Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Men mitt minne av stranden vid Mölle är väldigt otydligt då det är mer än 30 år sedan jag var där.
Skulle tro att mera långgrunda stränder i närheten ger bättre och framför allt längre surf. T ex Skälderviken, Laholmsbukten eller längre upp längs Hallandskusten. Är det inte lite mera långgrunt längre söderut i Öresund också?
Jag undrar verkligen om vågorna blir stora nog på den vinden. Det hela beror på vindriktning mot land, om det finns annan gammal stor sjö, bottenformen (bra uppgrundande botten eller inte) och på hur lång kajak du har... Det finns kanske någon vågsurfsida som berättar om vad de tycker om surfmöjligheterna, jag stämmer nog in i deras sång.
Min erfarenhet är "ungefär": att för korta kajaker behöver man större och brantare vågor för att få kul surf. Men inte för snabba vågor för då hinner man inte med (kort skrov, låg toppfart).
Ut och prova!!
Patric
ps. Ta med en havskajak också?
Jag vet inte mycket om geografin i området, inte heller har jag suttit mycket i forskajak, men västlig vind på västkusten låter bra ;-)
Jag skulle säga att våghöjden framför allt (förutom vindstyrkan då) beror på hur länge det blåst och på hur stor yta. Vågorna behöver tid att växa. Med 8 meter över ett stort område lär vågorna bli en bra bit över en meter (på djupt vatten), och det kan bli bra surf vid uppgrundningar.
Det är skillnad på 8m/s till helgen och följande intryck från Mölle (länkat ovan): "Både då Per drog in för några veckor sedan med 37 m/s och idag då det var 15-20 m/s NV".
Jag kan fortfarande fundera med viss skeptisism gällande de utlovade 8m/s och surfbarheten med forskajak i de vindarna, där. Jag har förstås hellre fel, jag hoppas ju att det blir bra.
Jag har vart i forskajak på Portugalkust, och på Danmarks Nordsjökust; och vet att det kan funka alldeles ypperligt, men också att det kan funka sämre.
Lycka till! Och ha det så kul oavsett! Berätta gärna, man blir sugen och nyfiken (jag har vänner i Mölle, dags att besöka? ).
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer