Surfa med kajak vid 8 m/s i Mölle?

Tänkte dra till Mölle i helgen och surfa med kajak. Är det någon som provat surfa där vid 8 m/s NV? Är det tillräckligt för få "rides" med forskajak?

Sannolikt

Men mitt minne av stranden vid Mölle är väldigt otydligt då det är mer än 30 år sedan jag var där.

Skulle tro att mera långgrunda stränder i närheten ger bättre och framför allt längre surf. T ex Skälderviken, Laholmsbukten eller längre upp längs Hallandskusten. Är det inte lite mera långgrunt längre söderut i Öresund också?

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanske inte...

Jag undrar verkligen om vågorna blir stora nog på den vinden. Det hela beror på vindriktning mot land, om det finns annan gammal stor sjö, bottenformen (bra uppgrundande botten eller inte) och på hur lång kajak du har... Det finns kanske någon vågsurfsida som berättar om vad de tycker om surfmöjligheterna, jag stämmer nog in i deras sång.

Min erfarenhet är "ungefär": att för korta kajaker behöver man större och brantare vågor för att få kul surf. Men inte för snabba vågor för då hinner man inte med (kort skrov, låg toppfart).

Ut och prova!! :)
Patric
ps. Ta med en havskajak också?

Re: Kanske inte...

olle11; sa:
Jag undrar verkligen om vågorna blir stora nog på den vinden. Det hela beror på vindriktning mot land, om det finns annan gammal stor sjö,

Jag vet inte mycket om geografin i området, inte heller har jag suttit mycket i forskajak, men västlig vind på västkusten låter bra ;-)
Jag skulle säga att våghöjden framför allt (förutom vindstyrkan då) beror på hur länge det blåst och på hur stor yta. Vågorna behöver tid att växa. Med 8 meter över ett stort område lär vågorna bli en bra bit över en meter (på djupt vatten), och det kan bli bra surf vid uppgrundningar.

Ha det gött, där i väst...

Niklas

Det är skillnad på 8m/s till helgen och följande intryck från Mölle (länkat ovan): "Både då Per drog in för några veckor sedan med 37 m/s och idag då det var 15-20 m/s NV".

Jag kan fortfarande fundera med viss skeptisism gällande de utlovade 8m/s och surfbarheten med forskajak i de vindarna, där. Jag har förstås hellre fel, jag hoppas ju att det blir bra.

Jag har vart i forskajak på Portugalkust, och på Danmarks Nordsjökust; och vet att det kan funka alldeles ypperligt, men också att det kan funka sämre.

Lycka till! Och ha det så kul oavsett! Berätta gärna, man blir sugen och nyfiken (jag har vänner i Mölle, dags att besöka? ;) ).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips