så länge.
undrar om jag inte har provat steka viltskav innan torkning, så det bara behövde blötas upp sen...
och rökt kött håller länge

Just det, korv, typ GÖL (danskt Ö) kan förvaras oöppnad i tumstemp, smakar mycket och kan funka i grytor.
 
Hemtorkat

Hemtorkad köttfärs är helt enkelt suveränt att ha med ute! Kräver kort koktid, perfekt om man vill snåla på bränsle/gas.
 
Har du välfungerande vindskydd (läs liknande trangia) och alltid kokar under lock så behövs det inte någon stor låga - ofta får man dra ned så mycket att den är på gränsen att slockna och det puttrar i grytan ändå. Att koka ris med 3 dl vatten under lock i 20 minuter drar inte speciellt mycket mer gas än att koka upp 0.6 liter kallvatten.

träna hemma på att laga mat med minimal gasåtgång, att alltid ha lock på grytorna vid kokning etc. spar enormt med gas. Många rätter kan färdigställas i grytmys och lite längre tillagningstid. Pasta kan kokas under lock om man dämpar skummet med några droppar olja, etc.

börja träna med en gryta med glaslock så lär du dig snart hur _lite_ värme det behövs för att underhålla en långkokning.
 
kött i cm tjocklek kokar frdigt på 6-7 minuter, so whats the f.... problem
köttet kokar man först ensammet sedan på slutet i med halvcm bitar av rotfrukter så att de inte blir som snor o geggiga utan fortfarande är lite knapriga...(engelsmän har inga tänder, de kokar sönder grönsakerna i timmar...)
 
Korv! Finns i alla former...
Calle

Hur f-n kunde man inte komma på de själv???? Ibland e man seg innanför pannbenet....

använd en eld. att laga på alltså, inte som köttersättning.

E ju en variant.....

Har du välfungerande vindskydd (läs liknande trangia) och alltid kokar under lock så behövs det inte någon stor låga - ofta får man dra ned så mycket att den är på gränsen att slockna och det puttrar i grytan ändå. Att koka ris med 3 dl vatten under lock i 20 minuter drar inte speciellt mycket mer gas än att koka upp 0.6 liter kallvatten.

Har jag aldrig tänkt på, men nu när du nämner de så, gasåtgången när man kokar e inte så hög kanske. Var ju just av den anledningen jag bytte från spritkök till gas, för att spritköke ofta "överkokade" vi längre kok.

kött i cm tjocklek kokar frdigt på 6-7 minuter, so whats the f.... problem
köttet kokar man först ensammet sedan på slutet i med halvcm bitar av rotfrukter så att de inte blir som snor o geggiga utan fortfarande är lite knapriga...(engelsmän har inga tänder, de kokar sönder grönsakerna i timmar...)

Vet inte hur du gör, men gör jag en köttgryta så brukar iallafall jag göra som så att jag bryner köttet, slår på vatten och låter köttet koka 35-45 min sen slänger jag i lite blandade rotfrukter och låter det hela koka tills det e klart........ Brukar defenitivt ta mer än några minuter..... Gjorde en lite köttgryta på nötkött igårkväll o den tog väl c.a 65-75 min innan den va klar..... dock var det potatis med i den........
 
Vet inte hur du gör, men gör jag en köttgryta så brukar iallafall jag göra som så att jag bryner köttet, slår på vatten och låter köttet koka 35-45 min sen slänger jag i lite blandade rotfrukter och låter det hela koka tills det e klart........ Brukar defenitivt ta mer än några minuter.....

Så behöver man göra om det är sega stora grytbitar, men om du t.ex. strimlar lövbiff eller fläskfile så behöver du inte alls koka lika länge.

Och är det friluftsmat det handlar om så är det ju rätt smidigt att torka själv, då behöver köttet knappt koka alls. Bara rekonstitueras och värmas i princip.
 
Jag brukar blötlägga på morgonen och låta stå över dan (funkar ju inte lika bra om man vandrar långa sträckor), fräsa och greja klart allt och koka upp allt direkt när man kommer hem, låta det vila, ordna alla andra lägersaker man ska fixa och sen koka igen tills det blir klart. Då utnyttjar man matens möjlighet att bli klar utan att just koka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
sih Linsotto, Frösotto och liknande från Risenta Friluftsmat 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.