Surved - ditt bästa stalltips

Sedan kan man mixa gammal motorolja med hälften diesel - då får man en ganska långsamt brinnande tändvätska med högt energiinnehåll.

Den första utmaningen är ju att få fart på eländet, och det brukar ju alltid lyckas. Men sen kommer nästa utmaning, att få elden så varm att i princip vad som helst brinner och det tar ju, som någon påpekade väldigt lång tid speciellt när det är nedåt -10.

Fast det är ju i uppstarten själva tändet är extra viktigt. I en blåsig miljö där det är riktigt kallt kan det vara bra att ha något med sig som verkligen brinner som tusan. Gammal motorolja blandat med diesel säger du. Varför är just detta så bra?

Finns det något mer som brinner intensivt och länge?

(nu dröjer det inte länge förrän TROY rekommenderar napalm)
 
Haha napalm , diesel och motorlolja fungerar lika bra.
Motorolja har högviskositet och sjunker inte ned så fort i material,är relativt svårantändligt.
Dieseln tunnar ut det och är lättantdäligt och desutom billigt så det är perfa tändvätska.

Jag drog förbi ÖB och kolla på dessa pressade logs , verkligen tunga och hårt pressade.
Man kan ju hacka dom i mindre bitar och blöta dom i olja/diesel.

Tändvätskan skall ju inte rinna ned på marken och mättad surved suger inget - så antingen kottar,bark eller logs som starteld i kombo med tändvätskan
 
Min yngre kamrat som eldar varje gång han är ute och det inte är eldförbud och jag som eldar tämligen ofta följer en gammal erkänd metod, vi har en påse med tände med oss, tjärvedsstickor, näver, eldstartare.

Eld är alltid en triad av tillräcklig temperatur, brännbart ämne och syre.
Kan du inte tända så är det för kallt oftast. Näver torkad hemma höjer temperaturen.

Rätt förberedd får värmeeld och lat får frysa, det är väl rättvist?
go tur
 
Bitar av asfaboard indränkt i redig finsk brännolja...låt dom rinna av..."Norrländsk napalm"...sätter dessutom en oförglömlig smak på korv å allt du tar i....
 
Kör på det värsta nu nästan som ger 2000-3000 grader
Finns ju och köpa om man gogglar runt.
http://www.amazon.de/250g-Magnesiumpulver-Survival-Feuerstarter-Magnesium/dp/4565472120

Finns även i ampuller som man kan bryta och fjutta igång med eldstålet.
Dom brukar motsvara mängden magnesium i ett helt nedgnagt eldstål - så dom har potential.

Eller så kan man själv tillverka det.

Jag har lite i överlevnadsutrustning men det offrar jag om jag pipit genom isen och måste få upp en eld
av vad som helst utan och behöva gnaga på eldstålet.

Jag skall försöka fixa fram 200-300 gram och ta med på nån tur sen letar vi upp surved av första klass.
Tror man nästan kan starta en nying av surved med minimalt förarbete
 
Veden ska vara torr. Torr ved i småsäck brukar finnas på bl.a. mackar och en del varuhus.

Denna tråd får mig att tänka på Lars Myttings bok om ved:

"Sedan måste vi också nämna den typiska klanten. Som märkligt nog ofta återfinns bland unga och vandringsvana naturvänner, skidåkare och flugfiskare, som sällan komponerar stort mer än ett lägerbål, när sådant får anläggas, med hjälp av små gröna leksaksyxor och lika gröna hopfällbara stamkvistsågar, som de handlar i en friluftsbutik för en tämligen dyr peng, folk som tror att de kan det här med ved, och därför aldrig lär sig det."
/Niklas
 
Eftersom det alltid finns torr ved, bara man letar lite så finner man i alla fall en torrstubbe, så finns det ju ingen anledning att elda sur ved
 
Vi förstår att ved skall vara torr

Men vi pratar om västkusten - tror rekordet var 100 dagar med nederbörd.
5 dagar sken solen , men inte hela dagarna , 30 av dagarna var duggregninga.
Resten var ganska regniga.
En sommar var så regnin på västkusten så en camping med en glasskiosk som brukade vara öppen 90 dagar var öppen en dag , den första...den öppnade aldrig för det regnade varje dag sen.
Sen kom hösten och det fortsatte och regna , sen kom vintern och det forsatte och regna.
Tror sommaren efter var fin men det berodde på att fukthalten var noll i all luft i atmfosfären över hela planeten då allt föll här.


Det är p,g,a av sådana omständigheter vi diskuterar metallbrandämnen och annat.
Det är inte som i övriga delar av landet där det regnar 5 dagar i månaden lite lätt och något skyfall per år.
Vi kan ha det ganska blött här
 
Veden torkas luftigt under våren, men under ett tak utan väggar, så att den torra vår vinden kommer åt ordentligt.

Finns ingen anledning till att elda vatten.
/Niklas
 
Jomenäresåatt , detta är inte Vi villa,Radhusforumet eller familjeliv.com där folk har problem med att tutta eld på veden till öppna spisen.

Det handlar om att knalla omkring i skogen och göra upp eld och så.

Nu får du släppa flaskan,spliffen eller thinnertrasan och vänta en stund och komma in i matchen..haha
 
Alltså kan man inte hitta torr död ved i skogen, får man väl antingen avstå att elda eller köpa med sig torr ved från macken e.dyl. Finns ingen anledning att konka med sig en massa brandfarliga och (oftast) giftiga kemikalier ut i naturen för att elda vatten.

Vanliga dagstidningar brukar brinna rätt bra, bara de är torra. Knyckla ihop några få sidor åt gången, så får du en luftig grund. Stapla sedan torr späntved utanpå och tänd på. När elden tar sig ordentligt, fyll på med lite grövre bitar. Då behövs varken thinner eller spice :)
/Niklas
 
hajkbricka

Under avdelningen "fusk" så kan jag nämna att jag testade att göra upp eld med ett nödbloss som hade kasserats. Två vedklampar med blosset i mellan. Gick fort och jag tror det hade funkat rätt bra som start av måttligt sur ved.

Annars är tipset tjärstubbe som finns överallt där det finns tall.

Jag var ute i helgen i ett naturskyddsområde och vedlåren vid grillplatsen var tom. Det enda som då återstod vara samla surved på marken. Fick eld med hjälp av små "torra" kvistar och ökade sedan storleken på bitarna.
Min räddning var hajkbrickan som alltid är med när jag ska elda. Den kan utan allt för stor ansträngning vifta liv i den suraste ved.

http://andersj.se/hajkbricka.htm
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.