Surved - ditt bästa stalltips

För att fördjupa det hela. Har ni funderat på själva vedens beskaffenhet. Dvs. kärnvedens ev. vattenmättnad.
När det gäller flottningen så barkade man men ändå så blev det så att det kunde bli sjunktimmer. Speciellt då massaved. Ändå så finns det efter deccenier stockar som flyter upp och vars kärnved inte är vattenmättnad.
Dvs ingen rutten ved.

Nja, för att ett träd ska ruttna fodras syre + lagom med fukt, så att en aerob nerbrytning kan ske. Djupt nere i vattnet är syrehalten helt enkelt för låg för en effektiv nerbrytning.
/Niklas
 
Jag har iallafall försökt få fjutt på ved där det formligen rinner ur vatten ut klabbarna i en hel evinnerlighet. De klabbarna har verkligen varit totalt genomsura rakt igenom. Det är inte förrän man har fått ur det värsta man kan få dessa att brinna hjälpligt. Värmer man dessa längst med en varm brasa kan man ändå med stort tålamod få dem att torka, och sen använda som ved i brasan.
 
Nja, för att ett träd ska ruttna fodras syre + lagom med fukt, så att en aerob nerbrytning kan ske. Djupt nere i vattnet är syrehalten helt enkelt för låg för en effektiv nerbrytning.
/Niklas

Ett tipps till er som har tänkt fjällvandra i Jämtlandsfjällen. Ta och kolla bottnarna på tjärnar uppe på kalfjället så kommer ni att se stockar som ligger där. Dessa stockar har legat där emellan 1000 och 3000 år. Dessa stockar är kvarlämningar från den tid då fjällkedjan var täckt av stora skogar. I Ullsjön vid Åreskutan ligger stockar som är mellan 5000 och 10000 år gamla. ...men jag vet inte om det är tillåtet att försöka baxa upp dom för att elda med!
 
Det är fel att prata om temperatur, det är energi man behöver tänka i.





Att torka ved kräver energi, det krävs energi för att vatten skall avdunsta. Den energin måste tas från något. Det är därför som ved normalt får självtorka, då utnyttjar man "gratis" energi.





Att det går åt mycket energi för att avdunsta vatten är något man t.ex. utnyttjar i brandsäkra skåp. I såna skåp har man oftast gips eller liknande i väggarna. Gips binder vatten i kristallform och så länge det finns vatten kvar i gipset så kommer temperaturen i skåpet inte överstiga 100 grader (vattnets kokpunkt), även om det är 1500 grader utanför skåpet.





Även trä binder vatten och ett skåp av trä skyddar t.ex. papper bättre än ett skåp av plåt vid brand. I plåtskåpet blir det snabbt lika varmt som utanför skåpet, men i träskåpet får man samma fenomen som med gipset: Så länge det finns fukt kvar i trät så blir det inte mer än 100 grader i skåpet.





Det innebär att våt ved mellan dig själv och elden är ett bra sätt att undvika att själv bli varm.



En cirkel är 360gr placera inte veden mellan dig och elden..
 
Jämför med hus, där man har reflektorer i alla riktningar (väggar, golv och tak) runt värmekällan (vanligtvis element) för att optimera resultatet.

Väggarna i ett hus fungerar inte särskilt mycket som reflektor. Väggarna i ett hus fungerar (tillsammans med taket) som konvektionsbromsande. Är väggarna oisolerade får man ungefär samma funktion som i ett tält.

Är väggarna dessutom isolerande så fungerar de som ledningsbromsande (värmen leds inte ut till utsidan av väggen).
 
Väggarna i ett hus fungerar inte särskilt mycket som reflektor. Väggarna i ett hus fungerar (tillsammans med taket) som konvektionsbromsande. Är väggarna oisolerade får man ungefär samma funktion som i ett tält.

Är väggarna dessutom isolerande så fungerar de som ledningsbromsande (värmen leds inte ut till utsidan av väggen).

Sant nog, det är bara bakväggen i en öppen spis som fungerar som reflektor med någon speciellt hög effekt.
 
Lite OT hittade jag en chipspåse i skogen. Andra saker som är vanliga att hitta är ölburkar. Båda reflekterar värme riktigt bra. Som experiment använde jag chipspåsen som värmeskärm runt mitt fotogenkök och innan förvärmningen var färdig så kokade vattnet. Sen smälte påsen och allt gick åt helvete men jag är i alla fall levande bevis på att man visst kan hitta en lätt och högreflekterande skärm i skogen. Om man sedan sätter den mellan veden man ska torka och elden kommer aldrig veden torka, elden brinna ut och chipsen vara slut. Man kan gå hem och dra sina otvättade sängkläder över sig efter att ha ätit en skål med kallrörd nyponsoppa med müsli för att senare vakna upp med nya friluftsplaner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.