Super shelters

Joanna vet säkert vad undertaksplast har för salunamn, den med aramidarmering. min Schweizisk vän hade en bit 3x5 m med sig, mycket brukbar.
"Aramid" är samma sak som kevlar. Menar du en sådan armerad plastfolie som man t ex i besparingssyfte använder i stället för riktig råspont under tegeltakpannor (helkass lösning, men det görs ofta :p)?
Kanske lite tung och overkil för TS syfte - armeringen finns ju där som genomtrampningsskydd. Men kommer i a f att hålla.
 
HUr blir det att elda så näta plast att värmen strälar igenom men ändå inga gnistor eldar hål eller i värsta fall helt upp plasten?
Eller är plasten ni pratar om eldbeständig?
Utan sovsäck i skogen en natt, en brasa och minus 40 i en plastpåse, det låter lite osannolikt och kallt i mina öron

Jag är lite skeptisk men ser mig gärna överbevisad.


/Patrik
 
Utan att ha kollat på youtube eller så tänker jag att i en riktig nödsituation är det enklare att använda vanlig gladpack om man vill ha transparent plastskydd. Visserligen blir det bara ett engångsskydd men väldigt lätt att ta ner och rullar man ihop skräpet får det plats i fickan efteråt.

Fördelen är att gladpack (eller motsvarande plastfilm) är enklare att få tag på i en nödsituation än någon specifik tjockare plast. Nackdelen är väl att det känns sådär mot miljön att man bara kan använda det en gång men skillnaden mot grövre plast är inte jättestor och i en nödsituation kanske man struntar i miljöhänsyn ändå.

Just gladpack går nog sönder för lätt men sträckplast avsedd för att t ex transportsäkra saker på lastpallar funkar utan vidare om man bara har något som stomme. Du kan utan problem göra skyddet och linor från samma rulle.

Vad gäller plasten som efterfrågas så skulle jag tejpa byggplast, fast då har jag minst en rulle plast någonstans och behöver inte köpa någon ny.
 
Just gladpack går nog sönder för lätt men sträckplast avsedd för att t ex transportsäkra saker på lastpallar funkar utan vidare om man bara har något som stomme. Du kan utan problem göra skyddet och linor från samma rulle.

Vad gäller plasten som efterfrågas så skulle jag tejpa byggplast, fast då har jag minst en rulle plast någonstans och behöver inte köpa någon ny.
Beror väl på hur många lager man gör av gladpacken? Linor behövs ej om man lindar runt träd eller pinnar.
Men sträckplast är säkert bättre.
 
Ja precis, om det blir en överlevdnadssituation när det är -20C, se då till att stanna i en butik först och köp några rullar gladpack !
 
Nu ska vi inte va' så'na å ifrågasätta TS förutsättningar. Var och en må leka på sitt vis ;)

(själv skulle jag såklart inte lägga ner min kanske i krisläge begränsade energi på att bygga denna arbetskrävande, potentiellt brandfarliga och inte särskilt bränsleeffektiva anläggning, men leken är som sagt fri)
 
Jo, jag sökte på Youtube igår och hitta det där om Mors och instruktionsfilmer. Fattade dock aldrig varför det ska vara genomskinlig plast? Nån använde nåt reflekterande material och det fattar jag bättre.

Annars såg det väldigt komplicerat ut, en massa böjda slanor skulle fixas o.s.v. Kändes inte som nåt man slänger upp i en nödsituation.

Det där med träning, du skrev "För enklare träning under idealiska förhållanden...". Men jag fattar nu att du menade öva på att bygga ett sånt här shelter.
Tumme upp för att du kikade vidare!
Och tumme upp för att du frågar mer! Den som frågar lär sig eller hur? I alla fall om man får vettiga svar :D Jag har utbildat ibland och uppmuntrade då frågor. Frågor utmanar ju mig och jag lär mig också.

Det jag minns nu på rak arm är att genomskinligheten ökar genomsläppet av strålning. Ungefär som att fönster normalt släpper in mer strålning än en vägg (som inte är genomskinlig). Har kunnat mer om detta tidigare, men på rak arm nu så tror jag att termisk energi (värme), termisk strålning, går bättre igenom en genomskinlig plast än en ogenomskinlig.
Genom att släppa in inte bara solljuset utan värmestrålningen från elden värms luften inne i bubblan. Plasten håller sedan inne den uppvärmda luften.
Kan minnas fel, men tror Mors har dokumenterat en del runt detaljerna i detta. Som "associate professor" hade han viss akademisk förmåga. Det handlade inte bara om att han provade sig fram i årtionden långt ute i vildmarken i Canada.

Angående "komplicerat" så är det viktigt att tänka på att konceptet kan utföras på en mängd olika sätt, d v s i olika modeller av skydd.

Mors hade en mängd olika varianter (i olika storlekar och utförande) på markerna han utbildade vid. Som kan ses längre ner i http://www.practicalsurvivor.com/supershelter så kan man snabbt göra ett mycket enkelt litet skydd med ett par störar mot ett träd.

Har själv även provat att hänga en tarp (reflekterande på ena sidan) över ett rep och sedan med pinnar fästa tarpen i marken. Efter ett tag insåg jag fördelen med att ha paracord-bitar förberett i tarpen från början. Användes de inte så var de ingen fara, behövdes de var det en stor fördel att ha de fastsatta i tarpen redan.
Gick över till väl synlig paracord efter att ha stått i knallsvart mörker med svart paracord :D

Mors och andra instruktörer trycker i regel alltid på att man bör kunna göra en mängd olika typer av skydd och sedan lära sig vilket skydd som passar/är möjligt i aktuell situation. "Aktuell situation" innefattar en mängd parametrar rörande väder, läge, miljö, dig själv mm. mm.
Min egen blygsamma erfarenhet är att detta stämmer mycket väl.
När jag stannade till och tänkte efter så insåg jag att det är totalt verklighetsfrämmande att tro att varje framtida situation skulle vara idealiskt anpassade till mitt ego och till ingrodd begränsad vana.
 
Någon skrev "denna arbetskrävande, potentiellt brandfarliga och inte särskilt bränsleeffektiva anläggning". Wow. Starka påståenden utan mycket kött på benen.

Jämfört med vad? Hur långt är ett snöre?
Bemödat sig att läsa på? Provat själv?

Jag uppfattar att nödskydd enligt denna princip är MINDRE brandfarliga än andra.
Rent allmänt ser de yttre förutsättningarna för brandfara också annorlunda ut i det klimat och väder som är en del av sammanhanget. Stark kyla, säg kallare än -20.

Att inte partiklar från elden kan flyga in till bädden du ligger i känns bra och förutsatt att man har gjort en normalt säker eldstad utanför skyddet så verkar skyddet snarare vara säkrare än andra.

Att under bar himmel eller i enklare bivack ligga nära en öppen eld i en sovsäck lockar inte och fungerar ibland dåligt oavsett om man är själv. Sovsäcken kan ta skada av värmen från elden. Pratar inte kamin i ett tält här (faktum är att jag gissar att det varit betydligt fler incidenter med brand i tält med kamin än i super shelters...det har nog en del värnpliktiga även i Sverige erfarenhet av).

Mors berör ofta det: att det i praktiken blir antingen öppen eld eller bra sov-system. Öppen eld utan reflektion, isolering av luft etc uppfattar jag kräver betydligt mer bränsle till elden. Mors har har erfarenhet av konceptet även utan eld fast i mildare kyla där solljus och delad kroppsvärme från flera personer räckt. Väldigt energieffektivt alltså.

Men ja, de utförliga varianterna är arbetskrävande, det upplever jag stämmer, men som även tydligt framgår från Mors och många som testat kan man göra en mängd olika varianter på samma koncept, varav de mindre/enklare är betydligt mindre arbetskrävande. Att både Mors och andra gjort en mängd olika varianter av skydd enligt konceptet borde alla som kollat kunna se..
Detta med att jobb krävs... jo, men sammanhanget är alltså överlevnad i stark kyla där man kanske inte överlever natten utan skyddet. Överlevnadssituationer kräver ibland ganska mycket slit och jobb, speciellt så första dygnet.
 
HUr blir det att elda så näta plast att värmen strälar igenom men ändå inga gnistor eldar hål eller i värsta fall helt upp plasten?
Eller är plasten ni pratar om eldbeständig?
Utan sovsäck i skogen en natt, en brasa och minus 40 i en plastpåse, det låter lite osannolikt och kallt i mina öron

Jag är lite skeptisk men ser mig gärna överbevisad.


/Patrik
Hej, Det fungerar bra. Gnistorna gör ingen skada i plasten, bra sträckning på plasten hjälper gissningsvis. Jag kan förstå varför man undrar, men men man ska inte döma boken efter dess yttre eller hur det nu var...

Kom också ihåg att det kanske är -25 C -35 ute. Gnistor slocknar väldigt fort.
Att inte gnistor och rök kommer in i skyddet känns faktiska mycket bekvämare och tryggare.

Konceptet är beprövat och väl dokumenterat.
Finns dussintals videos på YouTube där folk har testat under realistiska förhållanden.
Har aldrig hört om något problem rörande eldfara även om vissa av de som testat kanske var lite oroliga för detta innan.
Givetvis måste man ha normal planering/försiktighet för själva eldstaden. Kan inte har den precis intill plasten, bara tillräckligt nära så att strålningen från elden når fram. Reflektering inne i skyddet hjälper mycket. Bubblan i skyddet håller sedan inne den uppvärmda luften. Eventuellt kan man göra en normal reflektor utanför skyddet också men det beror på aktuell situation.

Verkar finnas en bred enighet att skyddet är säkert och fungerar mycket bra. Men igen, allmänt vett rörande eld och eldstad är aldrig fel...
Brasklapp för att olika plast kanske klarar värme och gnistor olika bra. Jag försöker gå på det Mors och andra rekommenderat... sedan får man prova under säkra förhållanden.
 
Krisläge? Slår mig för pannan. Det kan vara kris utan att det nödvändigtvis är en överlevnadssituation.

Lek... Död och elände är inte roligt alls. Även i Sverige har folk frusit ihjäl i modern tid, ibland på grund av olika dåliga beslut, ibland kombinerat med bristande erfarenhet, bristande utrustning och bristande pre-planering.
Visst, trenden verkar tyvärr vara att de som dör utomhus nu mer ofta är alkohol- eller drog påverkade alternativt dementa. Mycket sorgligt. Har sett döden på nära håll, min och andras och tänker inte prata mer om det här. Köldskador är också otäcka.

Enklare överlevnadsträning - även teori - kan ge viktiga insikter om gruppdynamik och ledarskapsfrågor. Och Självkännedom.
 
Ursäkta lätt OT:
En "överlevnadssituation" är liksom per definition ett läge där du är oförberedd och behöver improvisera utifrån vad du råkar hitta på plats och de saker du har kvar efter den händelse som förvandlade en vanlig utflykt till en överlevnadssituation. (Typ du halkar under ett vad och ryggsäcken flyter bort)

I en "överlevnadssituation" där det är realistiskt att hitta plastfilm (men inte bebyggelse som naturligtvis skulle vara förstahandsvalet i en verklig nödsituation) är det förstås ett bra trick att kunna bygga ett fungerande skydd med denna. Men om premissen är att du har plastfimen med dig så måste du ju jämföra ett sånt här bygge med andra boenden du kan bära med dig. Typ ett tält. Och en sovsäck anpassad för temperaturen.

Sedan är det förstås en annan sak att det är kul att experimentera med alternativa lösningar. Inget fel på det.
 
Ja precis, om det blir en överlevdnadssituation när det är -20C, se då till att stanna i en butik först och köp några rullar gladpack !
Vet inte om jag tror på just gladpack.

Men känner igen kommentaren om "om det blir en överlevnadssistuation"..."stanna i en butik först". Istället för: "förbered dig och öva först, ifall det blir en överlevnadssituation för dig eller någon du råkar på".

Det du har med dig, hittar eller kan skapa är vad som kan betyda något där och då, speciellt och du har både vilja och förståelse. Kunskap är aldrig fel men förståelse väger tyngre enligt mig...

Varför har man viss nödutrustning i fordon, i båtar eller fartyg, kanske på sin person (oavsett om man också har normal utrustning med sig)? Varför tränas även initiativ och improvisationsförmåga av vissa?

När det gäller vad du har på din person, så är min erfarenhet och analys att mindre nödsatser samt det du råkar ha i fickorna i övrigt tenderar att vara det som är tillgängliga förutsatt att du inte har i förväg utplacerad nödutrustning i byggnad, fordon etc.
Kruxet är samtidigt att mindre utrustning, mindre verktyg, generellt tenderar att vara mindre pålitliga eller effektiva och ibland kräver antingen mer träning eller en mer idealiskt situation. Visst, något är ibland bättre än inget. Inte för att jag skulle sträva efter att förlita mig på improvisation men det är naturligt att kunna improvisera när så krävs. Fungerar gladpack för något skulle jag ta tillvara det. Kanske skulle jag ha det i en nödsats också (det har jag INTE idag).
Skräp hittas ofta ute och all överlevnad är inte ute i vildmarken heller...I en överlevnadssituation blir det en annan skala för vad som är "skräp". Har jag gladpack runt min sista macka så kanske gladpacken kan användas till något mer sedan? Vad vet jag?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.